HUGGEKLAR: SS «Norway» ligger nå ved dødsstranden i Alang, mens miljøorganisasjonene håper i det lengste på at skipet skal snu. Arkivfoto: AFP

Dødsferden stoppet - inntil videre

(VG Nett) I dag skulle SS «Norway» seilt opp på stranden i Alang. I stedet ligger hun stille utenfor opphuggingsstranden.

Rune Thomas Ege
ARTIKKELEN ER OVER 13 ÅR GAMMEL
Asia Pacific Cruises | Cruise Company | Star Cruises

Siden i går kveld har den tidligere norskeide stoltheten ligget stille ikke langt fra stranden der skipet mest sannsynlig kommer til å ende sine dager.

- Vi vet ikke helt hvorfor hun har stoppet opp. Men vi tar det som en seier inntil videre, og håper i det lengste at rederiet har begynt å tenke på ansvar og konsekvenser, sier kampanjeleder Truls Gulowsen i Greenpeace til VG Nett.

HAR DU BILDER, MINNER ELLER INNSPILL OM SS «NORWAY»? KONTAKT VG NETTS REPORTER HER!

DØDSSTRANDEN: Det er dette som møter SS Norway på skipsopphuggingsstranden Alang på den indiske vestkysten. Foto: GREENPEACE

Men miljøorganisasjonene som har kjempet en innbitt kamp for å hindre at asbestbomben av et skip blir hugget opp for hånd på den indiske stranden, bør ikke glede seg for tidlig.

Stikker dypt

SS «Norway», som nå går under navnet «Blue Lady» er et av de største, lengste og ikke minst mest dyptgående skipene som noen sinne er hugget opp i Alang. Dermed er det mye som tyder på at eierne, det indiske skrapjernselskapet Priya Blue Industries, venter på høyvann, slik at de kan kjøre skipet så langt opp på stranden som mulig.

Vannet i området rundt Alang når angivelig sitt høyeste nivå omkring 10. august.

Skulle strandes i går

- Etter våre opplysninger, skulle båten egentlig «beaches» i går. Nå ligger den i stedet stille. Det kan være at de venter på tidevannet. Men det kan jo også være at indiske myndigheter har hørt på våre krav, og tatt inn over seg at det vil være lovbrudd å sette skipet på land på det nåværende tidspunktet, sier Ingvild Jenssen, som leder en internasjonal koalisjon som jobber for å bedre forholdene i skipsopphuggingsindustrien.

- Nå må den indiske regjeringen ta ansvar, og vise at India er en rettsstat. De kan ikke bare overse tidligere rettsavgjørelser på denne måten, sier Jenssen til VG Nett.

Hun sikter til at indisk høyesterett tidligere i år

nektet det franske hangarskipet «Clemenceau», som hadde langt mindre giftstoffer om bord enn «Norway», å seile opp på stranden.

Om bord på det tidligere norskeide cruiseskipet er det 1200 tonn asbest og store mengder giftig PCB, tungmetaller, lakk, olje og bunnstoff. Ifølge miljøvernorganisasjoner er opphuggingsselskapene på stranden i Alang ikke skikket til å ta seg av de enorme mengdene miljøgifter.

Nektet i Bangladesh

Myndighetene i Bangladesh sa tidligere i vår nei til å ta imot skipet. Men konkurrentene i India opplever dårlige tider, og opphuggerne presser myndighetene hardt for å få lov til å hugge opp den verdenskjente cruisekjempen.

Indiske myndigheter oppnevnte tidligere i sommer en komité som skulle avgjøre om det var trygt å hugge opp skipet i Alang.

Rapporten

VG Nett delvis har fått tilgang til, er relativt oppsiktsvekkende:

De eneste miljøfarlige stoffene komiteen fant på det 70 000 bruttotonn store skipet var noen brukte oljefiller.

- Det er helt absurd. Å latterliggjøre 1200 tonn asbest på denne måten er en skandale. På Alang er de ikke forberedt på å håndtere giftstoffene på skipet, sier Ingvild Jenssen.

HAR DU TIPS, BILDER, MINNER ELLER INNSPILL OM SS «NORWAY»? KONTAKT VG NETTS REPORTER HER!

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder