MINNES: Her minnes de 150 ofrene for Germanwings 4U9525 i Köln, Tyskland 17.april i år. Foto:Wolfgang Rattay,Reuters

Alle ofrene etter Germanwings-styrten er identifisert

De 150 som døde i Germanwings-styrten i mars, er nå identifisert og levningene kan sendes tilbake til familiene.

NTB
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Samme dag som Germanswings' flight 4U9525 styrtet i De franske alpene i Provence sør i Frankrike, ble det franske elitefjellpolitiet (PGHM) satt inn i søkearbeidet etter flytragedien. Den 43 personer store gruppen skulle lete etter kroppsdeler til identifisering av de omkomne – og de to svarte boksene fra flyet.

Det har vært et både krevende og langvarig arbeid å få identifisert de omkomne.

Tirsdag var omsider identifiseringsarbeidet ferdig og levningene frigjort for begravelser, opplyser statsadvokaten i Marseille.

62 kvinner og 81 menn mistet livet under styrten, i tillegg til de to pilotene og en besetning på fire.

SPESIAL: Dette er alle ofrene fra dødsflyet

Samlet kroppsdeler

Leder for Kripos' ID-gruppe, Per Angel, meldte kort tid etter ulykken at den største utfordringen i identifiseringsarbeidet av de omkomne var å gjennomgå selve krasjstedet og å finne alle.

– Det er en jobb som medfører at kriminalteknikere nærmest må knegå stedet. Det er grunn til å tro at mange av kroppene er ille tilredt, sier Angel.

Men bare noen dager etter styrten hadde de funnet mellom 400 og 600 kroppsdeler rundt krasjstedet. På det tidspunktet var ingen kroppsdeler funnet intakte.

Det ble tatt DNA-prøver fra gjenstander som har tilhørt de omkomne, for eksempel tannkoster, for å brukes i identifiseringsarbeidet.

Les alle VGs artikler om Germanwings-styrten her

Styrtet flyet med vilje

Det ble kjent i slutten av mars at det var annenflygeren Andreas Lubitz som med vilje styrtet flyet.

Etterforskningsleder Brice Robin meldte da at lydopptakene fra cockpit tydet på at annenpiloten bevisst endret flyets høyde, og at han ønsket å ødelegge Germanwings-maskinen.

Lydopptakene viser også hvordan Lubitz tok over kontrollen da kapteinen gikk på toalettet. Da han kom tilbake var døren stengt. På opptakene kan man høre kapteinen banke på døren, trolig med en metallgjenstand, mens han skriker: – Åpne den jævla døren!

Tidligere denne uken ble det bekreftet at Andreas Lubitz øvde på den livsfarlige nedstigningen på turen fra Düsseldorf til Barcelona, samme dag som dødsstyrten, uten en «merkbar effekt».

Ikke egnet til å fly

Ifølge den tyske avisen Bild skal Lubitz ha hatt «en alvorlig depressiv episode» i 2009, og han skal ha fått psykiatrisk behandling i ett og et halvt år mens han var student ved Lufthansas pilotskole i Phoenix i USA.

Dette ble bekreftet av hans ekskjæreste og senere politiet. 27-åringen kom inn til sykehuset for «diagnostisk evaluering» 10. mars i år, kun uker før dødsstyrten.

Germanwings opplyste da at de ikke hadde mottatt noen sykmeldinger fra piloten. Politiet fant senere istykkerrevne sykmeldinger i leiligheten hans.

I en periode var han under utdanningen oppført som «ikke skikket til å fly».

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder