Facebook , Twitter og Google tar selvkritikk etter russisk innblanding i USAs presidentvalg

Publisert: Oppdatert: 31.10.17 21:59

Del saken på:

Lenken er kopiert
UTENRIKS

WASHINGTON, D.C. (VG) De tre store teknologiselskapene innrømmer alle at de ikke var godt nok forberedt på Russlands forsøk på å påvirke fjorårets presidentvalg via deres plattformer.

– Vi er dypt bekymret for disse truslene. Vi mener vi har en viktig rolle å spille i den demokratiske prosessen, og tar det som skjedde på Facebook svært seriøst. At utenlandske interesser forsøkte å underminere vårt lands demokratiske valg på Facebook går mot alt vi står for. Det er kritikkverdig at dette kunne skje. Våre brukere har rett til å forvente bedre av oss. Vi vil investere kraftig for å hindre dette i form av både flere ansatte og bedre teknologi, sa Facebooks visepresident Colin Stretch da han tirsdag kveld, norsk tid, kom med sin innledning i en høring foran Det amerikanske senatets underkomite for kriminalitet og terror.

– Kan misbrukes

Også Twitter og Google var invitert til høringen.

– Misbruket av vår plattform fra en fremmed statsmakt er en ny utfordring for oss, men vi ønsker å vise at vi tar denne på alvor. Vi vil gjøre alt vi kan for at det ikke skal skje igjen, fulgte Twitters generalsekretær Sean Edgett opp med.

Også Googles direktør for informasjonssikkerhet Richard Salgado tok selvkritikk.

– Vi erkjenner at våre tjenester kan misbrukes, sa han, og viste blant annet til over 1000 videoer lastet opp på det googleeide selskapet YouTube.

Salgado påpekte likevel at antallet videoer og annonser av denne typen var lavt sammenlignet med det totale volumet.

Senator Patrick Leahy (demokrat) ga i sin utspørring uttrykk for at han mener de tre selskapene tar ansvar for sent, og på et tidligere tidspunkt burde ha gjort mer for å forhindre ulike falske kontoer å legge ut falske innlegg.

– Betydelig trussel

Alle de tre teknologiselskapene påpeker at det ikke bare er i deres moralske og etiske interesse å unngå at dette skjer i fremtiden, men at det også er i deres økonomiske interesse, fordi de vil tape anselse dersom brukerne ikke kan stole på innholdet.

Komiteformann, republikaneren Lindsey Graham, gjorde det klart at Russland, i motsetning til hva president Donald Trump hevder, forsøkte å påvirke valget.

– Manipulering av sosiale medier av terrororganisasjoner og utenlandske regjeringer er en av de største utfordringene mot det amerikanske demokratiet og utgjør en betydelig trussel mot vår nasjonale sikkerhet i det 21. århundre, sa Graham.

– Ønsker å skape splittelse

Allerede mandag, samme dag det ble kjent at Donald Trumps tidligere kampanjesjef Paul Manafort var siktet av spesialetterforsker Robert Mueller, som etterforsker Russlands påvirkning av det presidentvalget, meldte flere amerikanske medier at Facebook anslår at 126 millioner amerikanere fikk tilgang til innhold fra den russiske «troll-fabrikken» Internet Research Agency (IRA), både før og etter valget.

Anslaget tilsvarer over halvparten av den stemmeberettigede befolkningen i USA, og gir et nytt innblikk i omfanget av det amerikanske etterretningsorganisasjoner mener er et russisk forsøk på å spre desinformasjon og såkalte «falske nyheter» via sosiale medier, i et forsøk på å få Donald Trump til å vinne presidentvalgkampen mot Hillary Clinton.

Innleggene handlet om sosiale og politiske budskap, som for eksempel religion, våpenrettigheter og rasespørsmål.

Visepresident i Facebook Colin Stretch sier til komiteen at det kan virke som at målet har vært å skape splittelse rundt disse temaene.

– Det fremstår som at de forsøkte å fyre opp under splittelsene i det amerikanske folket, sier Stretch, som sier at de nå fokuserer bredt for å verifisere ektheten av innhold som blir delt på deres plattform.

Mer omfattende enn de først innrømmet

I sitt vitnemål til komiteen skriver han at det russiske selskapet IRA ved hjelp av over 120 falske kontoer postet 80.000 innlegg mellom juni 2015 og august 2017. Omtrent 29 millioner amerikanere ble direkte eksponert for innleggene.

Dette kommer etter at Facebooks første reaksjon var at de ikke var blitt «brukt» i valgkampen. Senere innrømmet de at det trolig hadde skjedd, men i en langt mindre skala enn de nå opplyser om. Selskapet mener likeve at det fremdeles er snakk om en svært liten del av det totale innholdet på det sosiale mediet.

– Vi publiserte en rapport i april 2017 som detaljert gikk gjennom funnene våre. Vi har ikke sittet uten å gjøre noe. Da vi gjorde videre analyserer oppdaget vi mer, og det opplyste vi om både til Kongressen og publikum generelt, sa Facebooks Colin Stretch under høringen.

Twitter har avdekket 2752 kontoer knyttet til den samme gruppen. Det nummeret er nesten 14 ganger større enn antall kontoer Twitter overleverte for tre uker siden.

Facebook, Twitter og Google skal også i morgen avgi forklaringer i Kongressen. Da for etterretningskomiteene i både Senatet og Representantenes hus.

Den russiske regjeringen har nektet for alle anklager om forsøk på å påvirke fjorårets presidentvalg i USA.

Denne artikkelen handler om