TOTALVRAK: Her jobber etterforskere i ruinene av flyet som Andreas Lubitz styrtet i Alpene 24. mars i fjor.

TOTALVRAK: Her jobber etterforskere i ruinene av flyet som Andreas Lubitz styrtet i Alpene 24. mars i fjor. Foto: Anne-christine Poujoulat , Afp

Mysteriet på Germanwings-flyet: Slik var de siste minuttene

Han tok 149 mennesker med seg i døden. Ett år etter vet fremdeles ingen hvorfor Andreas Lubitz (27) valgte å bli drapsmann.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Idet kaptein Patrick Sonderheimer på Germanwings 4U9525 kommer tilbake fra toalettet og skal inn i cockpiten igjen, får han det første tegnet på at noe er galt.

Døren er låst.

Han banker på, uten å få respons. Han slår hardt i det pansrede belegget, men det forblir stille på den andre siden. Han finner en øks, i et siste desperat forsøk på å komme seg inn.

Ingen åpner.

– For guds skyld. Åpne den jævla døren!

God stemning

Da Sonderheimer går på toalettet har han og annenpilot Andreas Lubitz (27) flydd flyet sammen i 20 minutter. Stemningen mellom de to har vært god, ifølge lydloggene. De har vært muntre, og samtidig høflige mot hverandre. Denne tirsdagen er flyet på vei fra Barcelona til Düsseldorf, og i tillegg til de to pilotene er det fire besetningsmedlemmer og 144 passasjerer om bord.

Etterforskere: Slik øvde han på dødsstyrten

Så ber piloten den unge kollegaen om å ta over kommandoen. Man hører at en stol blir skjøvet tilbake. En dør går igjen.

Mens piloten er på toalettet, er annenpiloten alene igjen inne i cockpiten.

Bruker lock-knapp

Da piloten er ute, tar annenpilot Lubitz i bruk en liten knapp som kan lukke den tunge døren som skiller dem fra resten av flyet.

I det han fører den ned mot «lock» er det umulig for andre å komme seg inn fra utsiden – selv om de har koden som skal til.

BLE DRAPSMANN: Her er Andreas Lubitz på et løp i Hamburg i 2009. Foto: Fototeam Mueller , Reuters

Disse reglene ble innført etter angrepet mot New York 11. september 2001, da det ble innført flere endringer i lovene som regulerer flytrafikk. En av dem var at cockpitdøren skulle være låst på alle fly som tar over 60 passasjerer mens flyet er i luften.

Spesial: Ofrene for styrten

Dette betyr at piloten blir stående hjelpeløs utenfor døren da han kommer tilbake.

– Annenpiloten er nå alene med kommandoen og med apparatene. Han manipulerer deretter den knappen som heter «Flight Monitoring System» som kontrollerer flyets høyde. Han starter deretter nedstigningen til flyet som går fra 12000 meters høyde til 2000 meter på åtte minutter, sier etterforskningsleder Brice Robin ved analysesenteret BEA i Paris etter ulykken.

Først tror etterforskerne at Lubitz er bevisstløs inne i cockpiten mens piloten dundrer på døren på utsiden.

Les også: Slik sjekker flyselskapene pilotenes mentale helse

Men da de går gjennom lydopptakene i etterkant, hører de ham puste rolig.

– Denne handlingen kan ikke være annet enn gjort med vilje, konkluderer etterforskningsleder Robin i etterkant.

Lydloggene viser at alarmene går, for å varsle mannskapet om at flyet med 150 mennesker om bord nærmer seg bakken. Samtidig høres det voldsomme slag mot den pansrede døren til cockpiten.

Flytårnet i Marseille prøver å få kontakt med annenpiloten, men får ikke svar.

Så hører man skrik, og det som trolig er lyden av at flyet treffer en fjellskrent. Antagelig sklir flyet nedover skrenten. Så kolliderer det mot et fjell – trolig i 700 kilometer i timen.

Flyet blir totalvrak.

Alle de 144 passasjerene og de seks besetningsmedlemmene mister livet.

De siste timene

13. mars kommer den endelige rapporten om den fatale ulykken da Germanwings 4U9525 styrtet i Alpene 24. mars i fjor.

Les også: Foreldrenes siste hilsen til dødspiloten

DØDSFLYETS COCKPIT: Dette bildet ble tatt om bord i Airbus A320-flyet fra Germanwings bare noen dager før dødsstyrten. Knappen som låser cockpit-døren er delvis skjult av det som trolig er kapteinens mobiltelefon ved siden av setet til venstre. Foto: ,

I nesten ett år har myndighetene etterforsket hvordan og hvorfor den unge annenpiloten styrtet flyet og drepte seg selv og 149 andre, og mange håper den nye rapporten vil gi flere svar.

Mange av ofrene var på vei hjem fra Barcelona til Düsseldorf, som det nybakte ekteparet Tehrioui Mohamed (24) og Asmae Ouahoud el Allaoui (23).

De giftet seg i Barcelona lørdag 21. mars, bare tre dager før flyet styrtet. De hadde bestemt seg for å gifte seg i den spanske storbyen, samme sted som de møttes første gang, og byen hvor de forelsket seg. Venner og familie ble flydd inn til Barcelona for å delta i feiringen.

Etter å ha festet i flere dager, reiste paret til flyplassen. De hadde fortsatt på seg bryllupsklærne da de gikk om bord på flyet til Düsseldorf.

I samme fly satt 16 tyske elever og deres to lærere, som kom fra den tyske byen Haltern am See. Elevene var rundt 15 år gamle og hadde vært i Barcelona på utveksling i en uken fra skolen Joseph-König-gymnaset.

VG+: De tok med seg passasjerene i døden

Egentlig ville hele 40 elever fra klassen reise på turen. Da det bare var 16 plasser, holdt de loddtrekning for å bestemme hvem som skulle få reise på turen.

Hadde fått behandling

I løpet av etterforskningen har det kommet frem at den 27 år gamle annenpiloten tidligere hadde vært under medisinsk behandling for angst, depresjon, synsproblemer og selvmordstanker.

Da han studerte ved Lufthansas pilotskole i USA skal han ha fått psykiatrisk behandling i halvannet år, og i en periode ha vært oppført som «ikke egnet til å fly».

Han skal riktignok ha forsøkt å skjule sykdommen, da politiet etter styrten fant istykkerrevne sykmeldinger i leiligheten hans.

GIKK SKOLE I USA: Den tyske annenpiloten Andreas Lubitz gikk på flyskole i USA. Her foran Golden Gate-broen i San Fransisco. Foto: , Ap

Flere spurte seg hvorfor den unge piloten ville styrte flyet, og i etterkant har etterforskerne sagt at de ikke har funnet svaret hverken i leiligheten hans i Düsseldorf eller i hans foreldres hjem i Montabaur.

I begynnelsen av mars i år publiserte den tyske avisen Bild de siste e-postene som gikk mellom Lubitz og legen hans. Den siste e-posten er sendt kun to uker før styrten.

Til sin lege beskriver han ifølge Bild sin store angst for å kunne bli blind. E-postene viser også at han tok den høyeste dosen av Mirtazapine, et antidepressiver.

«Med den høyere dosen har jeg blitt mer urolig og opplever også panikk med tanke på øynene mine», skal han ifølge Bild ha skrevet.

I 2014 avdekket VG at 145 norske piloter er satt på bakken på grunn av helseproblemer siden 2006. 18 av disse mistet flytillatelsen på grunn av psykiske problemer.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder