Redningsleder frykter savnet AirAsia-fly har styrtet i havet

Pilot ba flytårnet om lov til å stige høyere - fikk nei

Store ressurser er satt inn i letingen etter det savnede flyet fra AirAsia, men den indonesiske redningslederen erkjenner at det trolig er sunket i havet.

  • Jørgen B. Hoff
  • Eivind Lindkvist Johansen
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

– Basert på koordinatene vi har fått inn, og beregninger av hvor ulykkesstedet befinner seg, jobber vi ut i fra en hypotese om at flyet befinner seg på havets bunn, sa lederen for den nasjonale indonesiske søk- og redningstjenesten, Bambang Soelistyo, under en pressekonferanse natt til mandag norsk tid, ifølge nyhetsbyrået AFP.

REDNINGSLEDER: Bambang Soelistyo. Foto:Skjermdump,

Over et døgn har gått siden AirAsias flight QZ8501 forsvant fra radaren over Javahavet på vei fra Indonesias nest største by Surabaya til Singapore.

162 mennesker - 155 passasjerer og syv besetningsmedlemmer, flesteparten indonesiske statsborgere - skal ha befunnet seg om bord da man mistet kontakten med cockpit klokken 00.24 norsk tid.

LES OGSÅ:Flysikkerhetsekspert frykter for sikkerheten i luften

Omfattende leteaksjon

Admiral Sigit Setiayana ved luftforsvarsbasen i Surabaya sier til nyhetsbyrået AP at 12 marinefartøy, fem fly, tre helikoptere og flere krigsskip deltar i letingen. Dessuten får indonesiske myndigheter bistand både i luften og på havet fra Singapore, Malaysia og Sør-Korea.

Ifølge Wall Street Journal skal det også søkes etter flyet på land, ved øya Borneo, samt i farvannet nord for det største leteområdet.

I tillegg har det australske luftforsvaret også sendt et AP-3C Orion overvåkningsfly til stedet.

USA og Kina har også tilbudt å bistå i den omfattende leteaksjonen.

- Tenker på de pårørende

SYNLIG TOPPSJEF: AirAsia-topp Tony Fernandes har gjort seg tilgjengelig og synlig både fysisk og gjennom sosiale medier etter at QZ8501 forsvant over Javahavet. Foto:Trisnadi,Ap

Forsvinningen har sendt AirAsia-aksjen kraftig ned på børsen i Kuala Lumpur i morgentimene mandag, men toppsjef Tony Fernandes har større bekymringer å hanskes med.

Den profilerte forretningsmannen holdt i går kveld en pressekonferanse i Surabaya før turen gikk videre til den indonesiske hovedstaden Jakarta, for å bistå i koordineringen av leteaksjonen. Nå er han på vei tilbake til Surabaya, hvor AirAsia har opprettet et pårørendesenter, noe de også har gjort i Singapore, QZ8501s bestemmelsessted.

– Forblir positiv og forsøker å være sterk. Mitt hjerte blør for alle de pårørende av mannskapet mitt og passasjerene våre. Ingenting er viktigere for oss, skriver Fernandes på Twitter.

Dårlig vær

Det var dårlig vær i området på forsvinningstidspunktet og mannskapet skal ha bedt om å endre marsjhøyde fra 32.000 fot til 38.000 fot. Dette ble avslått av flygelederne på grunn av annen flytrafikk i området.

Rundt fem minutter senere var ikke AirAsia-flyet av type Airbus A320-200 lenger å se på radaren.

Etter å ha søkt etter flyet i vanskelige forhold i dårlig sikt og en bølgehøyde på nesten tre meter, ble letingen innstilt da mørket falt på. Ved daggry - rundt midnattstider norsk tid - ble søket gjenopptatt, men redningsledelsen er altså pessimistisk.

Rutine

Søks- og redningsleder Soelistyo sier Indonesia mangler de nødvendige verktøyene for eventuelt å hente opp flyet fra vannet, men at man har bedt om hjelp utenfra.

– På grunn av manglende teknologi, har jeg koordinert med utenriksministeren slik at vi kan få lånt nødvendig utstyr fra land som har tilbudt seg å hjelpe. Dette er i første omgang Storbritannia, Frankrike og USA, sier han.

I en pressemelding natt til mandag, understreker AirAsia at det var en rutinert duo som satt bak spakene i cockpit. Kapteinen sto oppført med 20.537 flytimer, hvorav 6 100 av dem hos AirAsia Indonesia på samme flytype. Førstestyrmannen hadde på sin side 2275 flytimer hos selskapet.

Det seks år gamle flyet, som nå er forsvunnet, gjennomgikk siste planlagte service 16. november i år og har gjennomført rundt 13.600 flygninger.

Flere flystyrter

– Vi vil bistå som best vi kan innen vraket er funnet. Dette er ikke noe mysterium som MH370-forsvinningen, ei heller en grusomhet som MH17, sier Australias statsminister Tony Abbott, ifølge BBC, med henvisning til de to andre tragediene som har rammet et malaysisk flyselskap i løpet av 2014.

For åtte måneder siden forsvant Malaysia Airlines flight MH370 fra radaren et sted over Det indiske hav, med 227 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer om bord.

Flyet, et Boeing 777, forsvant sporløst like etter midnatt 8. mars og forsvinningen har siden vært et mysterium.

I juli ble et annet fly fra samme selskap skutt ned over Ukraina. Alle de 298 menneskene om bord, hvorav to tredeler var fra Nederland, ble drept.

Vestlige land mener det var prorussiske opprørere som skjøt ned flyet, mens myndighetene i Russland har hevdet at flyet ble truffet av en rakett avfyrt fra et ukrainsk jagerfly.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder