KREVER STANS: Gopal Krishna fra Indian Platform on Shipbreaking krever at norske myndigheter griper inn for å redde SS «Norway» fra indiske opphuggere. Foto: AFP

KREVER STANS: Gopal Krishna fra Indian Platform on Shipbreaking krever at norske myndigheter griper inn for å redde SS «Norway» fra indiske opphuggere. Foto: AFP

- Norge må stoppe «Norway»-opphugging

(VG Nett) Mens giftbefengte SS «Norway» sakte stevner mot opphugging, krever internasjonale organisasjoner at norske myndigheter griper inn.

Rune Thomas Ege
ARTIKKELEN ER OVER 13 ÅR GAMMEL
Greenpeace NorgeBellonaNorges naturvernforbundAsia Pacific Cruises | Cruise Company | Star Cruises

- Den norske regjeringen har et moralsk ansvar. Skipet er kjent verden over under det samme navnet som landet regjeringen deres styrer. Derfor bør de vise at de står på det de har sagt om internasjonal miljøkriminalitet tidligere, og gjøre en innsats for å stoppe denne ulovlige opphuggingen, sier Gopal Krishna til VG Nett.

Krishna leder det indiske arbeidet med å få stoppet opphuggingen av den asbestbefengte tidligere norske nasjonalskatten, og jobber sammen med blant annet Bellona, Greenpeace og Ban Asbestos Network.

HAR DU TIPS, BILDER, MINNER ELLER INNSPILL OM SS «NORWAY»? KONTAKT VG NETTS REPORTER HER!

TRIST SKUE: Som «Blue Lady» har SS «Norway» den siste måneden ligget i opplag utenfor kysten av India. Foto: AFP

I går skrev VG Nett at eierne av skipet, som i flere år var selve symbolet på norsk skipsfart verden over,

har fått tillatelse til å kjøre det opp på opphuggingsstranden i Alang vest i India. Der skal det tidligere luksuscruiseskipet etter planen skjæres i stykker for hånd og selges som skrap.

- Ordentlig trist

- Skipet går sakte men sikkert mot stranden. Det er ordentlig trist, sier Ingvild Jensen, som leder en internasjonal koalisjon av miljøvernorganisasjoner som kjemper mot skipsopphugging fra et felles kontor i Brussel.

I morgen leverer organisasjonene en offisiell protest til indisk høyesterett, der de skriver at flere lover har blitt brutt når det har blitt gitt tillatelse til at «Norway» kan seiles på land.

SS «Norway» har i stillhet blitt døpt om til «Blue Lady». Men på det 315 meter lange skroget er Norge-navnet godt synlig, og historien om det mediene mener er «det norske asbestskipet» går verden rundt.

LES OGSÅ: SS «Norway» seiler mot opphugging

ALANG: Dette er forholdene som venter SS «Norway» på dødsstranden Alang vest i India. Flere hundre arbeidere skades eller dør i ulykker på stranden årlig. Foto: GREENPEACE

- Det er forferdelig dårlig norgesreklame at skipet er på vei til en indisk strand med «Norway» malt på skutesiden, sier Truls Gulowsen i Greenpeace, som mener at norske myndigheter må legge press på både rederiet, indiske myndigheter og EU.

Asbestbombe

Om bord på det tidligere norskeide cruiseskipet er det 1200 tonn asbest og store mengder giftig PCB, tungmetaller, lakk, olje og bunnstoff. Ifølge miljøvernorganisasjoner er opphuggingsselskapene på stranden i Alang ikke skikket til å ta seg av de enorme mengdene miljøgifter.

- Dette er en skandale. Ingen ting annet, sier Gopal Krishna.

Avviste hangarskip

Tidligere i år sa indiske myndigheter nei til at det franske hangarskipet «Clemenceau» kunne hugges opp på den samme stranden «Norway» nå er på vei mot.

- Det er langt mer asbest om bord på «Norway» enn på hangarskipet. Derfor er det skremmende og se hvordan norske og andre europeiske myndigheter bare overser denne saken. Det kan ikke finnes et sett regler for «Clemenceau» og ett for «Norway», sier Krishna.

Når over 40 år gamle «Norway» ankommer Alang, stikker den så dypt i sjøen at den trolig vil bli stående et godt stykke fra land på den langgrunne stranden.

- Dermed blir alle miljøgiftene skylt rett til havs av de enorme tidevannsforskjellene, sier Truls Gulowsen i Greenpeace.

Vil ikke kommentere

SS «Norway» er et av de siste skipene fra amerikabåtenes glansdager, og ble sjøsatt som SS «France» i 1960. Med sine slanke linjer og karakteristiske skorsteiner regnes hun fremdeles som et av verdens vakreste skip. Frem til hun ble tatt ut av trafikk på midten av 70-tallet, krysset hun Atlanteren mer enn 400 ganger. I 1979 kjøpte Kloster-familien skipet, døpte det om til SS «Norway» og satte det inn i cruisetrafikk.

Malaysia-baserte Star Cruises overtok hele Norwegian Cruise Line i 2000, og miljøvernorganisasjonene har tidligere vært svært kritiske til rederiets håndtering av saken.

- Dette er miljøkriminalitet av verste sort, mener Gulowsen.

Heller ikke i dag har Star Cruises og Norwegian Cruise Line svart på VG Netts henvendelser.

HAR DU TIPS, BILDER, MINNER ELLER INNSPILL OM SS «NORWAY»? KONTAKT VG NETTS REPORTER HER!

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder