Norske «Höegh Osaka» ble styrt på grunn med vilje

Det norske bilfrakteskipet som grunnstøtte utenfor Southampton lørdag, fikk problemer allerede på vei ut fra havnen. En time senere hadde kapteinen seilt skipet på grunn - med vilje.

  • Camilla Fredstad Huuse
  • Rune Thomas Ege

Artikkelen er over fem år gammel

– To-tre kilometer etter avgang fra kaien oppdaget kapteinene og losen at skipet hadde fått en slagside på veien ut fra havnen. De bestemte seg derfor for å styre skipet opp på nærmeste sandbank, sier direktør for Höegh Autoliners, Ingar Skiaker, til VG.

Det var lørdag kveld at skipet forlot Southampton med kurs for Tyskland. Etter å ha gradvis økt farten til 12 knop, skjedde ting plutselig raskt:

Skipet gjorde en skarp sving mot venstre, samtidig som farten ble kraftig redusert. Fire minutter senere sto skipet på sandbanken.

Nå skal en egen granskingskommisjon finne ut hva som gikk galt.

– Jeg vil ikke spekulere i hvordan dette skjedde, for det kan påvirke kommisjonen. Det vil ta to-tre dager å finne ut av dette, sier han.

Ifølge direktøren har både den indiske kapteinen og den britiske losen beskrevet situasjonene som stressende. Begge skal være svært erfarne.

– Er dette vår skyld skal vi selvfølgelig ta det til oss og lære av det, sier han til VG.

Det norske skipet grunnstøtte en drøy time etter avgang fra Southampton i England klokken 20.20 lørdag kveld.

Skipet var lastet med 1500 biler og 200 lastebiler. Det ligger nå med 52 graders slagside på Bramble Bank - midt i den travle innseilingen til Southampton.

Det store skipet, med propellene og deler av bunnen i været, er et spektakulært syn - og godt synlig fra land. Hele søndag valfartet innbyggere i området til havaristedet for å ta det norske bilskipet i nærmere øyensyn.

BILDESPESIAL:Se de spektakulære bildene av bilskipet på grunn

Skipet var halvfullt

Pressetalsmann Øyvind Ervik i rederiet sier til NTB at den store slagsiden gjør bergingen komplisert.

«Höegh Osaka»grunnstøtte i The Solent, sundet som skiller øya Isle of Wight fra det britiske fastlandet. Området er en viktig farled for skipstrafikk til og fra Southampton.

Saken fortsetter under bildet

PÅ GRUNN: Her ligger «Höegh Osaka» på slagside på Bramble Bank i England. Foto:Malcolm Wells,Afp

Hvordan det ser ut på skipets bildekk, er det foreløpig ingen som vet.

– Skipet er omtrent halvfullt. Bilene er surret fast, og i lignende tilfeller hos andre rederier har det hendt at bilene har blitt hengende i surringene og ikke flyttet seg. Men det er det for tidlig å si noe om i dette tilfellet, forteller Ervik.

Det 24 mann store mannskapet ble evakuert i løpet av natt til søndag.

– Hele mannskapet er nå gjort rede for, og bortsett fra et par skader som ikke er livstruende, så har alle det bra, opplyser Steve Carson ved National Maritime Observation Centre til AFP.

– Flere falt i sjøen

Tom Pedersen, som jobber ved engelske Royal National Lifeboat Institution og var med på redningsaksjonen, forteller til avisen Daily Express at det var vanskelig forhold og dårlig vær da mannskapet ble fraktet i trygghet.

– Vi reddet de fleste fra dekket på skipet, mens noen menn falt i sjøen. De ble fort plukket opp av helikopteret, sier han til avisen.

Kapteinen og styrmannen valgte først å bli værende på skipet, men da det la seg enda mer over på siden ble det besluttet at også de skulle evakueres.

Det var ingen nordmenn om bord på skipet. Mannskapet besto av 22 indere, blant dem kapteinen, en ukrainer og en srilanker.

Pedersen forteller at skip som tidligere har gått på grunn på Bramble Bank har vært mye mindre enn «Höegh Osaka».

– Det er sjelden skip ender opp på sandbanken hvis de ikke har problemer. Skipets GPS-system viser at det først ble manøvrert forbi sandbanken, før det snudde og satte kursen rett mot den, sier han.

Oppmerksomhet fra lokalbefolkningen

Tidevannet kom og gikk på søndag, uten at «Hoegh Osaka» rikket seg.

Fred Battison, som bor på Isle of Wight, sier at så store skip på sandbanken er et sjeldent syn.

– Vi ser ofte skip på denne størrelsen her, men å se det stående stille i den vinkelen er helt unikt, sier han.

«Höegh Osaka» er 180 meter langt og 32 meter bredt og kan frakte over 5.400 personbiler. Skipet ble bygd i Japan i 2000.

Ifølge Höegh Autoliners tar det grunnstøtte skipet ikke inn vann og det er heller ikke meldt om utslipp fra havaristen.

Grunnstøtingen førte en periode til full stans i all trafikk av store skip til og fra Southampton, som er av Englands travleste havner. Det er meldt om store forsinkelser hele søndag, skriver lokalavisen Island Echo.

Flere artikler

  1. «Höegh Osaka» taues til land i dag

  2. Norsk skip gikk på grunn - redningsaksjon i gang

  3. Grunnstøtte «Höegh Osaka» flyttes trolig denne uken

  4. Slik skal skipet berges

  5. Grunnstøtt skip lastet med luksusbiler

  6. FN bekrefter våpenlast på norskeid skip

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder