MER MAKT: Facebook og Mark Zuckerberg får stadig større makt over vår hverdag. Nå tar de sikte på at Messenger-appen tar over for mobilens tekstmeldinger. Foto: Lluis Gene/AFP

Facebook-sjef til VG: Vil utrydde SMS

SAN FRANCISCO (VG) Sjefen for Facebooks Messenger-tjeneste mener det kun er et tidsspørsmål før de har utryddet din SMS-bruk.

Camilla Bjørn
ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

Når Facebooks mektige lynmeldings-app Messenger har fått stor nok rekkevidde blant mobilbrukere verden rundt, vil vi stoppe å sende SMS. Det sa Messenger-sjef David Marcus skråsikkert fra scenen under tech-messen TechCrunch Disrupt mandag.

Messenger har en milliard aktive brukere som sender 60 milliarder beskjeder daglig (!). Til sammenlikning er antall tekstmeldinger som sendes i verden daglig på 20 milliarder.

Les også: Facebook fjernet ikonisk bilde

– Naturlig overgang

– Vi ser på Messenger som en naturlig evolusjon av å sende tekstmeldinger, som er blitt en helt grunnleggende del av våre liv. Bare at Messenger gir deg superkrefter fordi du kan sende stickers, gifer, kommunisere i grupper og ringe eller ha videosamtaler. Alt dette er ting du ikke kan med tekstmeldinger og grunnen til at stadig flere foretrekker Messenger, sier Marcus til VG.

Før praten fikk VG klar beskjed fra Marcus´to PR-kontakter om at han ikke ville snakke om noe annet enn Messenger.

Les også: På innsiden av Facebook (krever innlogging)

Marcus vil ikke anslå nøyaktig når Facebook passerer SMS-bruken, men forklarer at de stadig utvider sin rekkevidde. Tech-sjefen påpeker også at responstiden på lynmeldinger er raskere enn SMS, ifølge deres innsikt.

– Hvis du ser på brukeropplevelsen til SMS sammenliknet med Messenger, er opplevelsen så mye mer og bedre at det blir en helt naturlig overgang fra SMS til lynmeldinger, sa Marcus fra Scenen.

SMS-UNDERGANG: Dave Marcus er sjef for Facebooks Messenger-app og overbevist om at tjenesten vil ta over for vår bruk av SMS. Foto: Leif-Åge Reme

Hans hovedfokus med Messenger-teamet er å gjøre Facebook enda viktigere i livene våre.

– Nå prøver vi å gjøre Messenger til en helt sentral del av livet ditt ved å bringe inn bedrifter, tjenester og kundeservicekanaler, alle mulige instanser du møter i hverdagen din. Vi tror ved å forenkle dialogen med disse vil vi bli en enda mer sentral del av folks hverdag, sier Marcus.

Les også: Forståelig av Facebook

Messenger-appen er et perfekt eksempel på hvordan Facebooks forretningsstrategi fungerer i praksis.

Først tok selskapet den populære chattjenesten ut fra kjerneproduktet Facebook og gjorde tjenesten om til en app. I starten klagde brukere over at de «måtte» gå over til appen.

En undersøkelse utført av Telenors forskningsavdeling i sommer viser at ni av ti nordmenn i aldersgruppen 16-35 år bruker Facebook Messenger til å samtale. Fire av ti mener det er deres viktigste kommunikasjonsapp, ifølge Kampanje.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder