STRANDET: SS «Norway» er et av verdens mest kjente skip. Nå står hun på en indisk strand, klar til å bli hugget opp. Arkivfoto: AFP

Nå står SS «Norway» på stranden

(VG Nett) Internasjonale protester og høyesterettsklager hjalp ikke. I dag ble SS «Norway» dratt opp på stranden i Alang for å hugges opp.

Rune Thomas Ege
ARTIKKELEN ER OVER 13 ÅR GAMMEL
SS Norway på Fakta om fartygGreenpeace Norge

Skjønt, opp på stranden er å ta litt hardt i. Det som en gang var verdens mest lukseriøse cruiseskip er så dyptgående at taubåtene angivelig ikke klarte å dra skipet nærmere enn 1,5 kilometer fra den beryktede opphuggingsstranden vest i India.

- Det er latterlig. Jeg er veldig spent på å se hvordan i all verden de har tenkt løse dette rent praktisk, sier Truls Gulowsen, kampanjeleder i Greenpeace til VG Nett.

HAR DU BILDER ELLER HISTORIER FRA SS NORWAY? KONTAKT VG NETTS REPORTER HER!

I går mislyktes opphuggerne i å dra skipet opp på stranden, men da de prøvde på nytt klokken åtte i morges indisk tid, lyktes de, ifølge miljøorganisasjonene som har fulgt skipets ferd mot India med argusøyne.

- Skipet ble trukket opp på stranden i natt norsk tid. Det har vi fått bekreftet fra våre folk i India, sier Ingvild Jenssen, som leder en internasjonal plattform av miljøorganisasjoner som har kjempet mot at skipet skal hugges opp i India.

SKULLE TIL HØYESTERETT

Dermed er det trolig for sent å redde selve skipet, men miljøorganisasjonene fortsetter å kjempe mot at skipet skal hugges opp.

HÅNDHUGGES: Her jobber indiske arbeidere med å hugge opp en tidligere bilferge for hånd på Alang tidligere i år. Foto: AFP

- De kan ikke bare beache skipet, og så satse på at det blir glemt, sier Jenssen til VG Nett.

Torsdag skulle indisk høyesterett behandle en klage underskrevet flere internasjonale miljøorganisasjoner, som mener at en opphugging av SS «Norway» vil være et brudd på flere internasjonale regler. Det er grunnen til at huggeren hadde hastverk med å få skipet på land, sa miljøorganisasjonene til VG Nett i går.

MILJØBOMBE

- Saken skal opp i høyesterett uavhengig om skipet står på land eller ikke, sier Jenssen.

Om bord på det tidligere norskeide cruiseskipet er det 1200 tonn asbest og store mengder giftig PCB, tungmetaller, lakk, olje og bunnstoff. Ifølge miljøvernorganisasjoner er opphuggingsselskapene på stranden i Alang ikke skikket til å ta seg av de enorme mengdene miljøgifter.

Nå skal skipet hugges for hånd i de lumske tidefarvannene den langgrunne stranden, der dødsfall og ulykker er nærmest dagligdags på stranden.

Fra luksus- til spøkelsesskip

I KØ: Store skip kjøres rett på stranden for full maskin før de hugges for hånd og selges som skrap. Foto: AFP

- Dermed blir alle miljøgiftene skylt rett til havs av de enorme tidevannsforskjellene, sier Truls Gulowsen i Greenpeace.

Det tidligere luksuscruiseskipet har vært ute av trafikk etter en eksplosjon i kjelerommet som drepte sju av besetningsmedlemmene i 2003. Skipet, som i flere år var selve symbolet på norsk skipsfart verden over, har de siste to månedene ligget som et spøkelsesskip utenfor kysten av India under navnet «Blue Lady».

Etter det VG Nett kjenner til er det det indiske skrapjernselskapet Priya Blue Industries som eier skipet nå når det har blitt strandet. De skal ha overtatt «Norway» av postboksselskapet Bridgeend Shipping som i sin tur kjøpte det av Norwegian Cruise Line/Star Cruises.

- Må stilles til ansvar

- Det er dette rederiet som må stilles til ansvar for miljøødeleggelsene og skadene dette kan føre til. Det er Star Cruises som har tjent penger på skipet. Det er disse som har solgt det videre til skraphandlere og det er Star Cruises som har lurt tyske myndigheter, sier Truls Gulowsen, som sikter til at Greenpeace mener at rederiet har brutt Basel-konvensjonens regler om eksport av miljøfarlig avfall, da skipet ble slept fra opplag i Bremerhaven til Malaysia.

Star Cruises har ikke besvart VG Netts gjentatte henvendelser de siste ukene.

«Norway» ble sjøsatt som SS «France» i 1961. Frem til hun ble tatt ut av trafikk på midten av 70-tallet, krysset hun Atlanteren mer enn 400 ganger. I 1979 kjøpte Kloster-familien skipet, døpte det om til SS «Norway» og satte det inn i cruisetrafikk. Til tross for dystre spådommer ble skipet en pengemaskin, som markerte starten på den norske cruisedominansen på verdensmarkedet.

Malaysia-baserte Star Cruises overtok hele Norwegian Cruise Line (NCL) i 2000.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder