FORLISTE: 32 mennesker mistet livet i forliset i Italia. Foto:Alessandro Bianchi,Reuters

Kaptein nekter skyld for Costa Concordia-forliset

Risikerer 20 år i fengsel

Kapteinen på det italienske skipet Costa Concordia, som forliste ved øya Giglio i 2012, forteller at han navigerte nærmere steinene for å gjøre en ansatt en tjeneste.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

«Costa Concordia» kantret utenfor den italienske øyen Giglio i januar i 2012. 32 personer mistet livet etter at kaptein Francesco Schettino seilte skipet på grunn i 2012.

Fem besetningsmedlemmer fikk fengselsstraff for sin rolle i forliset. Kaptein Francesco Schettino står tiltalt for flere tilfeller av uaktsomt drap, og for å ha forlatt et synkende skip. I dag stod han i vitneboksen.

Der hevdet han at han kjørte nærmere land for å gjøre reisen mer spennende for passasjerene, som en tjeneste til et av besetningsmedlemmenene og for å hilse på en pensjonert kaptein som bor på Giglio.

– Jeg tenkte jeg kunne slå tre fluer i en smekk, uttalte kapteinen til aktor.

– Utmattende

Kapteinen nekter straffskyld for det han er anklaget for.

– Det er utmattende, men jeg tror det går bra, sa Schettino til CNN i en av pausene under dagens runde i retten.

Dømmes han, risikerer kapteinen 20 år i fengsel. Den tidligere «Costa Concordia»-kapteinen har tidligere beklaget forliset i et intervju seks måneder etter ulykken.

Det var om lag 3200 passasjerer og et mannskap på 1000 om bord da luksusskipet gikk på grunn utenfor Italias vestkyst.

Rettssaken startet i juli i fjor, men er siden den gang utsatt flere ganger.

Kapteinen blir beskyldt for å ha blitt stresset og ikke vært i stand til å ta beslutninger da skipet tok inn vann.

- Kaptein i sjokk

- Han var helt ute av det. Han var utenfor den vanlige mentale tilstanden, og var sjokkert. Han var ikke den personen jeg kjenner, forklarte førstestyrmann Giovanni Iaccarino i forrige runde av rettssaken.

KAPTEIN: Francesco Schettino Foto:Andrew Medichini,Ap

Også navigatør Simone Canessa kritiserer Schettinos opptreden.

- Jeg sa til han veldig tydelig at han måtte gjøre noe, at han måtte slå katastrofealarm, men han sa til oss at vi skulle vente, har Canessa forklart i retten.

Tidligere er det kommet frem at en elskerinne av kapteinen befant seg på broen sammen med ham kort tid før ulykken skjedde. Domnica Cemortan har innrømmet at hun var Francesco Schettinos elskerinne, og mener Schettino er en helt. Hun har forklart at alt virket normalt på broen i de skjebnesvangre øyeblikkene før grunnstøtingen.

Forlot skipet

Flere vitner har tidligere fortalt at Schettino forlot skipet lenge før passasjerene var evakuert.

Et fransk par fortalte tidligere til AP at de så at kapteinen gikk i en livbåt, godt dekket av et teppe, lenge før alle passasjerene var utenfor skipet.

Rederiet, som eier skipet, sier også at kapteinen opptrådte kritikkverdig.

- Det ser ut som om kapteinen gjorde noen vurderingsfeil som hadde alvorlige konsekvenser, heter det i en uttalelse fra selskapet som kom ut i kjølvannet av ulykken.

Den 54 år gamle kapteinen fortalte en helt annen versjon av hendelsen til den italienske avisen La Repubblica etter ulykken.

- Vi gikk i normal fart da vi plutselig kolliderte med en rekke store steiner på skjæret, som ikke fantes på kartet. Vi befant oss 300 meter fra klippene og skjæret skulle ikke vært der. Jeg og mannskapet var de siste til å forlate skipet. Jeg vil også legge til at avgjørelsen om å dirigere skipet mot øya Giglio ble enstemmig vedtatt av ledelsen på skipet, forklarer kapteinen overfor den italienske avisen.

Har krasjet cruiseskip før

Det er heller ikke første gang kapteinen har vært i trøbbel. I juni 2010 kjørte cruiseskipet «Aida Blu» inn i kaien og fikk materielle skader da det skulle legge til i Warnemunde i Tyskland.

Ansvarlig kaptein var Schettino.

Om hendelsen i Tyskland har kapteinen uttalt at han ikke kjente til fartsgrensen ved innseilingen til kai, og at han ikke hadde fått tilstrekkelig informasjon fra lokale havnemyndigheter.

Skipet Aida Blu holdt en fart på 7,7 og 7,9 knop da det traff kai i Tyskland.





Kommersielt samarbeid: Rabattkoder