ÅSTEDET: Redningsarbeidere ved en av de mange flydelene som er spredt utover et område på 200-300 meter i de franske alpene. Bildet ble tatt mandag. Foto:,Reuters

Har satt av milliarder til erstatning etter flystyrten

Forsikringsselskapene må ta en kostnad på 300 millioner euro etter Germanwings-styrten, anslår Allianz. Norske eksperter tror flyselskapet vil betale ut mer enn de må.

Ola Mjaaland
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Det tilsvarer rundt 2,4 milliarder norske kroner. Det er rundt 30 forsikringsselskaper som utbetaler oppgjøret som ledes av det tyske gigantselskapet Allianz.

Brorparten av beløpet skal dreie seg om krav som vil fremsettes fra familiene til de omkomne, ifølge Reuters.

SPESIAL: Dette er ofrene fra dødsflyet

EKSPERT: Advokat Jan Gunnar Ness. Foto:Line Møller,VG

– Går bort fra jusen

– Det vi ser etter katastrofer er at man går bort fra jusen og finner løsninger som folk er fornøyd med. Vi så det etter Wilhelmsen-styrten (i 1989, journ.anm.). Flyselskapet hevet seg over lovgiver og ga høyere erstatning. Det er ikke uvanlig at det skjer, sier Jan Gunnar Ness, partner i Advokatfirmaet Ness Lundin og ekspert på erstatningsrett.

Flere barn er blant de omkomne, noe som vanligvis gir lavere erstatningsutbetaling fordi de ikke har forsørgeransvar. Men her tror altså Ness at Lufthansa tar et større ansvar enn de må etter loven.

Rundt 325 familiemedlemmer av de omkomne har vært ved åstedet i Seyne les-Alpes etter styrten i forrige uke. Lufthansa, som eier Germanwings, har allerede lovet opptil 50.000 euro i midlertidig utbetaling per passasjer. Luftfartsloven sier at forskuddsbeløpet skal være på minimum 16.000 SDR uttrykt i euro. SDR er en flytende verdi bestemt av International Monetary Fund.

Den 28 år gamle piloten Andreas Lubitz skal ha styrtet flyet med vilje. Lyd fra taleregistratoren i flyet forteller oss hvordan piloten skal ha stengt ute kapteinen fra cockpit og styrtet flyet i alpene.

Grov uaktsomhet?

– Hvis det ligger en grov uaktsomhet og manglende kontroll av piloten fra Germanwings, så vil det kunne utløse en egen erstatningspost. Det kalles for oppreisning, sier advokat Ness.

EKSPERT: Advokat Øyvind Vidhammer. Foto:Berit Roald,NTB scanpix

Dette kan også bli et tema mellom forsikringsselskapene og Lufthansa, tror erstatningsekspert Øyvind Vidhammer:

– Jeg ser ikke bort fra at det kan bli en diskusjon mellom flyselskap og forsikringsselskap i denne saken. Altså om flyselskap burde vært flinkere til å luke ut piloten som ikke var skikket til å fly. Samtidig var de kanskje heller ikke pliktig til å utføre nøyere sjekk. Men dette vil neppe gå utover utbetalingene til de etterlatte, sier partner Øyvind Vidhammer, ved Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig.

Forsikringsselskapene har vanligvis økonomiske avtaler som gir støtte fra andre forsikringsselskaper ved store tap. Ratingbyrået A.M. Best har uttalt at Germanwings tap vil bli absorbert av Lloyd.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder