DÅRLIGE SIGNALER: Ismail Nasaruddin, leder av National Union of Flight Attendants Malaysia (NUFAM), er blitt oppringt døgnet rundt av pårørende, kolleger og journalister i etterkant av MH17-styrten i Øst-Ukraina. Foto:INGEBORG HUSE AMUNDSEN,VG

Kabinforeningen i Malaysia om MH17-tragedien: - Dette er bare begynnelsen

KUALA LUMPUR (VG) Malaysia Airlines var i knestående etter passasjerflyet MH370 forsvant sporløst i mars. Nå spør kabinansatte seg om noen vil flyselskapet vondt.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Foto: ,

– Dette er bare begynnelsen. Begynnelsen på så mange spørsmål; hvordan skjedde dette? Hvorfor skjedde det i løpet av så kort tid, med samme flyselskap? Er det bare uflaks? spør Ismail Nasaruddin.

Han er leder av den malaysiske kabinforeningen National Union of Flight Attendants Malaysia (NUFAM).

– Hvorfor oss?

I 25 år jobbet Nasaruddin som flyvert i Malaysia Airlines (MAS), samtidig som han de siste tolv årene var fagforeningsleder. For tre år siden, røk han uklar med ledelsen i flyselskapet. Kabinforeningen har for lengst anmodet MAS-direktørens avgang.

Men nå er kritikken foreløpig lagt på is. Strenge øyne er rettet mot dem som påførte selskapet en slik tragedie.

– Hva som skjedde med MH370 i mars, forblir et mysterium. Vi leter fremdeles etter bevis og svar. Vi har ikke leget sårene siden sist, og så skjer dette. Hvorfor oss? Jeg har ikke sett at noe så drastisk har skjedd med andre flyselskap, sier Nasaruddin.

Les alt om flykatastrofen i Ukraina her.

Konkursfare

Etter Malaysia Airlines-flyet MH370 som var på vei fra Kuala Lumpur til Beijing forsvant natt til 8. mars, har flyselskapet hatt store økonomiske vanskeligheter og stått i fare for å gå konkurs.

– Hvordan du ser du på fremtiden til Malysia Airlines?

– Ulykken kommer til å få konsekvenser for MAS; selvtilliten deres, ryktet deres. Flyselskapet står overfor en stor krise. De var allerede trengt inn i et hjørne de ikke kommer ut av. Med dette, tør jeg ikke en gang gjette hva som blir det neste. De har økonomiske problemer, men dette handler ikke bare om dem. Dette er en nasjonal krise, svarer Nasaruddin.

– Vil selskapet overleve en ny krise?

– Bare Gud har svaret. Slik situasjonen ser ut nå, er de så vidt i gang med å evaluere skadene de pådro seg etter MH370. Med dette, blir det enda tøffere.

Konspirasjonsteorier

I likhet med flymysteriet i mars, har også MH17-styrten avlet frem en rekke hypoteser og konspirasjonsteorier om hva som egentlig skjedde. Var det ikke både russere og ukrainere om bord på MH370? Kan dette kobles opp mot nedskytingen over Ukraina? Og kan ikke MAS-flyets emblem forveksles med Vladimir Putins fly? Eller kan det ha seg slik at USA sprengte flyet for å vende verden mot russerne? Og hvem kan egentlig vite om flyet eksploderte i luften eller på bakken, når ingen så det falle?

– Jeg vet det er ville ideer, men tankene farer av sted, kommenterer Nasaruddin.

Teoriene spenner i alle retninger, den ene drøyere enn den andre. Kommentatorer i malaysiske medier er mer subtile enn spekulasjonene som verserer ute på gatene og i sosiale medier, men de fleste av dem slår seg ikke til ro med at det er tilfeldig at det er nettopp Malaysia Airlines som rammes på nytt.

Etterforskningsteam på 133 mann

Et spesialteam bestående av 133 personer fra Malaysia landet i Kiev i Ukraina lørdag. De har spesialkompetanse innen medisin, berging, luffart og krimteknikk, og skal bistå i etterforskningen av MH17-ulykken. Malayserne tilslutter seg etterforskere fra Nederland, England og USA. Blant annet den malaysiske transportministeren Liow Tiong Lai og sjefen for Malysia Airlines er en del av følget.

GEOPOLITIKK: Malaysias transportminister Liow Tiong Lai møtte den ukrainske statsministeren Volodymyr Groysman i Kiev søndag. Foto:Den malaysiske regjeringen,

Det er imildertid usikkert om de prorussiske seperatistene, som kontrollerer krasjområdet i Donetsk-regionen, vil slippe etterforskerne på banen. Dette har oppildnet malaysiske myndigheter. De krever at alle omkomne sendes hjem til opprinnelseslandet, og at de ukrainske opprørerne ikke tukler med de «svarte boksene» med lydopptak fra cockpiten.

– Malaysia krever umiddelbar og ubegrenset tilgang til krasjstedet, og garantert sikkerhet for sine tjenestemenn og det internasjonale teamet, skriver Liow Tiong Lai, Malaysias transportminister, i en pressemelding søndag.

Onsdag vil de malaysiske myndighetene samles til et ekstraordinært møte.

Malaysia Airlines har for øvrig gitt reiseruten mellom Amsterdam og Kuala Lumpur et nytt navn. Det ulykkesrammede MH17 er fra nå erstattet med MH19.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder