I TYRKIA: Magne (71) og Unni (69) Gudbjørgsrud fra Sande i Vestfold er i Alanya i Tyrkia og vet ikke hvordan reisen deres er påvirket av konkursen. Foto: Privat

Fortvilte passasjerer: Håper Ving rydder opp

– Vi har ikke hørt et pip fra Ving ennå, sier ekteparet Gudbjørgsrud. Turoperatøren opplyser til VG at de konsentrerer seg om å løse situasjonen for passasjerer som er rammet i dag. Ekspert frykter kaos på europeiske flyplasser.

Natt til mandag bekreftet verdens lengstlevende reiseoperatør Thomas Cook at de går konkurs. Totalt 6000 nordiske reisende rammes av mandagens kanselleringer.

Ving har mandag formiddag ikke mer informasjon om flyginger for de neste dagene.

– Per nå kan vi ikke si noe om det. Akkurat nå jobber vi med at vi ikke flyr i dag, det er førsteprioritet. Det er en telefonstorm med kunder som kontakter oss, som vi prøver å ta unna så godt vi kan. Det er en skikkelig kjip situasjon både for kundene og for oss. Det jobbes iherdig med hva som skal skje fremover, og vi kommer med mer info senere i dag, sier pressesjef Siri Røhr-Staff til VG.

Hun ber Ving-passasjerer om å ha is i magen.

– Hvordan er stemningen innad i Ving i dag?

– Vi bretter opp ermene, og det er «business as usual». Vi jobber for kundene våre og for å kunne gi best mulig informasjon, sier hun.

Ving opplyser i en pressemelding mandag klokken 9.45 at de er en egen juridisk enhet, og at de derfor ikke er konkurs på nåværende tidspunkt. Dette er også grunnen til at de fremdeles selger billetter på hjemmesiden.

– Det er ingen automatikk i at datterselskapene går konkurs selv om morselskapet gjør det. Vi må gjøre en egen vurdering på situasjonen i Norden, og der er det vi jobber med nå, sier informasjonssjef Siri Røhr-Staff.

– Ikke hørt et pip

Magne (71) og Unni (69) Gudbjørgsrud fra Sande i Vestfold er i Alanya i Tyrkia.

– Vi kom ned på en Thomas Cook-maskin med 380 nordmenn, så vi er spent på hvordan Ving skal få alle hjem, sier Magne til VG.

– Vi er pensjonister og kan helt fint være et par dager ekstra, men vi synes synd på dem som må raskt hjem. Vi har ikke hørt et pip fra Ving ennå.

les også

Rammet av Thomas Cook-konkursen? Slik får du hjelp

Måtte forklare barna hva «konkurs» betyr

– Vi har betalt 50.000 for en uke for fire personer. Det er ikke bare å legge ut 50.000 for en ny reise, sier Erlend Høiby Johannessen til VG.

Han og familien fra Nordstrand i Oslo skulle etter planen reise til Rhodos førstkommende søndag.

– Vi er usikre på hva som skjer. Når jeg kommer på kontoret skal jeg se om det er noe mulighet til å avbestille, sier han.

USIKRE: Pappa Erlend Høiby Johannessen sammen med sønnene Julian Alexander og Emilian Christopher. Foto: Privat

Johannessen har to sønner på 7 og 9 år.

– De har gledet seg veldig og er veldig bekymret for hva som skjer. De skjønner ikke helt dette med konkurs. Vi måtte fortelle at en jobb ikke har penger til å gi lønninger og sånne ting. De forventer vel at vi ordner opp, sier han.

Han synes det er ekstra synd fordi familien i år skulle teste et nytt reisemål.

– Vi har kjørt Gran Canaria de siste årene, men vi hadde lyst til å prøve noe nytt i år. Vi hadde gledet oss til Rhodos, sier han og legger til:

– Vi er veldig usikre på hvilke rettigheter vi har, om det går på reiseforsikringen, om vi kan avbestille, og hva som skjer hvis vi bestiller noe nytt.

Ekspert spår kaos

Ving har lovet å forsøke å fly hjem så mange av sine passasjerer som mulig. Det kan være å gi kundene falske forhåpninger, sier flybransjeeksperten Jan Ohlsson til Aftonbladet.

– Thomas Cook leaser de fleste flyene sine. Ettersom de som eier flyene nå ikke får betalt, kommer de til å hente flyene sine hjem så raskt de klarer. Mange reisende kommer til å bli rammet av dette - det kan bli kaos på de store flyplassene i Europa, sier Ohlsson.

Krisemøter i Ving

Informasjonssjef i Ving Siri Røhr-Staff forteller til VG mandag morgen at det er flere krisemøter på jobb, og at de prøver å få oversikt over situasjonen.

Røhr-Staff kan foreløpig ikke svare konkret på hvilke flyginger inn og ut av Norge som er påvirket, og hvor mange nordmenn totalt som er rammet av konkursen.

– Det vi jobber intenst med nå er å få gitt informasjon til de kundene som har innreise og utreise i dag, alt annet får komme i neste rekke, sier hun.

Ving varslet mandag morgen at de vil holde en pressekonferanse om situasjonen klokken 12 i dag. Kort tid senere kom det nye meldinger om at pressekonferansen er utsatt på ubestemt tid, skriver NTB.

Les også: Analytiker tror Ving kan bli kjøpt av private equity-fond

– Ikke greit

Venninnene Gunhild Auset (57) og Sølvi Tørset (60) fra Trondheim kom til Gardermoen søndag. I dag skulle reisen gå videre til Hellas.

På flyplassen mandag morgen sjekket de inn og fikk bagasjelapper. Først da de kom inn til gaten fikk de beskjed om at flyet var kansellert.

– Vi fikk bare beskjed om at vi skulle stoppe og at flyet var kansellert, uten noe mer forklaring. Vi har fremdeles ikke fått en eneste beskjed fra reiseselskapet, sier Auset.

SKUFFET: Sølvi Tørset (f.v.) og Gunhild Auset er skuffet over Vings håndtering. De ble møtt av kansellert fly på Oslo Lufthavn. Foto: Marthe Småkasin Lien, VG

– Det er ikke greit. Det hadde vært greit å få beskjed straks de visste at selskapet var konkurs, og det visste de i natt, sier hun.

Hun legger ikke skjul på at hun er skuffet over at ferieplanene nå ser ut til å gå i vasken.

– Jeg er veldig lei meg for at ferien er ødelagt. Dette er en tur vi har gledet oss til lenge, og det har vært organisering med jobb og familie. Det er ikke bare å skaffe en ny ferie, sier hun.

Nå håper venninnene at Ving rydder opp.

– Jeg håper at de kommer med et alternativ. Enten en alternativ flyreise dit vi skulle, eller en annen reise med avgang i dag.

Tilbakebetaler

Ving opplyser på sine sider at hele reisen vil bli tilbakebetalt i samsvar med pakkereiseloven, dersom Ving har avbestilt reisen og ikke kan ordne alternative løsninger.

Reiser bestilt med andre flyselskap som British Airways, Norwegian og Thai Airways blir ikke berørt.

«Vårt fokus akkurat nå er å ta vare på berørte kunder, og vi forventer å ha mer informasjon i løpet av dagen. Alle pakkereiser som er bestilt av Ving er sikret av reisegarantien», heter det på hjemmesiden.

Ving har foreløpig ikke delt informasjon om hvilke flyginger i tiden fremover som er påvirket av konkursen.

Les også: Strandet på grunn av konkurs? Dette har du krav på.

«BEKYMRET»: Heidi Sørli (52) fra Aurskog Høland er på Arguineguín på Gran Canaria sammen med moren Ellen Bergeseter (74). Foto: Privat

– Bekymret

Heidi Sørli (52) fra Aurskog Høland er på Arguineguín på Gran Canaria sammen med moren Ellen Bergeseter (74).

– Vi skal hjem onsdag og er bekymret, siden vi ikke har hørt noen ting. Vi er på pakkereise med Ving og flyr med Thomas Cook. Reisen ned gikk helt som normalt, sier Sørli.

– Vi har hatt det fint så langt, med godt vær og alt. Nå håper vi at det løser seg med hjemreisen, sier Sørli til VG.

Fikser egen billett fra Mallorca

Wiggo (56) og Nina (56) Oksvold fra Steinkjer er på Vings ferieanlegg Cala Mesquida på Mallorca.

– Vi var 214 passasjerer som kom for en uke siden og skal etter planen hjemover i morgen. Nå prøver vi å få alternative billetter på egen hånd. Ving har vi ikke hørt noe fra, sier Wiggo.

MALLORCA: Wiggo og Nina Oksvold fra Steinkjer. Foto: PRIVAT

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder