VGTV var med smuglere inn i en av de ulovlige tunnelene

- Uten tunnelene kan vi ikke leve

GAZA (VG Nett) Med livet som innsats frakter palestinere på Gazastripen hver dag store mengder varer inn gjennom de ulovlige tunnelene fra Egypt.

Artikkelen er over ni år gammel

Israeli–Palestinian conflictGaza Strip smuggling tunnels

VG Nett var onsdag inne i en av de rundt 1000 smuglertunnelene som går mellom Egypt og Gazastripen. Gjennom den 850 meter lange tunnelen dypt under den egyptiske grensen smugles hver dag alt fra bygningsmaterialer og reservedeler til biler, til husdyr som sauer, kyr og geiter inn til den palestinske sivilbefolkningen på Gazastripen.

- I begynnelsen var det mest mat som ble fraktet inn denne veien, men nå smugles det alle typer varer. Noen av tunnelene er store nok til å frakte biler gjennom, forteller den unge mannen som har sagt seg villig til å vise oss rundt.

Les også:Foreldrene til kidnappet soldat raser mot Israel

Ved de fleste teltene som er bygget over tunnelåpningene er det hektisk aktivitet. Ved flere av inngangene står varebiler klare til å frakte varene inn til Gaza By, og de andre byene på Gazastripen.

Farlig arbeid

Tunnelene ligger tett i tett, bare noen hundre meter fra den egyptiske grensen. De fleste har ulike overbygg, og er godt synlige både fra de egyptiske grensevaktenes kontrolltårn og fra luften. Likevel har verken israelerne eller egypterne lyktes i å stanse aktiviteten.

Arbeidet i tunnelene er likevel livsfarlig. Nesten ukentlig omkommer noen enten fordi tunnelen raser sammen, eller på grunn av uforsiktig omgang med drivstoff eller andre lettantennelige materialer. Mange har også mistet livet i de mange israelske angrepene mot tunnelene.

Ved inngangen til en av tunnelene møter vi Abu Jamil. Han eier og driver denne tunnelen, og gir oss litt nølende tillatelse til å filme. I fire år har han drevet sin svært lukrative smuglergeskjeft her. Fire måneder tok det å grave seg de 850 meterne inn i Egypt. Siden har tunnelen blir gradvis utvidet, og det er lagt inn elektrisitet.

Les mer:Ikea forsyner bosetterne

(Artikkelen fortsetter under bildet)

TAR LIV: Et stort antall mennesker har mistet livet i arbeide med å frakte varer gjennom tunnelene mellom Egypt og Gaza. Foto: Erlend Skevik


Ifølge Abu Jamil har tunnelen blitt ødelagt tre ganger etter israelske angrep, men hver gang har aktiviteten vært i gang igjen etter kort tid. I dag er mellom 18 og 25 personer sysselsatt for å frakte varer og vedlikeholde bare denne ene tunnelen.

SE VGTV:Slik jobber tunnel-smuglerne

- Løse påstander

Nå har Israel signalisert at de vil lette på den strenge blokaden inn til Gaza.

- Hvis Israel åpner grensen, må vi stenge. Jeg har ingen tro på at det vil skje. Det er bare løse påstander, mener Jamil.

I tillegg smugles det nå så mye varer inn i Gaza at prisene har begynt å falle. Jamil legger ikke skjul på at han selv dermed har en personlig grunn til å ville opprettholde nettopp de omdiskuterte tunnelene. Uten dem mister han jobben.

Les mer:Disse jentene trener for kamp langs Israels grense

I tillegg må han jevnlig ut med en avgift til Hamas-styret for å få lov til å opprettholde driften. Han senker stemmen mens han snakker om hva han mener om gruppen som nå styrer Gazastripen:

- Livet er vanskelig, og jeg tror ikke situasjonen vil bedre seg på lang tid. Før kunne vi demonstrere mot myndighetene når vi var misfornøyd. Nå er demonstrasjoner forbudt. Vi har ingen ytringsfrihet, sier han.

BLOKADE: Khalil Abdulbari driver et lite snekkerverksted med materialer og verktøy som blir smuglet inn fra Egypt. Foto: Erlend Skevik

Måtte stenge

Israelske myndigheter har avvist den internasjonale kritikken mot blokaden, og sier de slipper store mengder gods inn i Gaza hver dag. De mener palestinerne i området får dekket sine behov gjennom det som fraktes inn gjennom grensen fra Israel.

Det står i skarp kontrast til det bildet kjøpmennene i byen Khan Yonis, sør på Gazastripen, tegner av situasjonen. Mahmoud Shorab har den lille butikken full av varer, men han viser oss at det meste er merket «Made in Egypt».

- Nesten alt jeg har her, kommer fra tunnelene, sier han.

Mange av byens innbyggere har imidlertid ikke råd til å benytte seg av tilbudene i Shorabs butikk. Både smuglerne og ulike mellommenn skal ha sin del av fortjenesten, og bidrar til å skru prisene i været.

- Det verste er likevel at prisene er så uforutsigbare. De er helt avhengige av hva vi klarer å få gjennom tunnelene, sier han.

Får bygningsmaterialer

Snekkeren Khalil Abdulbari forteller den samme historien. I to år måtte han holde butikken stengt fordi det ikke var mulig å få inn bygningsmaterialer. For seks måneder siden åpnet han igjen. Ifølge snekkeren får han både verktøy og materialer fra Egypt.

- Vi får melk og litt frukt som israelere tjener på å kunne eksportere til Gaza, men uten tunnelene kan vi ikke leve. Israel stanser alle varer jeg trenger for å drive min virksomhet, sier han.

TUNNELÅPNING: Nesten ukentlig omkommer noen enten fordi tunnelen raser sammen, eller på grunn av uforsiktig omgang med drivstoff eller andre lettantennelige materialer. Foto: Erlend Skevik

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder