Flystyrt i Frankrike: Etterforskningsleder: Venter første svarene fra dødsflyets «svarte boks» i ettermiddag

Franske myndigheter: 14 nasjonaliteter om bord

LA SEYNE-LES-ALPES (VG) Mens redningsarbeidere jobber intenst for å finne døde og vrakrester, prøver etterforskere å finne ut hva som gikk galt da flyet styret i alpene.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Redningsarbeiderne som er på plass i de franske alpene beskriver grusomme syn på ulykkesstedet, der et Airbus A320-fly styrtet tirsdag. Alle de 150 personene om bord er omkommet.

Etterforskningsleder Brice Robin i Marseille sier til franske RTL at de venter de første svarene fra den svarte boksen i ettermiddag.

– Foreløpig er alt uavklart, sier Robin.

Nicolai Kleivan, Mattis Sandblad og Harald Berg Sævereid. Foto: ,

Stephanie Le Foll, talskvinne for den franske regjeringen, sier til RTL at de vil komme med en uttalelse om de foreløpige analysene av «den svarte boksen» klokken 16.00 i ettermiddag.

Se på VGTV:Slik virker «den svarte boksen»

Etterforskningsleder Brice opplyser at boksen er skadet, og at det kan ta mange dager før all informasjon i boksen er analysert. Boksen ble sendt til Paris for analyser etter den ble funnet tirsdag.

Selv om boksen er skadet, skal det være mulig å hente ut informasjon fra den. Det er taleregistratoren som er funnet, ifølge Frankrikes innenriksminister Bernarn Cazeneuve.

SKADET: Slik ser taleregistratoren fra ulykkesflyet ut. Selv om den er skadet, skal det være mulig å spille av fra den. Foto:BEA France,

Bakgrunnsinformasjon:Dette vet vi om styrten

Få siste nytt om flystyrten:Følg utviklingen i VG Direkte

Redningsarbeidere jobber på stedet

Hovedkvarteret for arbeidet med å lokalisere døde og vrakrester er satt opp i fjellandsbyen Seyne-les-Alpes, i nærheten av ulykkesstedet. Mellom ulykkesstedet og Seyne-les-Alpes går det flere helikoptre frem og tilbake onsdag formiddag.

Lederen av redningsarbeidet sier til VG at prioriteringen i dag er å finne ferdskriveren. Det er også er viktig å få tatt ut så mange av de døde som mulig, sier han.

Pressen blir holdt på behørig avstand fra der helikopterne lander, og det er satt opp telt. Senere onsdag vil Francois Hollande, Angela Merkel og den spanske kongen komme til stedet, og vil bli fraktet opp til stedet hvor flyet traff bakken.

Venter flere pårørende

I dag er de første pårørende ventet å komme til Seyne-Les-Alpes. Der er det forberedt et eget område for dem, sier en talsmann for innenriksministeren i Frankrike.

Lufthansa-sjef Carsten Spohr har kunngjort at de pårørende til ofrene i flyulykken vil bli tilbudt spesielt oppsatte flyvninger til Marseille.

Han sier at det for ham er uforklarlig hvordan et fly som, ifølge ham selv, var i upåklagelig tilstand og hadde erfarne piloter kunne styrte.

Kan ta flere dager

Letingen i det uveisomme terrenget er vanskelig, og det samme blir jobben med å hente ut de omkomne. Politiet anslår at det kommer til å ta dagevis å hente ut ofrene og restene av flyet, skriver NTB.

– Vrakrestene er spredt ut over et stort område på over en hektar. Det var en kraftig styrt, men det virker ikke som om flyet har eksplodert, sier Cazeneuve til den franske radiostasjonen RTL.

Les alle VGs saker om flystyrten her

Pulverisert

– Alt er pulverisert. Man ikke ikke skille noen ting fra hverandre. Man ser ingenting, man kan ikke en gang se at dette har vært et fly, sier brannmannen Éric Sapet til franske Le Monde.

Lokalpolitiker Richard Bertrand fra den nærliggende landsbyen Vernet sier:

– Det største man kan kjenne igjen, er på størrelse med skjermen på en bil, ikke større, sier han.

Kan ta flere år

Påtalemyndigheten i Marseille satte i går gang å etterforske Germanwings-ulykken som uaktsomt drap. Etterforskerne konsentrerer seg nå på avhør av åtte vitner, sier statsadvokat Brice Robin til den franske TV-kanalen BFM TV.
– Det er naturligvis alt for tidlig å si noe om årsaken til ulykken. Vi vet bare at dette flyet mistet høyde meget raskt og gikk fra 12.000 meters høyde til 2000, sier han til fransk TV.

Det tyske motsvaret til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, Technisches Hilfswerk (THW), går ut fra at etterforskningen av ulykken kan ta lang tid.

– Ved flyulykker pleier man å samle vrakrestene i en stor hall og sette dem sammen som et 3D-puslespill, sier THW-sjef Albrecht Brömme.

Dette kan ta to-tre år, og man gjør det for å finne den eksakte ulykkesårsaken, forteller han ifølge N24.

Lufthansa: Synet er rystende

– Synet på ulykkesstedet var rystende. Vi er i dyp sorg. Våre tanker går til ofrenes pårørende. Germanwings og Lufthansa vil gjøre alt for å hjelpe, ukomplisert og raskt. Vi vil, så raskt det går, gjøre det mulig for de pårørende å sørge på stedet, skriver Lufthansa-sjef Carsten Spohr på Twitter.

Franske myndigheter går torsdag morgen ut mot katastrofeturister:

– Man må gå ut fra at viktige beviser kan bli ødelagt, sier en talsmann for innenriksminister Bernard Cazeneuve og oppfordrer skuelystne til å holde seg unna.

– Man må unngå den type morbid, makaber turisme, sier han ifølge den tyske nyhetskanalen N24.

Flere nasjonaliteter om bord

En fullstendig liste over samtlige passasjerer er ikke offentliggjort. Dette er VGs foreløpige oversikt over nasjonaliteter på de 150 som var om bord i flyet:

Tyskland: 72
Spania: 49
Australia: 2
Belgia: 1
Danmark: 1
Israel: 1
Colombia: 2
Argentina: 2
Japan: 2
USA: 2
England: 3
Til sammen: 137

Franske myndigheter opplyser at mennesker fra minst 14 forskjellige nasjoner var om bord på flyet. I tillegg til de nevnt over, var det også mennesker fra USA, Marokko, Storbritannia, Mexico og Nederland, ifølge Reuters.

Les også:Spanske Josep (38) satte seg på dødsflyet, men hans høygravide kone ombestemte seg.

I følge det norske utenriksdepartementet er det foreløpig ingenting som tyder på at det var norske borgere om bord på flyet. De undersøker saken videre.

Kansellerte flyginger

Flyselskapet har måttet kansellere en rekke flyginger onsdag fordi flere ansatte sier de ikke er i stand til å jobbe etter tirsdagens flystyrt, melder AP.

Sjefen for Lufthansa, Carsten Spohr, sier han har stor forståelse for at flere i datterselskapet ikke er klare til å returnere til arbeid.

– Man må ikke glemme at flere av våre Germanwings-ansatte kjente flere av de omkomne besetningsmedlemmene personlig.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder