KREVENDE: Mannskapene står ovenfor en uhyre vanskelig jobb i fjellsiden hvor Germanwings-flyet styrtet.

KREVENDE: Mannskapene står ovenfor en uhyre vanskelig jobb i fjellsiden hvor Germanwings-flyet styrtet. Foto:Laurent Cipriani,Ap

Etterforsker til New York Times: Én av pilotene var utelåst fra cockpiten

Informasjon fra taleregistratoren viser at det utspilte seg et stort drama mellom pilotene før flyet styrtet.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

For de etterlatte og de mange som er rammet av den tragiske Germanwings-flystyrten hvor 150 mennesker døde, fremstår det som et mysterium hvorfor flyet plutselig begynte å tape høyde.

Nå kaster informasjon fra etterforskningsteamets gjennomgang av taleregistratoren nytt lys over hva som skjedde, ifølge New York Times.

BAKGRUNN:Kan ha dalt i 18 minutter

BEVIS: Den såkalte svarte boksen fra det styrtede Airbus-flyet skal gi etterforskerne viktig informasjon om hva som skjedde. Foto:Handout,Reuters

– Forsøker å slå inn døra

Ifølge en etterforsker som avisen har snakket med skal opptak fra taleregistratoren vise at en av pilotene forlot cockpiten før flyet begynte å dale, og at han ikke klarte å komme seg inn igjen.

Piloten på utsiden skal så ha banket lett på døren, men han fikk ikke noe svar. Deretter banket han hardere, fortsatt uten å få svar.
– Du kan høre at han forsøker å slå inn døra, sier en militæroffiser som er involvert i etterforskningen.

Foreløpig er det ukjent for offiseren hvorfor den ene piloten forlot cockpiten i utgangspunktet. Når piloten forlot cockpiten er så langt heller ikke kjent.

– Det som er sikkert er at mot slutten av flyvningen var den andre piloten alene i cockpiten, uten å åpne døren, sier offiseren.

Senere har også både nyhetsbyråene AP og Reuters fått bekreftet deler av informasjonen som New York Times formidlet tidligere. Tyske myndigheter skal ifølge Reuters bekrefte at en av pilotene befant seg på utsiden av cockpiten.

Reiser nye spørsmål

Før piloten forlot cockpiten skal samtalen mellom de to pilotene ha vært rolig. Det er usikkert hvem av pilotene som skal ha forlatt cockpit.

Nå spør etterforskerne seg hvorfor piloten forlot cockpiten og hvorfor det aldri kom noe svar fra kollegaen som var igjen på den andre siden av døra. Det har tidligere blitt spekulert i hvorvidt én eller begge pilotene ble bevisstløse.

Franske luftfartsmyndigheter har ikke villet kommentere opplysningene overfor avisen.

Deretter dalte flyet mot bakken i flere minutter, før det traff fjellene i en fart som førte til at mesteparten av flykroppen ble pulverisert.

KOMMENTAR:Sikker luftfart

Den siste meldingen fra cockpiten ble sendt 30 minutter etter at flyet tok av fra flyplassen i Barcelona. Minutter senere begynte flyet å dale. 40 minutter og 47 sekunder etter at flyet tok av, ble den siste radarposisjonen registrert. Radaren klarte altså ikke å følge flyets helt til det traff bakken.

Låse-regler

Etter terrorangrepet mot New York 11. september 2001 kom det nye regler om at cockpit-døren skulle være stengt og forsterket for å sikre pilotene mot inntrengere. Denne regelen medfører også at døren til enhver tid skal være låst.

Døren inn til cockpiten kan altså i utgangspunktet bare åpnes fra innsiden. Det finnes imidlertid en kode, som begge pilotene og besetningen skal kjenne til, som man kan bruke til å åpne døren fra utsiden ved behov eller nødstilfeller. Det finnes i tillegg en ekstra låsemekanisme, som gjør at døren kan låses fra innsiden, og ikke åpnes med koden.

For to måneder siden måtte et Delta Air Lines-fly fra Minneapolis til Las Vegas nødlande fordi piloten låste seg ute av cockpiten, skriver ABC News. På grunn av en teknisk feil kom han seg ikke inn igjen. Det ble derfor opp til førstestyrmannen å gjennomføre landingen, som skjedde uten problemer.

I mai 2013 skjedde det samme om bord et Air India-fly. Da piloten kom tilbake etter en tissepause, stod døren bom fast. Døren lot seg ikke åpne hverken fra inn- eller utsiden, skriver BBC. Flyets annenpilot måtte derfor nødlande det.

LES OGSÅ: De tok med passasjerene i døden (VG+)

I Norge har blant annet Norwegian fått kritikk for å ikke overholde sikkerhetsbestemmelsene omkring cockpiten. Høsten 2014 la Luftfartstilsynet frem en rapport som avslørte at sikkerhetsinstruksen ble brutt på tre av fem flyvninger hvor det ble utført inspeksjon, skriver Aftenposten.

Ifølge BBC skal familiene til ofrene besøke ulykkesstedet torsdag.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder