VELKJENT: De fleste har sett reklamene for Activia på TV. På de norske nettsidene sier selskapet bak at man bør spise minst en porsjon om dagen, men i USA mener de man trenger tre for å få en varig effekt på magen. Foto: Skjermdump fra Activia.no

Må endre yoghurt-reklame i USA

...men i Norge holder det fortsatt med ett beger

(VG Nett) Fra nå av må du spise tre Activia-yoghurter om dagen for å få en varig effekt på magen. Men det gjelder bare amerikanerne, ikke nordmenn, ifølge reklamen.

ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

Det ble bestemt da firmaet Dannon, som står bak yoghurten, inngikk forlik med 39 amerikanske stater onsdag.

Statene anklagde Dannon for feilaktig markedsføring. Det gjaldt blant annet yoghurten Activia, skriver Fox News.

Reklamene for yoghurten, som også har gått i Norge, lokker med at yoghurten kan gi bedre fordøyelse og gjøre at du føler deg bedre i magen.

- Activia kan motvirke og lindre fordøyelsesproblemer som oppblåsthet, treg mage og luftplager, står det på Activias norske sider.

Det står også at man for å oppnå varig, positiv effekt bør spise minst én Activia om dagen.

Tre om dagen

Activias amerikanske nettsider står det at du får den gode effekten av å spise Activia hver dag i to uker, men det er ikke spesifisert hvor mange man skal spise. Den amerikanske Federal Trade Comission (FTC) mener derfor produsenten ikke har nok bevis til å kunne reklamere for produktet på den måten de gjør i dag.

- Forbrukerne vil ha, og har rett til å få, korrekt informasjon når det kommer til deres egen helse, sier Jon Leibowitz, formann i The Federal Trade Comission, ifølge AP.

Som en del av forliket med de amerikanske statene, vil Dannon måtte gjøre det klarere at man må spise tre porsjoner om dagen for at det skal få en «velgjørende effekt» på fordøyelsessystemet, skriver de i en pressemelding.

- To forskjellige markeder

PUNGER UT: Reklamen for Activia endres i flere amerikanske stater etter at selskapet inngikk forlik med 39 stater torsdag. Foto: AP


Dette er ikke med i reklamen i Norge. Frida Keane, presseansvarlig i Danone, som Dannon heter her, ser ingen grunn til at det skal bli det heller.

Har du eksempler på produkter som markedsføres annerledes i andre land?Skriv inn i vår protokoll!

- Hvor mye man må innta, beror på hvor stort fordøyelsesproblemet er, man kan ha ulike grader av problemet. Vi har 17 kliniske studier på Activia, hvor man kan se hvilken respons brukeren har, og det er veldig forskjellig fra person til person. Tre ganger om dagen er greit for en som har et større fordøyelsesproblem, sier hun til VG Nett.

Keane sier at avgjørelsen i USA ikke kommer til å ha noe å si for markedsføringen av yoghurten i Norge.

- Dette er to forskjellige markeder. Disse hendelsene er ganske vanlige i USA, og de har ingen ting med resten av det globale markedet som Danone er på å gjøre, sier hun.

- Positivt

Keane mener man ikke kan trekke noen paralleller mellom det amerikanske forliket og situasjonen Europa. Hun mener avgjørelsen kan være et pluss for selskapet.

- De har kommet til at Danone skal være mer eksplisitt i sin markedsføring, og dette gir Danone muligheten til å kommunisere mye tydeligere, og si eksakt hva effektene er. Dette er veldig positivt, sier hun.

Det andre produktet som får kritikk av de amerikanske statene er DanActive, som kun selges i få butikker i Norge. Det får kritikk for å ha blitt markedsført som at det hjelper mot forkjølelse og influensa, men Danone mener de ikke har markedsført det på denne måten.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder