FJERNET AV FACEBOOK: Tom Egeland postet dette bildet av den nakne jenta Kim Phuc, som ble et symbol på lidelsene under Vietnamkrigen. Foto: AP Photo/Nick Ut

Facebook fjernet ikonisk krigsbilde: – Vi tillater ikke nakenhet

Da Tom Egeland ville starte en debatt om krigsbilder, svarte Facebook med å fjerne bildet. Nå forklarer de hvorfor.

ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

RYSTET: Forfatter Tom Egeland sier han ble veldig overrasket over at bildet han la ut, ble fjernet. FOTO: NILS BJÅLAND / VG

Det var fredag at Egeland la ut et innlegg på sin personlige Facebook-profil der han løfter en debatt om bruken av sterke pressebilder fra krig og konflikter.

I innlegget postet han syv ikoniske krigsbilder - deriblant det velkjente bildet av den lille vietnamesiske jenta som flykter etter et napalm-angrep i Vietnam.

Da han logget seg på lørdag morgen, var imidlertid ett av bildene fjernet med begrunnelsen om at bildet bryter med Facebooks retningslinjer for nakenhet.

– Det er helt absurd. Jeg ble nesten rystet, i alle fall veldig overrasket. Bildet er i seg selv ikonisk og verdensberømt og det finnes ikke seksualisert. Det er jo bare et bilde av et krigsoffer, så hvis det er et eksempel på nakenhet, er det for dumt, sa Egeland til VG.

Facebooks kommunikasjonssjef i Norden Peter Münster sier til VG mandag at han ikke kan kommentere denne saken spesifikt, men uttaler i en generell kommentar at deres regler forbyr all nakenhet.

– Våre regler tillater ikke nakenhet. Det er viktig å huske på at Facebook er et globalt samfunn og vi må ha ett sett med regler som gjelder enhver kulturell standard. Dette er ikke perfekt, men det er vanskelig å gjøre det på en annen måte når du administrerer et globalt samfunn, sier Münster.

– I noen deler av verden anses nakenhet på en mye strengere måte, sier han.

Saken fortsetter under bildet

FORBYR BILDER AV NAKNE PERSONER: Nordisk kommunikasjonsdirektør Peter Münster sier på generelt grunnlag at Facebook ikke tillater nakenhet. Foto: Andrew Burton, VG

Verdenskjent bilde

Bildet som ble fjernet, er det verdenskjente bildet fra 1972, der ni år gamle Kim Phuc løper naken fra napalmbombene under Vietnamkrigen.

Det er Associated Press- fotograf Nick Ut som har tatt bildet, som han vant Pulitzer-prisen for i 1973. Fotografiet har blitt et symbol på de store sivile lidelsene under Vietnamkrigen.

– Jeg håper dette er en feil og at det har skjedd automatisk. Men uansett er det kritikkverdig at de sensurerer bilder uten å foreta en ordentlig menneskelig vurdering. Dersom en person har sittet og vurdert det og fjernet det, er det snakk om politisk sensur, sa Egeland til VG.

Facebook ønsker ikke kommentere denne kritikken.

På spørsmål om hvordan Facebook gjennomgår bilder fra brukere, svarer Münster:

– Vi stoler på at brukere rapporterer innhold, så når noe fjernes, er det fordi andre har rapportert det til oss, sier Münster.

Han opplyser videre at Facebook-ansatte da vil vurdere om det innrapporterte innlegget bryter med det som kalles Facebook Community Standards.

– Og nakenhet er en av tingene vi ikke tillater. Hatytringer, angrep mot individer basert på rase, religion og seksualitet er heller ikke tillatt på Facebook. Det er også et antall andre regler, sier Münster som viser til reglementet for mer informasjon om hva som er tillatt og ikke.

Les også: Mahmoud (27) tok bildet som rører en hel verden: Det er tusenvis av barn som Omran

– Kommet tettere på ofrene

Innlegget til Tom Egeland har fått over 5000 likes og blitt delt over 100 ganger per mandag. Meningen var å skape en debatt hvordan rystende pressefotografier har
endret historiens gang.

Aktualiteten var bildet av fem år gamle Omran som sitter i en ambulanse etter et bombeangrep i Aleppo i Syria.

Bildet har gått verden rundt siden forrige uke.

– Jeg ønsker å tematisere bruk av bilder tatt de siste femti årene og som på hver sin måte har endret historiens gang ved at de påvirker opinionen. Bildet av den vietnamesiske jenta bidro til å vekke den amerikanske opinionen og vendte den mot Vietnamkrigen. Hvis krig bare er tall og statistikk, blir det for abstrakt, vi kommer tettere på ofrene gjennom slike bilder, sier Egeland.

Les også: Zuckerberg gir 780 millioner til veldedighet

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder