Fløy Germanwings for familiens skyld

Flykapteinen Patrick Sondenheimer hadde nylig søkt om overflytting fra langdistanseflygning for å tilbringe mer tid med familien.

Silje Fjeldstad
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Kort tid før andrepiloten Andreas Lubitz tok med seg 149 mennesker i døden da han styrtet Germanwings-flyet forrige uke, forlot kapteinen, Patrick Sondenheimer cockpiten for å gå på toalettet. Da han kom tilbake var døren låst.

lydopptakene kan man høre Sondenheimer rope til Lubitz.

- For Guds skyld, åpne døren! Deretter høres kraftige slag mot døren, før kapteinen roper:

- Åpne den jævla døren!

Ba om overføring

Ifølge Aftonbladet hadde kapteinen Sondenheimer kanskje levd i dag, dersom han ikke hadde ønsket å bruke så mye tid som mulig med sin kone og små barn. Han hadde nettopp kvalifisert seg for langdistanseflygninger for morselskapet Lufthansa, men ba om overføring til de kortere flyreisene hos Germanwings i mai.

Les også:VGs artikler om Germanwings-styrten her.

- Han var en utadvendt, entusiastisk og hjelpsom mann som spredde glede, fortalte rektoren på skolen til kapteinens barn, Elke Bonn.

Familien forteller at Patrick Sondenheimer hadde drømt om å bli pilot siden han var liten.

- Han var bare 34 år, han satset på sin utdannelse slik at hans drøm skulle gå i oppfyllelse, forteller hans farmor Marianne Sondenheimer.

- Og nå dette. Jeg kan ikke se på TV lengre. Mitt barnebarn døde på grunn av en idiot som gjorde dette mot hele flyet og drepte så mange mennesker. Jeg kan ikke forstå hvordan han kunne gjøre det, sier hun.

Krevende arbeid

Mandag meldte påtalemyndigheten i Dusseldorf at Germanwings-flygeren Andreas Lubitz ble behandlet for selvmordstanker før han fikk pilotgodkjenning.

Arbeidet med å identifisere alle ofrene kan ta lang tid, ifølge NTB.

Arbeidet med å identifisere ofrene tar lang tid, blant annet fordi kroppene er ille tilredt. Foto:Handout,

– Avhengig av hvor mange kroppsdeler som er funnet, vil arbeidet ta minst to måneder og opptil fire måneder, sier kriminaletterforsker François Daoust til nyhetsbyrået DPA.

Et stort team av etterforskere arbeider med å kartlegge DNA-profiler på ofrene. Foto:Handout,

Alle de 150 personene om bord omkom da flyet fra Germanwings styrtet i fjellet tirsdag forrige uke. Basert på passasjerlistene er det kjent hvem de omkomne var, men arbeidet med å identifisere de ulike likene tar tid.

– Det er bedre å følge vitenskapens tempo enn å risikere å gjøre noen feil, sier Daoust.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder