FORSVUNNET: Her er letemannskaper avbildet i april under søket etter det savnede flyet. Foto: AFP/NTB Scanpix

FORSVUNNET: Her er letemannskaper avbildet i april under søket etter det savnede flyet. Foto: AFP/NTB Scanpix Foto:,

The Telegraph: Piloten plottet rute til Indiske hav på hjemmesimulator

Kapteinen på Malaysia Airlines-flyet som forsvant i mars skal på flysimulatoren han hadde hjemme, ha plottet inn en rute til en fjerntliggende øy langt ute i det indiske hav.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Det hevder den britiske avisen The Telegraph. Ifølge disse ubekreftede opplysningene skal etterforskerne ha klart å gjenfinne en slettet flykorridor på kaptein Zaharie Shahs (53) hjemmesimulator. Denne skal ha blitt brukt til å øve på landinger på en liten rullebane på en ikke navngitt øy langt sør i det Indiske hav.

Avisen navngir ingen kilder for informasjonen, men skriver at det dreier seg om kilder tett på etterforskningen, og at opplysningene intensiverer mistanken om at kapteinen kapret sitt eget fly og la om kursen fra den opprinnelige ruten til Beijing.

Søndag meldte avisen Sunday Times at Zaharie Shah var hovedmistenkt etter flyforsvinningen, og også denne avisen omtaler den slettede flyruten som angivelig er gjenfunnet på flysimulatoren.

Forsvant for over hundre dager siden

Flyruten skal ifølge The Telegraph ha blitt slettet før MH370, med 239 personer om bord, forsvant den 8. mars på turen mellom Kuala Lumpur og Beijing.

Det utelukkes fremdeles ikke at flyet gikk tapt på grunn av mekanisk svikt eller terror, men politiets syn er at dersom det var et resultat av en menneskelig handling, er kapteinen sannsynligvis gjerningsmannen, skriver Sunday Times.

Forsvinningen er blitt et av de største mysteriene i moderne luftfartshistorie.

Selv om man mangler håndfaste bevis, har mistanken økt mot kaptein Zaharie Shah ettersom etterforskerne gradvis har eliminert andre potensielle mistenkte og årsaker til at flyet har forsvunnet, skriver The Telegraph.

Fredag, like før de nye opplysningene om kapteinens hjemmesimulator dukket opp, sa Malaysias konstituerte Transport minister, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, at hans gjennomsøkingsteam snart ville begynne å lete i et nytt område i den sørlige korridoren i det Indiske hav som var antydet i en ny analyse.

- Vi må fortsette med det sporet fordi det er det beste sporet vi har er basert på håndtrykket på Inmarsat (satellitdata, red. anm.) og fortsatt i den sørlige korridoren, sa han ifølge The Telegraph.

Politiet er svært ordknappe.

- Politietterforskningen pågår fremdeles, og vi har ikke kommet til noen konklusjon ennå, sier det malaysiske politiet i en uttalelse, skriver News.com. Politiet sier også at de fortsatt ser på saken fra alle mulige vinkler.

Zaharies' kolleger benekter at han kan ha vært involvert.

- Vær så snill, la dem finne flyet først. Zaharie er ikke suicidal, og heller ikke en politisk fanatiker, som enkelte medier hevder, sa en Malaysian Airlines pilot som kjente Zaharie til Reuters i mars.

Et nært familiemedlem av kapteinen har tidligere tilbakevist teorier som har vært lansert i media om at trebarnsfaren skulle ha begått selvmord eller hatt ekteskapelige problemer.

SKAL VÆRE MISTENKT: Kaptein Zaharie Shah (53). Foto: ALL OVER PRESS Foto:,

- Han var ved sine fulle fem, en god person. Hvis han ville begå selvmord, hvorfor skulle han ta flyet hele veien ut i det Indiske hav? sa slektningen, som er en del av familiens innerste sirkel, til The wall Street Journal i april.

600 millioner kroner

Siden flyet forsvant rundt 8. mars og til midten av april hadde en rekke nasjoner bidratt til leteaksjonen. Malaysia, Australia og Kina var blant de nasjonene som hadde bidratt mest, og prislappen på leteaksjonen ble anslått til 599 millioner kroner.

Den siste oversikten viste at det var blitt gjennomført 334 flysøk av til sammen 4,5 millioner kvadratkilometer. I tillegg er gjort søk på 400 kvadratkilometer havbunn i Indiahavet.

Endret søk

Verdenshistoriens største og mestomfattende leteaksjon har dekket enorme havområder.

Nylig kom det også frem at australske etterforskere mener at flyet kan ha styrtet flere hundre kilometer sør fra det opprinnelige søkeområdet.

- Alle våre analyser peker på at vi skal flytte søket sør for hvor vi var. Vi jobber fremdeles med å finne ut hvor langt sør vi skal, sier Martin Dolan, øverste leder for det australske Transport Safety Bureau.

Grafikk: TOM BYERMOEN Foto:,

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder