SKREKKSTRAND: Et døgn etter at flodbølgen tok flere menneskeliv på stranden i Patong på Phuket, er det tydelige tegn etter herjingene. Mange vandrer på strendene mens sjokket bearbeides. Foto: AP

Seks omkommet og fire savnet i Thailand

(VG Nett) Seks nordmenn skal være omkommet i Thailand. Tre barn og en eldre mann er savnet.

Bodil Fagerheim
ARTIKKELEN ER OVER 14 ÅR GAMMEL

Dette forteller Frode Haukås, som arbeider på 2Vikings på Karon Beach sør for Phuket. Han har fått opplysningene fra norske myndigheter, men Utenriksdepartementet i Oslo vil ved 09.30-tiden mandag bare bekrefte at tre mennesker er omkommet i Thailand og to på Sri Lanka.

Totalt melder nyhetsbyrået AFP mandag morgen at 839 personer er omkommet i Thailand etter den voldsomme flodbølgen.

Informasjonsmøte

Når VG Nett snakker med Haukås, har han akkurat hatt et informasjonsmøte med omkring 100 nordmenn som er kommet til restauranten.

Foruten å gi endel tallfakta, har han også bedt nordmennene ta kontakt med familie og venner slik at det er mulig å få oversikt over hvor hver enkelt befinner seg.

KAOS: Fullt kaos på Kata Beach etter flodbølgens herjinger 2. juledag. Foto: AP

Møtested

Ifølge Haukås har ambassaden pekt ut restauranten 2Vikings som møtested for de omkring 300 nordmennene som skal befinne seg i på strendene Kata og Karon, hvor flere norske reiseselskap har hotellplasser. Planen var at prest og ambassadepersonell skulle være til stede her, men de er opptatt i Patong mandag.

Flere av nordmennene skal ha gitt uttrykk for stor misnøye med de norske reiseselskapene på grunn av mangelen på informasjon.

Han forteller at mange er frusterte og noen vil hjem med en gang.

- Det kommer folk her som er mektig forbannet for de føler at de ikke får noen hjelp fra reisevertene i reiseselskapene de er tilknyttet. De sier de ikke får noen informasjon i det hele tatt, sier Haukås.

-Gjør hva vi kan

Salgsdirektør Christian Grønli i My Travel (Ving og Saga Solreiser) sier til VG Nett at de gjør hva de kan for å informere sine gjester, men at de ennå ikke har fått kontakt med alle.

- Vi har hatt kontakt med omkring 70 prosent av de 723 gjestene som vi har i området Kata, Karon, Patong og Krabi, og dette arbeidet fortsetter, sier salgsdirektøren.

Kaotisk forhold

Han legger til at situasjonen der nede er helt utenom det vanlige. Arbeidsforholdene er kaotiske med en kommunikasjon som ikke fungerer, og da er det snakk om både veier, tele- og mobilnett.

-Det sier seg selv at det er vanskelig å få ut nøyaktig og korrekt informasjon til alle, når vi samtidig også jobber hardt for å få tak i alle gjestene våre.

Han forteller at My Travels hovedkontor i Stockholm nå har sendt flere medarbeidere til katastorfeområdet. De viktigste oppgavene er å få oversikt over alle gjestene og forsikre seg om at de er i god behold. Det vurderes også hva som kan gjøres i forhold til en eventuell evakuering.

Grønli sier han ikke har oversikt over når det kan bli aktuelt for folk å begynne å reise hjem.

Alternative flyløsninger

- Vi vet ikke om våre ordinære flyavganger på onsdag og torsdag vil gå som vanlig, men det jobbes også med alternative flyløsninger, sier han og legger til at folk ikke kan regne med å kunne reise hjem med en gang.

- Vi må huske på at dette er en katastrofe som har et enormt omfang i hele regionen her, så det tar tid å få koordinert arbeidet, sier Grønli.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder