LETER FRA LUFTEN: Et indonesisk helikopter leter etter personer og vrakrester under et søk tidlig torsdag. Til nå er sju omkomne funnet, mens 155 fremdeles er savnet. Foto:Adek Berry,Afp

Kilde til Reuters: Radardata viser at AirAsia-flyet steg utrolig raskt før ulykken

Radardata viser tilsynelatende at flight QZ8501 kan ha klatret raskere enn flytypen tillater og deretter mistet farten.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Ingen vet med sikkerhet hva som skjedde da QZ8501 forsvant 42 minutter etter avgang fra byen Surabaya i Indonesia, men informasjon flyet sendte ut før det ble borte fra raideren kan antyde at flyet mistet fart etter en veldig bratt oppstigning.

En kilde nyhetsbyrået Reuters har snakket med, sier at radardata viser at flyet kan ha klatret raskere enn flytypen, Airbus A320, tillater.

– Tallene fra raideren er utrolig høye. Oppstigningen har vært veldig bratt, for bratt. Den kan ha brattere enn det flyet kan klare, sier vedkommende som ifølge nyhetsbyrået er kjent med de foreløpige funnene i undersøkelsene. Han vil ikke vil la seg identifisere med navn.

Ville gå opp

Tidligere har det kommet frem at piloten klokken 06.12 søndag morgen lokal tid ba om lov til å stige opp fra 32.000 til 38.000 fot og svinge mot venstre for å unngå dårlig vær. To minutter senere ba flygelederen i Jakarta kapteinen svinge til venstre og klatre til 34.000 fot. Dette svarte ikke kapteinen på. Klokken 06.18 forsvant flyet fra radaren.

Tirsdag ble vrakrester etter flyet funnet sør for øya Borneo, rundt 10 kilometer fra hvor radarkontakten forsvant. Det var 162 personer om bord i flyet, og torsdag formiddag norsk tid ble to nye omkomne funnet. Dermed er totalt ni omkomne funnet etter ulykken, skriver BBC.

BAKGRUNN: Disse var om bord i ulykkesflyet

OFFER: Mannskaper fra Indonesias redningstjeneste (BASARNAS) bærer en omkommet person på flyplassen Pangkalan Bun torsdag. Foto:Tatan Syuflana,Ap

Reuters skriver at tall som har lekket fra etterforskningen viser at flyet før det forsvant ble registrert med en høyde på 36.300 fot. Det var da fremdeles på vei oppover, og hadde en bakkehastighet så lav som 353 knop – rundt 654 kilometer i timen. Normal cruisefart for et Airbus A320-fly på 32.000 fots høyde er rundt 950 kilometer i timen.

Foreløpig har ingen villet kommentere om tallene er korrekte, og kilden legger til at radardataene er ufullstendige.

To erfarne piloter nyhetsbyrået har snakket med, sier at tallene – hvis de er riktige – antyder at flyet har steget for raskt og mistet fart. Dette kan ha resultert i at flyet stoppet i luften og deretter falt i havet.

LES OGSÅ: 15 passasjerer rakk ikke flyet

Flere årsaker

Tidligere har flyekspert Geoffrey Thomas uttalt til britiske The Telegraph at lav hastighet kan være årsaken til at flyet ble borte. Han fikk da støtte at Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer.

– Men i så fall er det neppe den eneste årsaken til forsvinningen. Når en flymaskin flyr for sakte, mister den løftet over vingene, noe som fører til at nesen på flyet peker nedover. Slik skal flyet oppnå hastighet igjen – det er en slags sikkerhetsmekanisme. Lav hastighet kan være én teori om forsvinningen, men den holder bare delvis, sier Hesthammer til VG.

Kan ha stupt rett ned

Også australske Fairfax Media skriver at flyet skal ha steget unaturlig fort, og den indonesiske flyanalytikeren Gerry Soejatman mener at stigningen umulig kan være pilotens verk.

Fairfax Media melder også at andre data lekket fra etterforskningen skal vise at flyet kan ha stupt voldsomt raskt. Soejatman sier at flyet kan ha hatt en bakkehastighet helt nede i 61 knop – rundt 113 kilometer i timen. Dette antyder at flyet stupte nærmest rett nedover. Dette kan i så fall forklare hvorfor flyet ble funnet så lite som 10 kilometer fra stedet hvor det sist ble sett på radaren.

Bakkehastighet vil si flyets fart i forhold til bakken, noe som gjør at en bakkehastighet på null betyr at flyet faller loddrett nedover uten å bevege seg horisontalt.

Heller ikke disse tallene er bekreftet fra offisielt hold, og den australske luftfarteksperten Peter Marosszeky sier til Farifax at tallene om det voldsomt bratte stupet virker «svært usannsynlige».

De oppsiktsvekkende radardataene styrker teorien om at flyet forut for ulykken ble rammet av voldsomt vær. AirAsia-direktør Tony Fernandes har tidligere uttalt at innledende etterforskning har antydet at flyet ble utsatt for «veldig unikt» vær.

Ifølge kilde tett på etterforskningen skal det ha vært flere andre fly i samme området som QZ8501 forsvant fra. Men disse skal ha fløyet langt høyere, på mellom 34.000 og 39.000 fot.

– Vi vet at det var dårlig vær og store skyer i området. Men de andre flyene lå høyere, og hadde øyensynlig ingen større problemer. Dette er noe vi undersøker nå, sier vedkommende til Reuters.

Ligner Air France-ulykke

Reuters skriver at flere kilder sammenligner søndagens flyulykke med Air France-ulykken i 2009. 228 personer, blant dem fire nordmenn, mistet livet da et passasjerfly på vei fra Rio de Janeiro til Paris styrtet i Atlanterhavet 1. juni 2009.

På Air France-flyet skal utvendig ising gjort at annenpiloten mistet data fra en fartsmåler. Piloten prøvde derfor stadig å stige høyere, flyet mistet fart og styrtet til slutt i havet.

Torsdag morgen norsk tid har leteaksjonen etter det savnede flyet blitt gjenopptatt, etter at aksjonen onsdag måtte innstilles på grunn av dårlig vær. Talsmann for Indonesias flyvåpen, Rear Marshal Hadi Tjahjanto, sier til AP at de nå forsøker å finne selve flyet.

– Vi har sett en stor, mørk skygge fra et fly, men har foreløpig ikke kunnet bekrefte at det dreier seg om flyet, sier Tjahjanto.

Singapors marine er nå med i søket, og har blant annet med seg en selvgående undervannsrobot. Samtidig bruker indonesiske myndigheter en minesveiper i søket.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder