LETER MED RADAR: Her studerer et malaysisk mannskap radarbilder fra søksområdet. Foto: Afp

LETER MED RADAR: Her studerer et malaysisk mannskap radarbilder fra søksområdet. Foto: Afp Foto: ,

Flyet som forsvant: MH 370: Ett år siden mysteriet startet

Her er hovedteoriene **Dette har mysteriet bidratt med **Se grafikker over flyet og letingen

Nå er det snart ett år siden Malaysia Airlines-flyet MH370 forsvant på vei fra Kuala Lumpur til Beijing.

  • Erik Haugen Aspaas
  • Jan Ovind
  • Grafikk: TOM BYERMOEN
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

00.41 lokal tid natt til 8. mars 2014, tok Malaysia Airlines MH370 av fra Kuala Lumpur med 227 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer om bord.

Foto: TOM BYERMOEN,

Flyet skulle etter planen lande i Kinas hovedstad Beijing 06.30. Men knappe to timer inn i flyturen forsvant Boeing 777-flyet sporløst fra radaren.

Det siste menneskelige livstegnet fra flyet var et enkelt «Good night, Malaysian three seven zero» klokken 01.19. Da befant det seg i 35.000 fots høyde øst for Malaysia.

Det var fint vær i området, det ble ikke sendt ut nødsignal, og erfarne etterforskere kaller forsvinningen et mysterium.

Det har senere kommet frem at en satellitt fanget opp signaler fra flyet så sent som klokken 08.11.

Siden forsvinningen har det vært et stort internasjonalt samarbeid i håp om å finne Boeing 777-maskinen. Men nå – snart ett år etter forsvinningen – er det fortsatt ingen tegn til hverken dét eller de 239 personene som var om bord. Og australske myndigheter er nå i samtaler med Kina og Malaysia om hvor lenge letingen etter flyet skal fortsette.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Foto: TOM BYERMOEN,

– Nå vurderes det å avslutte leteaksjonen, sier Australias visestatsminister Warren Truss.

Truss sier at en beslutning må tas i god tid om man skal fortsette letingen i det langt større området som omgir det nåværende leteområdet. Men at den trolig blir avsluttet i mai.

Les også: Hør lydloggen fra MH370

Etterforskere tror Malaysia Airlines-flyet fløy tusener av kilometer over Indiahavet før det forsvant i bølgene. Søket har vært i et 60.000 kvadratkilometer stort område vest for Perth.

Positivt, tross manglende funn

Det har ikke vært mange lyspunkter for de etterlatte i forbindelse med leteaksjonen. Men søket har faktisk hatt sin verdi, viser denne oversikten til AP:

Nye undervannskart:

Forskere har ved hjelp av sonarer kartlagt et område i Indiahavet på størrelse med Polen. Det har gitt ny informasjon om havbunnen, som undervannsfjell og dype daler.

Bedre tsunamivarsler:

Ifølge Stuart Minchin, divisjonssjef i Geoscience Australia, vil forskere få en bedre kontroll på områder som er ekstra sårbare for en eventuell tsunami når kartene er offentliggjort. Det skal også kunne føre til et bedre varslingssystem.

Forbedret søk- og redningsarbeid:

Med mer kunnskap om havbunnens typografi, vil det være lettere å lese havstrømmer. Dermed kan man forutsi hvor en forlist båt driver. I tillegg vil det gi en økt forståelse av hvordan varme fordeles i havet.

Bedre sporing av fly:

Som følge av ulykken har industrien lært viktigheten av å spore flyene sine. Og det er nå snakk om at det skal bli pålagt med posisjonsoppdateringer hvert 15. minutt.

En historisk reise:

Forskere forklarer også at søket har gitt dem en bedre forståelse av hvordan ting var før. Blant annet forteller kartleggingen mye om jordskorpens utvikling og hvordan Australias gassressurser ble til.

– Hvis vi ikke finner flyet, har søket sine fordeler. Dataene vi samler inn vil være verdifull i flere år fremover, sier Stuart Minchin.

Les også: Nygift par forsvant på vei til bryllupsreise

Artikkelen fortsetter under bildet.

Foto: TOM BYERMOEN,

Mange teorier

I de rundt 360 dagene flyet har vært savnet, har spekulasjonene om hva som har skjedd vært mange. Kapring, teknisk feil, en brann og at USA har skutt det ned, er blant teoriene.

Men en av de siste, og mest spektakulære, er at kapteinen på Malaysia Airlines-flyet skal ha satt alle andre om bord ut av spill ved oksygenmangel – og satt kurs i retning Sydpolen.

Det kommer frem i en National Geographic-dokumentar, som vises førstkommende søndag klokken 22.00 i Norge.

– Vi vet at flyet forlot sin planlagte rute og at det i de etterfølgende timer foretok atskillige kursendringer, som må ha vært gjort av en person, sier Malcolm Brenner i programmet.

Han er tidligere senior havarietterforsker i den amerikanske havarikommisjonen NTSB.

Les også: Så dypt kan mysterieflyet ligge

TV-selskapet ABCs luftfartsekspert John Nance, støtter Brenners teori.

– Jeg føler veldig sterkt, på bakgrunn av de informasjoner vi har, at personen som sto bak MH370s forsvinning ønsket at flyet aldri skulle bli funnet.

Artikkelen fortsetter under bildet.

STO HAN BAK? Kaptein Zaharie Ahmad Shah. Foto:REX/All Over Press,

Og den ekspertene utpeker som skyldig, er flyets kaptein Zaharie Ahmad Shah – som angivelig skal ha vært mental ustabil og med vilje skrudde av oksygentilførselen i kabinen, slik at alle ombordværende mistet bevisstheten og døde.

Det er tidligere påstått i boken «Good Night Malaysian 370: The Truth Behind The Loss Of Flight 370», skrevet av den newzealandske ruteflygeren og flygründeren Ewan Wilson og journalisten Geoff Taylor.

Ifølge boken, skal kapteinen ha bedt annenflygeren Fariq Abdul Hamid ta seg en pause etter 40 minutters flyging. Han ble deretter stengt ute fra cockpit.

Deretter skal kapteinen ha steget til 39 000 fot og redusert trykket i kabinen, slik at passasjerene og de kabinansatte – samt annenpiloten – ble slått ut av surstoffmangel.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder