EgyptAir-fly savnet: Passasjerfly har styrtet i Middelhavet

Svingte brått og styrtet mot havet

Vitner har sett «ildkule»

Signaler fra nødpeilesender

66 savnede fra 12 nasjoner

Ingen nordmenn savnet

OSLO/PARIS (VG) Nattflyet på vei fra Paris til Kairo skulle starte innflygingen til den egyptiske hovedstaden. Da forsvant det brått fra radaren.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Torsdag foregår det en massiv leteaksjon utenfor kysten av Egypt.

Rundt klokken 15 meldte det greske forsvaret at det er observert to flytende objekter i havet drøyt 80 kilometer sørøst for området der flyet forsvant.

Objektene er sett 370 kilometer fra Kreta og skal være oransje. Reuters melder om at det er funnet to redningsvester.

Militære rednings- og bergingsmannskaper ved stedet i Middelhavet der det antas at flyet - med 66 personer om bord - har styrtet i havet.

Samtidig kommer det stadig flere detaljer om hva som skjedde i sekundene og minuttene før flyet forsvant fra radaren.

Den greske forsvarsministeren sier at EgyptAir-flyet svingte brått to ganger og mistet høyde svært raskt like før den greske kontrollsentralen mistet all kontakt med passasjerflyet.

– Det svingte 90 grader til venstre og tok så en 360-graderssving til høyre, falt fra 37.000 fots høyde til 15.000 fot og så forsvant det ved om lag 10.000 fot, sier Panos Kammenos på en pressekonferanse.

Hva som skjedde i cockpiten - og hvorfor flyet styrtet mot havet omtrent midtveis mellom de greske øyene og kysten av Nord-Afrika - er foreløpig et mysterium. Det eneste som er sikkert, er at alt skjedde raskt.

– De brukte ikke radioen for å tilkalle hjelp, og de mistet ikke høyde. De bare forsvant, sier Ehab Mohy el-Deen, leder for Egypts luftfartsmyndigheter, ifølge New York Times.

Tidligere meldinger om at flyet sendte ut nødmeldinger før det stupte mot bølgene, ble torsdag formiddag avvist.

Misforståelsene kan skyldes en uttalelse fra EgyptAir som flere medier tolket som en bekreftelse på at det ble sendt ut nødmelding fra flyet:

I meldingen på sin arabiske Twitter-konto melder EgyptAir at letemannskapene allerede klokken 04.26 lokal tid plukket opp signaler fra flyets nødpeilesender.

Slike sendere sender først ut signaler etter at ulykker er et faktum, etter sammenstøt med bakken eller havet.

Nødpeilesignalet ble fanget opp om lag to timer etter at greske flygeledere - som trolig var de siste som snakket med flyet - hadde kontakt med de to i cockpit om lag ti minutter før signalet fra flyet forsvant. Da befant flyet seg over den greske øya Kea.

– Piloten nevnte ikke noen problemer, sier Kostas Litzerakis, sjefen for det greske luftfartsdepartementet til Reuters.

Dette vet vi om flygingen

Flyet, en Airbus A320-232, tok av fra Charles de Gaulle-flyplassen ved Paris klokken 23.09 onsdag kveld, om lag 25 minutter forsinket.

Underveis i den daglige flygningen mellom de to hovedstedene - som har rutenummer MS804 - var det ifølge luftfartsmyndighetene ingen tegn til at noe var galt.

Airbus-maskinen befant seg i 37.000 fots høyde, og hadde nettopp krysset grensen inn i egyptisk luftrom da det brått forsvant fra radaren.

– Vi ble varslet av greske flygeledere om at de hadde mistet kontakten med flyet. Flyet hadde ikke hatt radiokontakt og bedt om hjelp eller om å gå ned i høyde. De bare forsvant, sier Ehab Mohy el-Deen til New York Times.

Greske myndigheter etterforsker nå opplysninger fra en kaptein på et handelsskip som skal ha observert en «flamme på himmelen» omtrent 130 nautiske mil fra den greske øya Karpathos i Middelhavet, skriver Reuters.

Også vitner på en gresk øy forteller ifølge Reuters at de så en ildkule på himmelen.

Den siste kontakten med flyet skjedde om lag ti minutter før det forsvant fra radaren, ifølge egyptiske medier. Trackingen fra Flightradar24, viser at flyet sist ble registrert over Middelhavet et stykke nord for Alexandria.

Dette vet vi om passasjerene: Trolig ingen nordmenn om bord

SAMLET I SORG: Pårørende til passasjerene om bord på EgyptAir-flyet samles ved flyplassen i Kairo torsdag morgen. Foto: Amr Nabil Ap

Ved 07.30-tiden offentliggjorde Egypt Air en liste over hvem som befant seg om bord på flyet.

Det var ifølge flyselskapet 56 passasjerer og et mannskap på 10 - omtrent en tredel av flyets kapasitet. Flere kilder melder at tre av disse ti skal ha vært «sikkerhetspersonell». Trolig er det snakk om egyptiske «air marshalls», sivilkledde politifolk spesialtrent for å håndtere sikkerhet om bord på fly.

Ifølge flyselskapet var passasjerene om bord i flyet av tolv ulike nasjonaliteter. Blant dem skal det ha vært et barn og to spedbarn:

30 fra Egypt
15 fra Frankrike
2 fra Irak
1 fra Storbritannia
1 fra Belgia
1 fra Kuwait
1 fra Saudi-Arabia
1 fra Sudan
1 fraTsjad
1 fra Portugal
1 fra Algerie
1 fra Canada

– Ambassaden vår i Kairo har fått informasjon om at ingen nordmenn var om bord, sier kommunikasjonsrådgiver Rune Bjåstad i Utenriksdepartementet til NTB.

– Vi samler familiemedlemmer på Mercur hotell på Charles de Gaulle, og prøver å ta vare på dem så godt vi kan der. det har allerede kommet noen, sier regionleder Sami, som står i EgyptAir-skranken på Charles de Gaulle-flyplassen i Paris, til VG.

Dette vet vi om flyet

ULYKKESFLYET: Det var dette flyet - en Airbus A320 med registreringsnummer SU-GCC - som styrtet i Middelhavet natt til torsdag. Dette bildet er tatt i Kairo i desember 2014. Foto: Air Team Images Ap

Airbus A-320-200-flyet ble bygget i 2003, og hadde registreringsnummer SU-GCC.

Flyet har siden starten fløyet for det egyptiske flyselskapet, og skal ikke ha vært involvert i noen alvorlige hendelser.

- Flyet hadde serienummer 2088 og ble levert til EgyptAir i november 2003. Flyet hadde om lag 48.000 flytimer, skriver Airbus i en pressemelding.

De siste dagene har ulykkesflyet fløyet mellom Kairo og blant annet Brussel, Beirut, Istanbul, Tunis, Asmara og Alexandria - samtlige flyginger tilsynelatende uten andre problemer enn en og annen mindre forskinelse. Onsdag kveld fløy maskinen fra Kairo til Paris, og skulle tilbake samme vei da det forsvant.

A320 er den mest populære modellen til flyfabrikanten Airbus – og sammen med Boeing 737 verdens mest populære passasjerfly. Over 6700 er levert siden 1988, og flere hundre er bestilt av flyselskaper over hele verden, ifølge Airbus' egne tall.

Dette vet vi om leteaksjonen

Foto: MARINETRAFFIC.com

Det pågår en omfattende redningsaksjon utenfor kysten av Egypt.

Siden aksjonen foregår i egyptisk farvann, ledes den av egyptiske militære styrker, og inkluderer en rekke fly- og fartøyer.

I tillegg har Tyrkia og Hellas sendt ressurser til området, blant annet en fregatt og C-130 Hercules og EM-145H fly. I tillegg har den greske kystvakten SuperPuma-helikoptre i beredskap.

Som bildet over viser, er også flere sivile handelsfartøyer bedt om å sette kursen mot det antatte styrtstedet.

Også Frankrike har sagt at de vil bidra i søk- og redningsaksjonen.

– Det er en innledende fase der vi leter etter flyet og passasjerer på overflaten, og deretter en fase hvor vi leter videre etter vrakrester med undervannsfartøy. For å finne den svarte boksen kan vi sette inn spesialfartøy som ubåter, sier en talsperson for den franske Marinen til Le Figaro.

Dette vet vi om mannskapet

INFORMASJON: EgyptAir-skranken på Carles de Gaulle-flyplassen i Paris i formiddag. Foto: Henden Henden, VG

Allerede torsdag morgen begynte bilder av det som skal være kapteinen, styrmannen og flere av besetningsmedlemmene å sirkulere på internett.

EgyptAir var raskt ute med informasjon om de to i cockpit - som begge skal være egyptiske statsborgere:

• Kapteinen hadde 6275 flytimer. Av disse var 2101 flytimer på flytypen som styrtet, Airbus A320.

• Styrmannen hadde 2766 timers erfaring, skriver flyselskapet på Twitter.

Flere kolleger og venner av besetningen uttrykker sjokk og sorg i sosiale medier.
«Min beste venn fløy EgyptAir MS804. Jeg kan fortsatt ikke tro hva jeg hørte på nyhetene. Det er ikke noe jeg kan si for å beskrive hvor trist jeg er over at du er borte. Bare vit at du var elsket, og at de gode, gamle dagene vi tilbrakte sammen aldri vil bli glemt. Må din vakre sjel finne fred. Vær så snill og be for min venn», skriver en tidligere kollega av styrmannen, som nå jobber for et annet flyselskap.

Franske myndigheter melder at de vil samarbeide med egyptiske myndigheter for å finne ut av omstendighetene rundt det savnede flyet. President Hollande har allerede vært i direkte kontakt med den egyptiske presidenten Abdel Fattah-El Sisi

Franske luftfartsmyndigheter ønsker så langt ikke å kommentere hendelsen.

Dette vet vi om EgyptAir og sikkerhet

VELRENNOMERT: Flaggene vaier utenfor EgyptAir-hovedkvarteret i Kairo. Selskapet er en del av verdens største flyallianse, og er regnet som et trygt flyselskap. Foto: Amr Nabil Ap

EgyptAir ble startet i 1932, og fra hovedbasen i Kairo flyr selskapet til 78 ulike destinasjoner verden rundt.

Selskapet er en del av verdens største flyallianse, Star Alliance, der også SAS er et av medlemmene.

Etter den egyptiske revolusjonen i 2011, har selskapet angivelig tapt store summer. Likevel blir EgyptAir regnet som et trygt flyselskap, som i nyere tid aldri har hatt problemer med å opprettholde sikkerhetssertifikater som er nødvendige for å fly i Europa.

Men noen hendelser har flyselskapet vært involvert i:

• Det var et fly fra EgyptAir som i mars ble kapret av en mann med et falskt bombebelte rundt livet.

• Ifølge Reuters var det en EgyptAir-mekaniker som trolig plantet en bombe om bord i Metrojet-flyet som styrtet over Sinai i november i fjor.

• I 1999 omkom alle 217 om bord da et fly fra EgyptAir styrtet i Atlanterhavet nær Nantucket i Massachusetts i USA. Ifølge nyhetsbyrået AP fant amerikanske etterforskere den gangen ut at styrmannen på flight 990 hadde skrudd av autopiloten og pekt nesen nedover, noe egyptiske myndigheter blankt avviste. De mente det måtte være en teknisk feil.

LES HISTORIEN OM EGYPT AIR-STYRTEN OG ANDRE SELVMORDSPILOTER PÅ VG+: Dette er mannskapet som tok med seg passasjerene i døden

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder