TRØBBEL: Boeings hypermoderne 737 MAX 8-maskiner er i hardt vær om dagen. Her fra Boeing-fabrikken i Renton i Washington. Foto: JASON REDMOND / AFP

Piloter advarte om problemer med 737 MAX 8-fly - stupte flere hundre meter

Minst fem piloter skal tidligere ha varslet om autopilottrøbbel med den samme flytypen som har vært innblandet i to katastrofale ulykker det siste halvåret.

Publisert:

Det melder blant annet amerikanske Politico, som siterer innrapporteringer fra piloter som meldte om 737 MAX 8-fly som plutselig stupte med nesen ned.

Stupene skal ha blitt utløst da autopiloten slo inn.

Det samme skjedde trolig da 737 MAX 8-maskinen til indonesiske Lion Air styrtet i fjor, og mye tyder på at flyet til Ethiopian Airlines som styrtet sist helg opplevde noe lignende.

Stupte flere hundre meter

I en av rapportene skal co-piloten ha ropt ut «nedstigende» rett etter at flyets kaptein hadde satt flyet på autopilot. Samtidig skal det ha gått av en alarm i cockpit som lød «nedstigende, nedstigende», skriver nyhetsbyrået AP.

Pilotene skal straks ha koblet ut autopiloten og fortsatt stigningen.

I en annen rapport kommer det også frem at flyet stupte etter å ha iverksatt flyets autopilot. Flyet skal ha mistet så mye som 365 til 460 meter i minuttet, mens alarmer i cockpit gikk av.

Også i dette tilfellet løste det seg ved at pilotene koblet ut autopiloten.

Pilotenes rapporter ble registrert i 2018.

– Jeg kan ikke tenke meg noen grunn til at flyet vårt skal stupe ned så aggressivt, skal en av pilotene ha forklart.

les også

Slik driller Norwegian pilotene etter flyulykkene

346 har omkommet

Boeing 737 MAX 8-flyene er midtpunktet i et voksende globalt flyforbud etter at to modeller av flytypen har styrtet i løpet av fem måneder, og har tatt til sammen livet av 346 personer.

– Med tanke på MAX 8-flyets problemer med nesestupet, tenkte vi det var nødvendig å bringe våre opplevelser frem i lyset. Vårt problem ble nok utløst av plutselige værforhold som satte flyets maskiner ut av spill, sier en av pilotene.

les også

Forbrukerrådet om fly som er satt på bakken: Dette har passasjerene krav på

To av pilotene poengterer imidlertid at det ikke var det nye datastyrte systemet Boeing installerte på det nye 737-flyet som skapte problemer, slik tilfellet skal ha vært i Lion Air-ulykken.

Kan bli stående lenge

Etter søndagens ulykke er det mange selskaper som har valgt å sette flytypen på bakken. Den svenske flyeksperten Hans Kjäll mener det kan ta måneder før flyene er i luften igjen, skriver NTB.

Han tror man innen et par dager vil få svar på årsaken til søndagens flystyrt i Etiopia, der 157 mennesker mistet livet. Men det kan drøye måneder før en utredning er helt klar og eventuelle feil er utbedret, mener han.

les også

Boeing oppdaterer programvaren på MAX-flyene

– Det betyr at disse flyene kan bli stående på bakken i lang tid, sier Kjäll.

Ikke bare de reisende rammes. Reaksjonene på dødsulykken og at fly av typen Boeing 737 Max 8 settes på bakken, har fått Boeings aksjekurs til å falle.

– Boeing er underlagt hardt press, ikke minst økonomisk, sier Kjäll.

350 fly av denne typen er i bruk på verdensbasis. Boeing har dessuten fått bestillinger på 5.111 fly som ennå ikke er levert. Det er uklart hva slags garantiordninger selskapet har og hva konsekvensene blir å lengre sikt, mener flyeksperten.

Her kan du lese mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder