Her er Norges nyeste Afghanistan-bidrag

INGEN TRANSPORTETAPPE: Den norske Hercules-maskinen skal brukes der den trengs når den trengs i Afghanistan. - Dette er et krigsområde, det må vi ta inn over oss, sier sjef for den norske transportflystyrken, Hans Martin Steiro. Foto: RUNE THOMAS EGE

«Nytt fly kan vi få i løpet av noen måneder. Menneskene kan vi ikke erstatte»

MAZAR-E SHARIF (VG Nett) Da de mistet fem kolleger i flystyrten på Kebnekaise, vurderte Luftforsvaret å droppe sitt nye Afghanistan-bidrag.

  • Rune Thomas Ege

Artikkelen er over syv år gammel

Men denne uken - bare et halvår etter Kebnekaise-ulykken - var det norske Hercules-flyet «Frigg» på plass på sin nye hjemmebase i Mazar-e Sharif i Nord-Afghanistan.

- Det er klart en slik ulykke preger miljøet voldsomt. Rett etter ulykken virket det veldig unaturlig å en gang tenke på et oppdrag i Afghanistan. Men sakte men sikkert har vi alle sammen forstått hvor viktig det er å ha fokus på noe annet, som oppdraget her i nede, sier major Hans Martin Steiro, sjef for den norske transportflystyrken Tactical Airlift Detachment (TAD), til VG Nett.

I utgangspunktet skulle det norske transportflyet transportere soldater og utstyr mellom de norske leirene i Mazar-e Sharif, Meymaneh og Kabul - en oppgave som til nå har blitt utført av et sivilt, usikret passasjerfly.

Flyr overalt

- Men siden det ble besluttet å overlate sikkerhetsansvaret i Meymaneh til afghanerne tidligere, blir oppgavene litt annerledes, sier Steiro.

Nå skal det norske transportflyet inn i ISAF-styrkens transportfly-pool. Det betyr at Hercules-flyet skal brukes der det trengs, når det trengs - også i de sørlige og østlige delene av Afghanistan, der opprørere flere ganger tidligere har skutt ned ISAF-helikoptre.

- Sikkerheten er mitt aller største fokus, og vi må ikke være naive i forhold til det. Dette er et krigsområde, det må vi ta inn over oss, sier Steiro.

Han mener de nesten splitter nye, norske Hercules-flyene nærmest er som skapt for Afghanistan-oppdraget.

Skuddsikre plater

- Motorene er bedre og mer effektive. Det gjør at vi kan klatre raskere opp fra truslene på bakken. Nå kan vi også fly med nattbriller, flyet har bedre egenbeskyttelse, og det har skuddsikre plater på utsatte steder. Alt i alt betyr dette at vi kan frakte soldater og last tryggere og mer effektivt enn før, sier han.

Artikkelen fortsetter under bildet!

FØRSTE LANDING: Her går Norges nye Afghanistan-bidrag, Hercules-flyet «Frigg», inn for landing på flyplassen i Mazar-e Sharif i Afghanistan. Foto: DAG RYDMARK, Forsvaret

- Å flytte soldater og last fra ett sted til et annet er noe vi gjør hver dag også hjemme. Forskjellen er at vi nå er i et krigsområde. Da blir taktikken vår litt annerledes. Vi skal fly mer taktisk, spesielt inn og ut av flyplassene. Vi ønsker å tilbringe minst mulig tid nær bakken, sier Steiro.

Foreløpig skal transportflybidraget være i Afghanistan i «cirka et halvt år».

Blir trolig til sommeren

- Vi vet ikke helt nøyaktig hvor lenge det blir. Vi er forberedt på å være i Afghanistan utover mot sommeren, sier sjef for 335 Skvadronen, oberstløytnant Rune Støtvig, til VG Nett.

- I prinsippet kan vi gjøre alt, men vi har fått noen begrensninger innledningsvis. I begynnelsen skal vi fly gods og passasjerer, så kan det være vi får andre oppdrag etter hvert, sier Støtvig.

20 soldater

Totalt består det norske bidraget av i underkant av 20 personer.

- Vi er et lite miljø som er tett knyttet sammen. Månedene etter ulykken har vært en utfordrende periode for alle, men det er imponerende å se hvordan personellet har gått fra dyp sorg til å ha fokus på oppdraget. De som er i Afghanistan nå, er svært klare for å løse oppgavene sine, sier transportflysjefen.
Også han forteller om et miljø som har vært svært preget av Kebnekaise-ulykken.

- Når en avdeling mister såpass mange og erfarne medarbeidere og en fjerdedel av flystyrken, får det selvfølgelig enorme konsekvenser. Nytt fly kan vi få i løpet av noen måneder. Menneskene kan vi ikke erstatte.

PS! Selv om det norske Hercules-flyet ble over en uke forsinket på sin ferd mot Afghanistan, vil det ifølge Forsvaret være i gang med oppdraget fra begynnelsen av oktober som planlagt.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder