TIL AFGHANISTAN: Her er bilder som ikke har vært publisert tidligere: Et av Forsvarets nye Hercules-fly på snartur innom Mazar-e Sharif i Afghanistan. Det kan bli flyets base fra neste år. Foto: ASGEIR SPANGE BREKKE, Forsvaret

Sender norske transportfly til Afghanistan

MEYMANEH (VG Nett) I flere år har norske soldater blitt fraktet rundt i Afghanistan i et usikret, sivilt fly. Neste år skal Forsvarets egne Hercules-fly ta over oppgaven.

Artikkelen er over åtte år gammel

Fra sommeren 2012 skal en av Forsvarets splitter nye C-130 J stasjoneres enten i Mazar-e Sharif eller Meymaneh.

- Vi har vært forberedt på at dette oppdraget kunne komme. Og vi er svært glade for at det nå kommer. Hercules-flyene våre har allerede vært på flere enkeltoppdrag i Afghanistan, sier generalinspektøren for Luftforsvaret, generalmajor Finn Kristian Hannestad, til VG Nett.

Den hvitmalte Fokker 50-en humper bortover den grusdekkede flystripa utenfor den norske leiren i Meymaneh. Utenfra ser det ut som et vanlig passasjerfly. Men både omgivelsene og rutene er litt annerledes enn hos de fleste flyselskap.

VGTV: Slik var Faremos besøk

Denne morgenen er passasjerene en salig blanding av norske, amerikanske og latviske soldater. Sikkerhetsvakter fra PST, en ambassadør, et par journalister og noen afghanere som jobber i Camp Meymaneh er også om bord. Og en norsk forsvarsminister.

Her er det ingen redningsvester under setene. Det er skuddsikre vester i hattehyllene.

- Det med sikkerheten var en diskusjon som gikk ganske sterkt for noen år siden. Det var en av grunnene til at vi gikk til hurtiganskaffelse av fire fly. I Afghanistan er det store materielltransporter og en krevende sikkerhetssituasjon. Derfor er det bra at vi med den nye flytypen har mulighet til å bruke egen kapasitet her i Afghanistan, sier forsvarsminister Grete Faremo til VG Nett.

VG Nett vet at Forsvaret har fått flere bekymringsmeldinger om bruken av et sivilt fly på de nærmest daglige flygningene mellom leirene i Mazar-e Sharif, Meymaneh og Kabul.

Trusselen mot lufttrafikken i Nord-Afghanistan er liten. Etter det VG Nett kjenner til, har det ikke vært angrep og få eller ingen trusler rettet mot fly og helikoptre i området der de norske soldatene befinner seg.

Men flere kilder forteller at frustrasjonene med Fokker 50-flyet som brukes i dag har vært mange:

** Det har ikke god nok kapasitet til den stadig økende mengden passasjerer og last.

** Det har for mange begrensninger i forhold til dårlig vær, og flyr i utgangspunktet kun i dagslys.

** Det har ingen form for beskyttelse mot for eksempel rakettangrep.

- Forsvarets nye C-130J er blant annet utstyrt med radarvarsler, missilvarsler og utstyr for avledning av varmesøkende og radarstyrte missiler. I tillegg kan flyet flys med nattbriller slik at besetningen ikke trenger lys på landingsbanen, sier Hannestad.

Saken fortsetter under bildet.

SIVILFLY: Da forsvarsminister Grete Faremo fløy mellom de norske leirene i Afghanistan, gjorde hun det sammen med resten av soldatene - på den innleide Fokker 50-maskinen. Den er trolig historie fra neste sommer Foto: RUNE THOMAS EGE


Da forsvarsministeren besøkte norske soldater i Afghanistan i går, avslørte hun også andre detaljer i hvordan det norske bidraget skal se ut i 2012.

Hun bekreftet blant annet det VG Nett har skrevet tidligere - at den norske kampstyrken forsvinner fra nyttår. Og at Norge i stedet skal ta over vaktholdet av leiren i Meymaneh.

- Vi starter en overlapping fra høsten av. Vi har jobbet med Latvia i flere år, og vet hva de er gode for. Ved at vi tar over ansvaret for styrkebeskyttelsen, kan vi rekruttere fra et bredere lag av Forsvaret, sier Faremo.

- Dermed minsker vi belastningen på enkelte avdelinger som har tatt en stor belastning de siste årene, legger hun til.

Under besøket var hun mest opptatt av at norske soldater skal fortsette opplæringen av afghanske offiserer.

- Bidraget neste år dreies ytterligere mot mentoreringen. Fra neste år skal vi være til stede på hele brigadenivået. I tillegg fortsetter vi å lære opp offiserene ved sambands- og ingeniørskolene, sier Faremo.

STØRRE KAPASITET: De nye Hercules-flyene til Forsvaret har langt større plass til både last og passasjerer enn det sivile flyet som flyr soldater i Afghanistan i dag. Foto: ASGEIR SPANGE BREKKE, Forsvaret

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder