FØLGER HANDELSKRIGEN: Norges utenriksminister Ine Eriksen Søreide følger med på handelskrigen. Foto: Ahmed Fawad Ashraf

Utenriksminister Ine Eriksen Søreide: Slik truer handelskrigen jobber i Norge

PARIS (VG) Norges utenriksminister Ine Eriksen Søreide følger nøye med på handelskrigen mellom Kina og USA. Om president Donald Trump innfører toll på biler og bildeler treffer det Norge direkte, sier hun til VG.

Verden følger nøye med på trekkene fra Washington og Beijing, som kriger om hva det skal koste å kjøpe og selge varer av hverandre. I en sammenvevd global økonomi der alle handler med hverandre blir alle påvirket, også Norge.

Trump innførte nylig 10 til 25 prosent toll på en rekke kinesiske varer. Kinas president Xi Jinping svarte med samme mynt, og har bedt sine innbyggere forberede seg på vanskelige tider, skriver NTB og siterer Hongkong-avisen South China Morning Post.

Allerede varsler OECD, organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling, at den globale veksten vil gå ned i 2019 på grunn av Kina og USA – fra 3,3 til 3,2 prosent.

GAMLE DAGER: I 2017 besøkte Trump Kinas president Xi Jinping i Beijing. Nå kriger stormaktene om handel. Foto: NICOLAS ASFOURI / AFP

les også

Trump advarer Kina: – Kan bli langt verre senere

Slik rammer handelskrigen Norge

Norges utenriksminister Ine Eriksen Søreide følger med på uroen som utvikler seg.

– Hvis amerikanere går inn for toll på biler og bildeler treffer det oss direkte, sier hun.

Hun er i Paris i OECD-møter, og illustrerer hvordan handelskrigen vil ramme Norge.

– Norge lager og eksporterer bildeler til USA, men også til det europeiske markedet, som skrur sammen biler og selger til USA. I begge tilfeller vil økt toll gjøre at etterspørselen går ned, og da går salget av biler ned.

Tyske Benteler på Raufoss er en av fabrikkene som produserer støtfangere og hjuloppheng for Audi, BMW, Daimler, Porsche, Opel, Toyota og Volvo, skrev Dagens Næringsliv i 2018. Også i Kongsberg og Hvittingfoss finnes fabrikker som sender bildeler verden rundt.

Som andre land er norsk industri med i en kompleks verdikjede der den enes levebrød er avhengig av den andres.

– Ikke bare vil en toll på bildeler få direkte konsekvenser ved at Norge eksporterer mindre og tjener mindre penger, men vi er også en av verdens største transportører av nye biler på rorofartøy, sier Eriksen Søreide.

Roroskip er et bil-skip som transporterer nye biler fra bilprodusenter til bilmarkeder i de forskjellige landene rundt om i verden.

Arbeidsplasser er truet

– For rederinæringen og sjøfartsnæringen vår kan det potensielt ha ganske store konsekvenser, hvis det selges og transporteres færre biler på grunn av økt toll.

– Vil du gå så langt som å si at arbeidsplasser er truet?

HJEMMEBANE: Samtidig som Trump forbereder seg på en presidentvalgkamp i USA har han satt i gang en handelskrig som Kina har svart på. Den rammer hele verden, også Norge. Foto: Evan Vucci / TT NYHETSBYRÅN

– Definitivt. Det er en langsiktig konsekvens av det, og vi ser allerede andre steder hvordan handelskriger og tollbarrierer ikke tjener noen i det lange løp. Det kan virke forlokkende i det korte perspektivet, men rammer fort økonomien som prøver å beskytte seg.

Inntil videre har Trump utsatt denne tollen i seks måneder. Eriksen Søreide sier hun har vært tydelig mot USA i denne saken. I tillegg har Norge og flere land samt EU gått til sak mot USA på grunn av tollen på stål og aluminium, fordi Norge mener den er i strid med WTO-regelverket.

– Norge eksporterer ikke mye stål og aluminium til USA i dag, men vi er opptatt av prinsippet.

I USA er Trump i harde forhandlinger om neste års budsjett med demokratenes leder Nanci Pelosi – et møte han stormet ut av torsdag:

les også

Trump stormet ut fra møte med demokratene

Forhandler om fri handel med Kina

– Mens USA gjør seg vanskelig, hvilke muligheter har Norge med Kina?

– Norge har gode handelsrelasjoner med Kina i dag og forhandler om en frihandelsavtale. Sjømateksport er viktig for oss og Kina ønsker det, men Kina er en stor aktør og interessene våre overlapper ikke alltid.

Mens handelskrigen mellom USA og Kina preger verden er Eriksen Søreide i ferd med å legge frem en Stortingsmelding om internasjonalt samarbeid. Som en åpen, mellomstor økonomi mener hun Norge er helt avhengig av handel, eksport og like regler.

– Det overordnede i meldingen er tydelig: Styrke og bevare systemet med multilaterale avtaler. Det har Norge alt å tjene på. (...) Slik vi vurderer det tjener det både store og små land å ha et felles system med felles regler der man kan løse konflikter og utfordringer.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder