POSITIV: Barack Obama er positiv til Netanyahos utspill. Foto: AFP

- GMs konkurs svært risikabel

Den 101 år gamle amerikanske bilgiganten General Motors begjærer seg konkurs. Men president Barack Obama spiller et høyt spill ved å nasjonalisere GM, ifølge ekspert.

ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL

- Jeg er ikke sikker på at dette var det riktige å gjøre. Det vil vise seg. Det er ekstremt risikabelt det som nå gjøres, sier Gary Chaison, ekspert på den amerikanske bilindustrien og professor ved Clark University i Worcester, til NTB.

Han er usikker på hvor konkurransedyktig et fremtidig GM vil være.

- Det er svært usikkert om et mindre GM vil være i stand til å konkurrere med de andre bilselskapene. Spådommene om levedyktigheten for selskapet er for optimistisk.

- Vil holde GM flytende

Klokken 8 mandag morgen leverte General Motors inn begjæring om konkursbeskyttelse. Konkursen er den største industrikonkursen i USA, og den fjerde største noensinne.

- Konkursen er del av en levedyktig plan som vil gi ikonet GM et mulighet til å reise seg igjen, sier president Barack Obama.
Bilindustrien var tidligere hjertet og ryggraden i den amerikanske økonomien. Slik er det ikke lenger. GM har i lang tid slitt med enorm gjeld, stadig voksende helse- og pensjonsutgifter for ansatte og mindre etterspørsel av biltypene de produserer. Selskapet har ikke fulgt med i timen og har vært for trege med å omstille seg til produksjon av mer bensingjerrige biler.

- Kjernen i dette er at konkursen kun vil holde selskapet flytende. Vi må vente på at den økonomiske situasjonen bedrer seg. Det hele står og faller på at forbrukerne igjen vil kjøpe GM-biler, sier professor Gary Chaison.

- Aktiv eier

Den amerikanske staten har allerede spyttet inn rundt 20 milliarder dollar i skadeskutte GM, og konkursbegjæringen betyr at de kan låne ut ytterligere 30,1 milliarder for å hjelpe selskapet å restrukturere.

Dermed vil den amerikanske staten eie over 60 prosent i selskapet, det største statlige eierskapet noensinne. Et spørsmål mange stiller seg nå, er hva slags eier staten blir.
I en tale mandag understreket president Obama at administrasjonen ikke har noe ønske om å drive selskapet.
- Vårt mål er å hjelpe GM tilbake på beina, sa Obama.

- De sier de ikke vil involvere seg mye, men er allerede tungt inne. Og jeg kan ikke se at de nå skal gi ytterligere milliarder av dollar i hjelp uten å involvere seg betydelig, sier Chaison.

21.000 kan få sparken

Planen er at prosessen skal ende ut i et mindre GM. Ytterligere 21.000 arbeidere, rundt 34 prosent av arbeidsstokken, kan miste jobbene, og halvparten av de 6.000 forhandlerne skal stenges.
- Dette er et slag i magen for oss. De har stjålet den amerikanske drømmen. Vi har gitt bort disse jobbene til utlandet, sier ordfører Virg Bernero i byen Lansing i Michigan til CNN.

General Motors kvitter seg med en rekke bilmerker. Saturn, Hummer og Pontiac forsvinner. Planen innebærer også at de europeiske datterselskapene Opel, Vauxhall og Saab blir solgt. Elleve bilfabrikker skal legges ned, og produksjonen stanses ved ytterligere tre.

Det nye GM vil bestå av de fire bilmerkene Chevrolet, Cadillac, Buick og GMC.

- Overoptimistisk

President Obama sa mandag at han håper på en rask behandling i konkursretten.

Men dette er overoptimistisk, ifølge professor Gary Chaison.
- De sier det vil vare i to til tre måneder. Jeg tror dette vil ta minst ett år, kanskje to, sier han til NTB.

Prosessen kommer til å bli mye vanskeligere og ta mye lengre tid enn hva de fleste ser ut til å tro, ifølge eksperten.

- Planen er å dele opp selskapet og kvitte seg med det som ikke er levedyktig. Men det de ikke innser, er at det ikke står så bra til med den delen av selskapet som blir igjen heller, avslutter Chaison

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder