GIGANT I TRØBBEL: Turkish Airlines har satset voldsomt de siste årene, og er blitt ett av verdens største flyselskaper. Men posisjonen er nå truet av store tap grunnet terrorfrykt. Foto: Murad Sezer Reuters

Turkish Airlines tilbyr sine piloter til flyvåpenet

Har gått på en kjempesmell de siste månedene

ISTANBUL (VG) Flaggskipet i den tyrkiske økonomien, Turkish Airlines, går mot massive tap. Samtidig tilbyr selskapet pilotene sine til flyvåpenet.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Målt i antall destinasjoner er Turkish Airlines allerede nummer fire i verden, med sine 290 flyvninger til fire kontinenter. Mål i antall passasjerer har selskapet samme plass på listen over Europas største.

2016 var året da Turkish Airlines skulle befeste og styrke sin posisjon.

En avtale med Warner Bros om å sponse storfilmen «Batman v Superman: Dawn of Justice», og ikke minst avtalen med UEFA om å være hovedsponsor for sommerens fotball-EM, har gitt stor profilering. Men like fullt er selskapet blitt et bilde på Tyrkias utfordringer:

Etter økte inntekter i første kvartal har passasjerflukt som følge av terrorfrykt og politisk uro i Tyrkia påført selskapet et samlet tap på 1,9 milliarder tyrkiske lira i første halvår (5,3 milliarder kroner).

Les også: Her skulle det vært fullt av turister, nå er det tomt

Terror mot flyplassen: Frykt og sinne blant passasjerer på Atatürk

Nå nedjusteres målet for 2017 fra 72,4 millioner passasjerer til 63,4 millioner. Kapasitetsbruken på flyene ligger an til å falle fra 78 prosent i fjor, ned mot 72 prosent.

Samtidig kan de enorme utrenskningene som følge av det mislykkede kuppforsøket i juli føre til nye jobbmuligheter for selskapets piloter. Militæret har nemlig kvittet seg med 265 piloter som angivelig kan knyttes til Gülen-bevegelsen som får skylden for kuppforsøket.

Selskapets direktør Ilker Ayci gikk denne uken ut med info om at han har sendt en liste med navn på «patriotiske piloter» som er villige til å bli overført til det tyrkiske flyvåpenet.

– Totalt 800 piloter i Turkish Airlines har tidligere jobbet for militæret, og fem hundre av disse begynte hos oss i løpet av de fem siste årene, sier Ayci i en pressemelding.

– Alle våre piloter er patrioter, og de fleste av dem er villige til å gå tilbake til flyvåpenet. Jeg har sendt Forsvarsdepartementet en liste over egnede kandidater, sier han videre.

Murat Herdem, som skriver for det tyrkiske avisjonsnettstedet Airporthaber, sier til AlJazeera at han tror mange vil kvie seg for å faktisk gjøre et slikt bytte.

– Å gå tilbake til militæret er et økonomisk tilbakesteg. Disse pilotene er blitt vant til en viss livsstil i det sivile, sier Herdem.

Både flyvåpenet og Turkish Airlines har fått et stort rekrutteringsproblem som følge av kuppet, påpeker Herdem: Landets eneste praktiske pilotutdanning er nemlig knyttet til militæret, og er for tiden stengt grunnet unntakstilstanden som er innført etter kuppforsøket.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder