Andreas Lubitz (28) skal ha styrtet passasjerflyet med vilje

Beskrives som en stille og vennlig person • Familien er på åstedet

MONTABAUR (VG) Trolig har Andreas Lubitz (28) låst døren for sin mer erfarne kaptein som var ute av cockpiten. Deretter styrtet han flyet i alpene der alle 150 omkom.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Etterforskningsleder Brice Robin melder at lydopptakene fra cockpit tyder på at annenpiloten bevisst endret flyets høyde, og at han ønsket å ødelegge Germanwings-maskinen.

Familien til den 28 år gamle piloten dro til alpene og åstedet sammen med de andre etterlatte familiene av besetningen, ifølge Robin. Så kom sjokkmeldingen om at 28-åringen kan stå bak hele styrten.

– Vi i Lufthansa er fullstendig målløse. Vi er dypt sjokkerte. Jeg var ikke i stand til å forestille meg at situasjonen kunne bli enda verre, sa Lufthansa-sjef Carsten Spohr på en pressekonferanse på flyplassen i Köln i Tyskland torsdag.

Drømte om å bli pilot som 14-åring

Lufthansa, som eier Germanwings, har ingen informasjon om hvorfor 28-åringen skal ha krasjet flyet med vilje. Lydinnspillinger fra ulykkesflyet forteller at det var helt stille i cockpit under nedstigningen.

SIKRET BEVIS: Her bærer tysk politi ut bæreposer med bevismateriale fra boligen hvor co-piloten, Andreas Lubitz, bodde sammen med foreldrene i Montabaur. Foto:JARLE G. BRENNA,

Etterforskningen gir grunn til å tro at piloten aldri var bevisstløs, som først antatt. De kunne blant annet høre ham puste rolig i cockpiten. 28 år gamle Andreas Lubitz var annenpilot på flyet der 150 mennesker, inkludert besetningen, styrtet tirsdag formiddag.

– Andreas Lubitz tok første turen opp i skyene som tenåring og pilot i et glidefly som tok av fra en idyllisk gressrullebane i åsene i vestlige Tyskland, sier de som lærte ham å fly ifølge nyhetsbyrået AP.

De forteller videre at 28-åringen kun har vist tegn til å være veldig fornøyd med å ha fått jobben i Germanwings.

LES SAKEN OG DE DRAMATISKE HISTORIENE PÅ VG+:
De tok med seg passasjerene i døden

Mona Grivi Norman og Jarle G. Brenna Foto: ,

Hjemmesidene til flyklubben, som 28-åringen var medlem av, er for øyeblikket nede. De har tidligere skrevet at Lubitz ble medlem av klubben som ung for å oppfylle sin drøm om å fly. Lederen av Lubitz flyklubb, Klaus Radke, forteller til VG at han ikke godtar den foreløpige konklusjonen om at 28-åringen bevisst har krasjet flyet i alpene.

– Jeg kan ikke se hvordan noen kan trekke slike konklusjoner før etterforskningen er ferdig, sier han.

– Stille og vennlig

28-åringen beskrives som en stille - men vennlig person. Høsten i fjor besøkte han klubben.

– Han var veldig entusiastisk. Jeg kan ikke huske at noe ikke var som det skulle, sier medlem av klubben, Peter Ruecke.

Le Monde skriver at Lubitz ifølge en nabo drømte om å ta flysertifikatet helt siden han var 14 år. Han begynte som student og ble pilot på en Airbus 320. Piloten skal ha hatt to bosteder i Tyskland, et i Montabaur og et i Düsseldorf. Han hadde også en kjæreste, ifølge Ruecke.

Lufthansa er det største flyselskapet i Europa, og de har opplyst at begge flygerne ble utdannet ved Lufthansa Flight Training School i Bremen.

Første turen

Kapteinen Patrick S., som ble utestengt fra cockpiten før Lubitz skal ha styret flyet, hadde over 6000 flytimer og ble ansatt i Germanwings i mai 2014. Tidligere var han pilot i Lufthansa og Air Berlin. Kapteinen skal ha etterlatt seg to barn.

Lubitz ble ansatt i Germanwings i september 2013. Han skal ha hatt rundt 630 flytimer bak seg. Det er usikkert hvor mange timer han har bak seg som profesjonell pilot for et passasjerfly, og selskapet har ikke kunne bekrefte om han har flydd passasjerer for dem tidligere.Lufthansa melder at Lubitz hadde bestått eksamener og nødvendige kontroller, og at han var beredt til å fly.

Ifølge Telegraph.uk bodde Lubitz sammen med foreldrene. Han skal også ha hatt en leilighet i Düsseldorf. En venn av co-piloten skrev på Facebook, ifølge avisen Rhien-Zeitung, kort tid etter styrten: «Helt til i går snakket vi om hva vi skulle gjøre når du kom tilbake. Hver dag fikk du meg til å le.»

SLITER: Det er vanskelig for redningsmannskapene å hente ut de som mistet livet i flyulykken tidligere denne uken. Foto:Laurent Cipriani,AP

Etterforskerne har analysert de siste 30 minuttene fra opptaket til taleregistratoren. De første 20 minuttene skal vise normal flyaktivitet. Men de siste ti minuttene kan vise seg å bli de avgjørende i saken. Den ansvarlige piloten forlater cockpiten, der flyturen går sin gang på autopilot, og annenpiloten blir igjen alene. Deretter starter nedstigningen.

De siste 18 minuttene er det ingen kontakt mellom flyet og kontrolltårnet, opplyste minister for transport, Segolene Royal, onsdag.

Har skjedd før

Ifølge Aviation Business Gazette har Federal Aviation Administration (FAA) inkludert 28-åringen i FAA Airmen Certification Database. Pilotene som blir medlemmer av listen skal oppfylle høy utdannelse og medisinske krav som FAA stiller.

Pilotenes sertifiseringsstandarder har utviklet seg over tid, i et forsøk på å redusere fatale ulykker forårsaket av pilotfeil. FAAs standarder, som er satt i samråd med luftfartsindustrien og det offentlige, skal være blant de høyeste i verden.

Selv om det er uvanlig, har det skjedd flere ganger de siste tiårene – at en i mannskapet med vilje prøver å styrte store passasjerfly. VGs gjennomgang fra i fjor viser at selv om en ikke tar med 11. september-angrepet og småfly, har 515 mennesker mistet livet i flyselvmord med passasjerfly de siste tiårene.

Nå kan en plusse på 150 nye ofre i den dystre statistikken.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder