LANDET I ERBIL: Det norske Hercules-flyet landet i Nord-Irak med nødhjelp 5.september. Foto:Asgeir Spange-Brekke,Forsvaret

Stoppet luftbro til Irak etter bare en tur

Det norske Hercules-flyet tilbake på Gardermoen

FD: FN ville heller bruke sivile fly til nødtransport

Regjeringens bidrag til kampen mot terrororganisasjonen IS, en luftbro med nødhjelp til Nord-Irak, har stoppet opp etter bare en flytur til regionen.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Forsvarets øremerkede Hercules-fly har siden forrige uke stått uvirksomt på Gardermoen, etter at det returnerte fra sin første – og foreløpig siste – tur til den irakiske byen Erbil.

– FNs høykommissær for flyktninger, UNHCR, har besluttet å bruke sivile fly for å transportere nødhjelp til Irak, sier Marita Isaksen Wangberg, pressevakt i Forsvarsdepartementet, til VG.

– Høy beredskap

– Vårt transportfly står fortsatt på høy beredskap for å kunne bidra til transport av humanitær hjelp til landet om behovet igjen skulle endre seg. Regjeringen kartlegger også løpende det videre behovet i samarbeid med FN og de humanitære organisasjonene, legger hun til.

Men for tre uker siden var det maktpåliggende for Solberg-regjeringen å bidra tungt i den akutte humanitære situasjonen i Nord-Irak, som følge av at terrororganisasjonen IS hadde tatt kontroll over folkerike områder i Nord-Irak og utløst en enorm bølge av interne flyktninger.

Det var da ikke aktuelt for Norge å delta militært, men regjeringen stilte det militære transportflyet til disposisjon for inntil tre måneder i regionen. 3. september ble flyet lastet opp på Gardermoen med vannrenseutstyr fr4a Kirkens Nødhjelp, og to dager senere landet flyet i den nordirakiske byen Erbil – for så å returnere til Norge.

30 millioner

Regjeringen hadde satt av 30 millioner kroner til å dekke kostnadene med flyet. Via sin kommunikasjonsavdeling antyder utenriksminister Børge Brende (H) nå at pengene som ikke benyttes, vil bli omdisponert til annen humanitær hjelp til Irak.

-Avtalen om bruk av Hercules-flyet ble inngått når den militære situasjonen i Nord-Irak var av en annen karakter enn i dag. ISIL sto kun 20 km utenfor Erbil og det var vanskeligere å benytte kommersiell lufttransport for å få inn nødhjelp, sier UDs kommunikasjonssjef Frode Overland Andersen til VG.

– Det norske tilbudet til UNHCR om lufttransport for humanitær hjelp står likevel ved lag, legger han til.

Koalisjon

Partiene på Stortinget sluttet seg enstemmig til det norske bidraget. Bård Vegar Solhjell, SVs utenrikspolitiske talsmann vil ikke kritisere regjeringen for at oppdraget er avbrutt:

– Hvis dette er FNs beslutning, så legger jeg det til grunn. Men regjeringen må være forberedt på å stille opp med transport på nytt, dersom behovet skulle endre seg, sier Solhjell.

Etter at USA har samlet en større koalisjon med land som vil bidra i kampen mot IS i regionen, har den norske regjeringen langt på vei ombestemt seg og sier nå at de vil vurdere militær bistand til kapasitetsbygging, etter anmodning fra USA.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder