VIKTIG SPOR: Fransk politi og millitærpoliti bærer en stor flyvrakdel som ble funnet på en strand på øya Réunion forrige uke. Delen har nå blitt undersøkt på et laboratorium i Toulouse. Det viser seg at den stammer fra MH370-flyet som forsvant i mars. Foto:Stringer/france,Reuters

Malaysias statsminister bekrefter: Flyvrakdelen stammer fra MH370

Franske påtalemyndigheter: – Vi fortsetter undersøkelsene

Malaysias statsminister Najib Razak bekrefter at flydelen som ble funnet på øya Réunion, tilhører det savnede MH370.

Ingrid Tinmannsvik
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Sju dager etter funnet av vrakdelen på den franske øya Réunion, går Malaysias statsminister ut og bekrefter at den tilhører det savnede Malaysian Airlines-flyet.

BEKREFTET: Malaysias statsminister Najib Razak uttrykker sin medfølelse med de etterlatte etter han bekrefter at vrakdelen stammer fra MH370. – Vi vil alltid huske de vi mistet, sier han. Foto:Vincent Thian,Ap

– Det internasjonale ekspertteamet har konkludert med at flyvrakdelen som ble funnet på Reunion-øya stammer fra MH370, skriver Razak i en offisiell uttalelse.

Det kan bety at det 515 dager lange søket etter flyet endelig kan være over. Franske påtalemyndigheter vil ikke gi en endelig bekreftelse på at vrakdelen stammer fra MH370 før undersøkelsene er avsluttet, men sier det er høyst sannsynlig.

– Det er to grunner til at vi mener flydelen stammer fra MH370. For det første bekreftet Boeing-eksperter at vingeklaffen stammer fra et Boeing 777-fly, sier Serge Mackowiak i den franske påtalemyndigheten.

– For det andre har vi teknisk informasjon om vingeklaffen til MH370-flyet. Denne informasjonen har vi sammenlignet med vingeklaffen som ble funnet, sier Mackowiak.

– Fortsetter undersøkelsene

I januar i år erklærte malaysiske myndigheter at de 239 om bord måtte anses som omkommet.

– Byrden og usikkerheten familiene har opplevd underveis har vært ubeskrivelig. Nå håper jeg at denne bekreftelsen, uansett hvor tragisk og smertefull den er, vil bringe en form for trygghet til familiene og de etterlatte til de 239 menneskene om bord MH370. De har vår dypeste sympati, skriver statsministeren.

Vrakdelen er undersøkt i et laboratorium nær Toulouse i Frankrike. Analysen er gjort av franske eksperter i samarbeid med eksperter fra Boeing, Malaysia, Australia, Kina og amerikanske The U.S. National Transportation Safety Board.

Funnet av den to meter lange vingeklaffen ble gjort på den franske øya Réunion utenfor Madagaskar i forrige uke. Réunion ligger 4000 kilometer fra området hvor det ble søkt etter MH370 i tiden etter at flyet forsvant.

MH370: Ett år siden mysteriet startet

Omfattende søk

Malaysiske myndigheter opplyste søndag at vingeklaffen stammer fra en Boeing 777. Det er samme typen fly som forsvant sporløst fra radaren i mars i år. Flyforsvinningen har siden fremstått som et stort mysterium.

Eksperter har trodd at flyet krasjet i Indiahavet, men det er ikke funnet spor som bekrefter dette.

Etter funnet av vingeklaffen er det gjort omtaffende søk på Réunion etter flere mulige flydeler, uten resultater. Det er gjort funn av metallbiter, men myndighetene avviste senere at disse stammet fra et fly.

Senest i går fant en fransk turist en plastikkgjenstand politiet først trodde kunne stamme fra et flyvindu fra MH370. Senere gikk fransk politi ut og sa at gjenstanden like gjerne kunne stamme fra en symaskin, melder Daily Mail.

Etterlatte håper på svar

Klokken 00.41 lokal tid natt til 8. mars i fjor, tok Malaysia Airlines MH370 av fra Kuala Lumpur med 227 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer om bord. To timer senere forsvant flyet fra radaren.

Funnet av den to meter lange vingebiten ga flere av de etterlatte håp om å endelig få svar i flymysteriet.

Les også:Nygift par forsvant på vei til bryllupsreise

Eksperter har spekulert i om havstrømmer kan ha ført til at vrakdeler er blitt ført over havet.

Flyvingen blir analysert ved både fysiske og kjemiske metoder, inkludert et elektronmikroskop som kan forstørre opp til 100.000 ganger, slik at etterforskerne kan forstå hvordan vrakdelen ble skadet.

Teorier om forsvinningen

Det har versert mange ulike spekulasjoner og rykter om hva som kan ha skjedd med det Malaysia Airlines-flyet. Blant teoriene er: Kapring, teknisk feil, en brann og at USA har skutt det ned.

I en National Geographic-dokumentar presenteres en av de mest oppsiktsvekkende teoriene: At kapteinen på MH370-flyet skal ha satt de andre om bord ut av spill ved oksygenmangel - og satt kurs i retning Sydpolen.

– Vi vet at flyet forlot sin planlagte rute og at det i de etterfølgende timer foretok atskillige kursendringer, som må ha vært gjort av en person, sier Malcolm Brenner i programmet.

Han er tidligere senior havarietterforsker i den amerikanske havarikommisjonen NTSB.

Kilde: NTB/VG

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder