BOEING: Her et 737 Max 8 fly fra Lion Air parkert på flyplassen i Indonesia i mars i år. Foto: WILLY KURNIAWAN / Reuters

Boeing-fly var nære å styrte dagen før dødsulykken i Indonesia

Dagen før den tragiske Lion Air-ulykken der 189 mistet livet, støtte flyet på samme problem. Da ble det reddet av en ledig pilot som tilfeldigvis var om bord.

  • NTB-TT

Den 28. oktober i fjor kjempet et Lion Air-mannskap alt de hadde for å rette opp et Boeing 737 MAX 8-fly som var i full fart nedover mot bakken. En pilot som egentlig hadde fri og tilfeldigvis satt i cockpiten visste imidlertid heldigvis hva man skulle gjøre.

Han lyktes i å finne problemet og fortalte mannskapet hvordan de skulle deaktivere et defekt flykontrollsystem i flyet, slik at det ble reddet, sier kilder tett på etterforskningen av Lion Air-ulykken i Indonesia til Bloomberg.

Dagen etter nestenulykken, den 29. oktober, lettet samme fly igjen med et annet mannskap. Da støtte det på et identisk problem og styrtet ned i Javasjøen kort tid etter avgang fra Jakarta. Alle de 189 om bord mistet livet.

Etterforskningen rundt hva som skjedde har fått økt relevans etter et et annet fly av typen Boeing 737 MAX styrtet i Etiopia søndag 10. mars.

les også

Bhavye Suneja (31) satt bak spakene på ulykkesflyet: – En erfaren pilot

Alle 157 om bord omkom. Etter å ha mottatt Ethiopian Airlines-flyets svarte boks, sa Etiopias transportminister Dagmawit Moges at det tilsynelatende er klare likheter mellom denne styrten og Lion Air-styrten.

Begge flyene vendte brått nesen nedover før krasjen, og flymodellen er satt på bakken i nesten hele verden etter ulykkene. Boeing har opplyst at de skal oppdatere programvaren som skal motvirke at flyet steiler og har fremholdt at MAX 8-flyene er trygge.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder