DØDSFLYET: Dette bildet fra innsiden av cockpiten til flight 4U9525 er tatt to dager før flyet styrtet inn i en fjellside i de franske alpene.

DØDSFLYET: Dette bildet fra innsiden av cockpiten til flight 4U9525 er tatt to dager før flyet styrtet inn i en fjellside i de franske alpene. Foto: EPA,

Etterforskningslederen gir detaljert beskrivelse: Slik var lyden av de siste 30 minuttene om bord 4U9525

Taleregistratoren tegner dramatisk bilde av flystyrten

Pilotene småpratet sammen som vanlig etter avgang fra Barcelona. Men da kapteinen snakket om landing i Dusseldorf, svarte Andreas Lubitz (28) bryskt.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Ikke lenge etterpå lå flyet i ruiner i de franske alpene. Alle de 150 om bord var døde. Hvordan var kunne Airbus A320-flyet styrte på den måten, i strålende sol og uten å sende ut en eneste nødmelding?

Taleregistratoren fra Germanwingsflyet har gitt etterforskerne den mest sannsynlige forklaringen på det som fremsto som en uforklarlig gåte.

I Paris har eksperter ved analysesenteret BEA funnet svarene som ble presentert av etterforskningsleder Brice Robin på en pressekonferanse torsdag. Han beskriver detaljert hva som kommer frem på opptaket fra taleregistratoren, som ble funnet blant vrakrestene i Alpene tirsdag.

Opptaket dokumenterer de siste 30 minuttene i cockpit før flyet styrtet og knuste inn i fjellveggen.

– De første 20 minuttene viser helt normale forhold, stemningen er munter og samtidig høflig, refererer den franske avisen France Soir.

GA SVAR: Denne taleregistratoren har avslørt at annenpiloten trolig styrtet Germanwingsflyet med vilje. Foto:Handout,Reuters

Piloten forbereder deretter landingen i Düsseldorf, og annenpiloten svarer kortfattet, sier Robin, som deretter beskriver forløpet detaljert:

– Vi hører deretter at piloten spør annenpiloten om å ta over kommandoen. Vi hører at en stol blir skjøvet bakover og at en dør går igjen. Det er trolig at piloten går ut for å gjøre sitt fornødne, sier Robin.

– Annenpiloten er nå alene med kommandoen og med apparatene. Han manipulerer deretter den knappen som heter «Flight Monitoring System» som kontrollerer flyets høyde. Han starter deretter nedstigningen til flyet som går fra 12000 meters høyde til 2000 meter på åtte minutter. Denne handlingen kan ikke være annet enn gjort med vilje.

- Hamrer vilt

– Vi hører at piloten gjentatte ganger ber om å få komme inn i cockpiten igjen via den interne telefonen som også er utstyrt med videokamera. Piloten har altså både vist seg og dermed identifisert seg, uten at han får noen respons hos annenpiloten. Han har deretter begynte å hamre vilt, men fortsatt uten noen respons, sier Robin.

– Alarmene går på for å varsle mannskapet om at de nærmer seg bakken. På dette tidspunktet hører vi voldsomme slag mot døren, som om de prøver å slå opp den pansrede døren. Vi hører deretter skrik, rett før kollisjonen, forteller etterforskningslederen.

VANSKELIG: Arbeidet med å sikre de omkomne og frakte dem og flyrester for identifisering og nærmere undersøkelser kommer til å pågå i flere uker, uttalte etterforskningsleder Robin Brice på en pressekonferanse i dag. Foto:Handout,Reuters

- Ikke et ord fra cockpit

– Det er ikke noe svar, ikke et ord, fra cockpiten. Han svarer heller ikke på utallige opprop fra flytårnet i Marseille. Vi hører bare lyden av at han puster helt frem til det siste smellet. Han var altså i live.

– Like før det endelige smellet, hører man lyden av det som trolig er et første treff av en fjellskrent, hvor flyet sannsynligvis deretter glir langs denne skrenten før det kolliderer mot fjellet i 700 kilometer i timen, noe som tilintetgjør flyet.

– Det er en pust som virker rolig, normal, ikke andpusten som hos en som får et hjerteinfarkt. Han sendte ingen melding av typen «mayday», sier Robin.

– På dette tidspunktene, knappe 48 timer etter hendelsen og i lys av etterforskningen, er den mest sannsynlige forklaringen på styrten, at annenpiloten, av eget valg har nektet å åpne døren til cockpiten for piloten, og at han med vilje har trykket på knappen for nedstigning, sier etterforskeren.

– Vi er helt uvitende om årsaken til at han har trykket på denne knappen, men det fremstår som et bestemt ønske om å ødelegge dette flyet.

Lufthansa, som eier Germanwings, opplyste torsdag at Lubitz hadde bestått alle nødvendige tester og var klarert for å fly.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder