BLINKSKUDD: En fan (t.h) lener seg inn for en selfie med kjendiskatten Lil Bub og hennes eier Mike Bridavsky på kattemessen CatCon. Lil Bub er kjent fra internett hvor hun har flere millioner følgere i sosiale medier. Foto: Camilla Bjørn/VG

Denne katten tar betalt for «selfies»

LOS ANGELES (VG) Å eie internetts mest berømte katt er god business.

Camilla Bjørn
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

De fleste av oss har trykket like på en søt kattevideo, eller et bilde av en nusselig kattunge en eller annen gang. Kanskje følger du en dyrekonto i sosialemedier.

I USA er det mer enn bare likes. Søte katter kjent fra internett er profesjonalisert, med egne produkter og kommersielle oppdrag for de mest kjente.

– Publikum får ikke nok, det er helt vilt, sier Kady Lone (26) til VG.

For noen år siden ga Minneapolis-kvinnen opp jobben som grafisk designer for å bli fulltidsmanager for katten sin Pudge (5) - en hybrid mellom persisk og amerikansk korthåret katt.

Les også: Scooter (30) er kåret til verdens eldste katt

Pudge er i dag blant nettets mest populære med over seks hundretusen fans på Instagram - kanalen som gjorde henne kjent.

– Jeg begynte å selge merchandise etter at folk ba om det - nå er dette blitt en fulltidsjobb med reiser, medieomtale og kattemodelloppdrag. Pudge er blitt så vant til å fly at hun skvetter ikke en gang når vi lander, sier Lone. Hun står også bak den populære Instagram-kontoen Cats of Instagram.

Egen messe for internett-katter

POPULÆR: Katten Pudge plages ikke av kjendistilværelsen, mener eier Kandy Lone. – Hun er mer som en hund enn en katt, veldig laidback og har ingenting imot å sitte rolig. Ikke så mange katter kan det, sier Lone. Foto: Camilla Bjørn/ VG

I helgen var Kady og Pudge blant hovedattraksjonene under kattemessen CatCon i Downtown Los Angeles. Messen tiltrakk seg over 15 000 publikummere første dag. Også tilstede er kjendiskattene Lil Bub og Nala, som begge har flere millioner følgere i sosiale medier.

BIG BUSINESS: Katten Lil Bub, kjent for sitt spesielle utseende, pryder et stort utvalg produkter. Foto: Camilla Bjørn/VG

Lil Bub er kjent for sitt spesielle utseende; Katten er deformert, har osteoporose og er tannløs. Ettersom underkjeven er mindre enn overkjeven henger dessuten tungen alltid ut. Ikke rart folk trykker like!

Les også: Hver natt stjeler katten Brigit undertøy fra menn

Selfie til salgs

CatCon er spekket med stands, kattefilmvisninger og foredrag - samt en egen sone med flere hundre kattunger til salgs. Men det gjeveste er meet&greets hvor publikum kan hilse på en av de tre kjendiskattene og få en katte-selfie, mot at de betaler mellom 800- 1200 kroner. (Lil Bubs eiere ga bort deler av inntektene sine til veldedighet.)

PUNGET UT: Michelle Evans følger utallige katter i sosiale medier og sier de gjør henne lykkelige. – Jeg betaler gjerne for å hilse på dem i virkeligheten, sier hun til VG. Foto: Camilla Bjørn/VG

– Jeg har ingen problem med å betale for å møte Lil Bub. Det er så rørende å tenke på hvordan hun til tross helseproblemene virker så lykkelig for å være i live. Når jeg ser inn i ansiktet hennes blir jeg like lykkelig. Hun er så søt og hjertelig, sier katteelsker Michelle Evans til VG.

Lil Bubs fantreff foregår i et lukket og stille rom, og varer i litt over en og en halv time. Katteier Mike Bridavsky sitter med Lil Bub i fanget mens en og en fan får sette seg ved siden av matfaren. Bridavsky tar en selfie og småsnakker kort.

Les også: Lær deg kattespråket: Hva betyr det når katten blunker til deg?

På vei ut er de fleste eksatsiske;

– Hun er bare sååååå søt. Jeg kan ikke tro jeg fikk hilse på henne, sier en kvinne.

Da VG besøkte messen var alle kattetreffene utsolgt. Men hva synes kattene om å bli stilt ut og klappet på?

– Dagen jeg merker Pudge ikke liker dette lenger, stopper vi tvert. Jeg ville aldri tatt med henne på arrangement som dette hvis hun ikke likte det. Selvsagt er det stunder hun ikke vil klappes, da sier jeg ifra til publikum. Men stort sett sitter hun bare her i kurven sin og slapper av, forklarer Kady Lone.

Må ha et spesielt utseende

Hun kjøpte Pudge som 21-åring og begynte å poste kattebilder på sin private Instagram-konto, og fikk fort følgere fra over hele verden. Etter hvert omdøpte hun derfor kontoen til @pudgethecat.

– Jeg tror Pudge forstår at hun er spesiell, at hun er kjent eller noe. Her om dagen var vi på en stor fotoshoot for Target (amerikansk butikkjede) og hun gjorde alt fotografen ba om, ler Lone.

– Hva skal til for å oppnå internettberømmelse med katten sin?

– Det er mange variabler som må klaffe. Katten bør ha et spesielt utseende og personlighet. Og eieren må ha evnen til å skape et varemerke, både med det visuelle i bilder og videoer som legges ut, men også ved å ha utholdenhet. Internett-brukere liker heller ikke hvis man prøver for hardt, sier Lone.

GLEDER: Dyreredaktør Chelsea Marshall fra nettstedet BuzzFeed mener verden trenger søte dyre å se på. – Katter sprer glede, sier Marshall til VG. Foto: CAMILLA BJØRN/VG

Hun får medhold fra Chelsea Marshall (27) som er dyreredaktør i BuzzFeed, en av verdens største nyhetsnettsteder. BuzzFeed er like kjent for sine mange kattesaker som undersøkende journalistikk.

– Folk vil ikke ha for perfekte dyr, de oppfattes som kjedelige og berører ikke leserne. Når jeg tråler etter nye dyr og dyrebilder følger jeg alltid magefølelsen. Det er dyrene som har noe ekte ved seg som får meg til å smile, sier Marshall.

Bildeserie: Menn som elsker katter

Hun tror verden trenger dyrejournalistikk mer enn noen gang.

– Verden er et ganske brutalt sted nå, med dyreinnhold får man en liten pause og kan kjenne litt på den rene lykken som katter og hunder har. Det er en lett måte å spre glede til andre, og stresser folk ned. Dyr viser hvor gode vi mennesker kan være, sier BuzzFeed-sjefen.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder