SLITNE: Norske Sandra (17) og Adrian (12) har ventet i over 27 timer på å komme seg fra Los Angeles til London med et Dreamliner-fly fra Norwegian. Flyet er nå ytterligere forsinket. Foto: Privat / Jan Ovind / VG Foto: ,

Mer Dreamliner-trøbbel: - Det er mange som griner

Foreløpig forsinket i over ett døgn

Passasjerer måtte sove på flyplassen

Norwegian: Skjønner kundenes frustrasjon

Arnfinn Sola mener Norwegian har vært «elendige» i sin håndtering av den over 27 timer lange forsinkelsen.

Oda Marie Midbøe
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Arnfinn Sola (44) og hans to barn, Sandra (17) og Adrian (12) har nå ventet over 27 timer på å komme seg fra Los Angeles til London med et Dreamliner-fly fra Norwegian.

VG snakker med ham fredag morgen norsk tid, klokken 22.30 lokal Los Angeles-tid, og Sola har nettopp fått beskjed om at den siste planlagte avgangen nok en gang har blitt forsinket. Nå er ny avgang planlagt klokken 10 lokal tid ( klokken 19 norsk tid).

- Folk er fly forbanna. Vi er rasende. Alle står og filmer det som skjer, sier han til VG.

PÅ LAX-flyplassen er det mye frustrasjon for øyeblikket.

- Det er mange som griner og har gitt helt opp. Mange har endret til andre selskaper, og det er mange som ikke har tiltro til flyet og ikke ønsker å reise, sier Sola.

VG har fått se video av passasjerene som befinner seg på flyplassen. Mens flere er hissige og skjeller ut Norwegian-personale, er andre så utslitt at de ligger langstrakt på gulvet og prøver å sove.

- Ingenting å drikke eller spise

Ifølge 44-åringen ventet passasjerene først flerfoldige timer inne i flyet. Etter tre timer fikk de servert et lite glass vann og fikk en 20 grams pose med chips. En time senere ble de losjert til et venterom hvor de to timer senere fikk beskjed om at

FRUSTRERT: Arnfinn Sola er oppgitt over at flyet er forsinket med over et døgn. Foto: Privat Foto: ,

flyavgangen var kansellert. Da ble geleidet til et bagasjerom for å hente eiendelene sine.

- Norwegian klarte ikke å skaffe mat til oss, og det er ingenting å drikke eller spise her fordi flyplassen er stengt grunnet restaureringsarbeid.

Nå har de fått bonger på 30 dollar for å kjøpe mat, forteller Sola. Han er opprørt over behandlingen passasjerene har fått som følge av den langvarige forsinkelsen.

- De sier at de ikke klarer å skaffe hotellrom til passasjerene, og vi får 175 dollar fra Norwegian til å booke et rom. Men alle hoteller i området er fullbooket. Over 100 mann måtte sove på flyplassen, blant høylydt restaureringsarbeid, sier Sola.

Selv klarte han å booke et rom til seg selv og sine to barn, selv om det ble «steindyrt».

- Norwegian har vært helt elendig. Det er akkurat som om de ikke prioriterer denne avgangen. Når jeg ringer kundeservice, blir jeg henvist til Norwegian-representanten her. De har ikke gjort en dritt for hjelpe oss, sier Sola.

- Teknisk feil

Selv tar Norwegian selvkritikk på de krevende forholdene passasjerene nå befinner seg i.

- Det er en teknisk feil i kombinasjon med at crewet gikk ut på tid som førte til ytterligere forsinkelser, sier informasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian.

Hun forklarer at de nå jobber med å skaffe passasjerene dagrom som følge av den nye forsinkelsen.

- Vi prøvde å skaffe hotellrom til dem, men lykkes ikke, da det er fullbooket. Vi ga informasjon om at de kunne finne hotell selv, siden det kan være lettere å finne ledige rom for mindre grupper, men det har vært veldig vanskelig. Det har nok sammenheng med at Obama er på besøk, sier hun.

Ikke akseptabelt

Hun har også fått med seg at situasjonen for passasjerene er problematisk, og legger til at det ikke er akseptabelt at forsinkelsene vedvarer.

- Vi beklager virkelig den ekstremt lange forsinkelsen. Vi har tilbudt dem å booke om gratis eller finne andre fly og få refusjon slik at de kan komme seg hjem.

Holmbergh Jacobsson forteller at det er handlingsagentene på flyplassen som skal bistå passasjerene når det dukker opp problemer. De gir nå passasjerene mat og drikke.

Det er langt ifra første gang Norwegian har problemer med sine Dreamliner-fly. Tidligere har avganger fra New York blitt hardt rammet av tekniske problemer på nettopp disse flyene. Tidligere har norske passasjerer omtalt forsinkelsene som «et hån mot flyreisende».

- Det er dessverre ikke første gang. Vi er også oppgitt over at det fortsetter å bli tekniske problemer på våre Dreamliner-fly. Når man har kjøpt fabrikknye fly kan man forvente seg høyere driftstabilitet. Dette er ikke bra, og vi forstår virkelig passasjerenes frustrasjon, sier Holmbergh Jacobsson.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder