STRANDES: Både miljøvernorganisasjoner og havnemyndighetene i Alang bekrefter at SS «Norway» har kommet til opphuggingsstranden. Arkivfoto: AFP

STRANDES: Både miljøvernorganisasjoner og havnemyndighetene i Alang bekrefter at SS «Norway» har kommet til opphuggingsstranden. Arkivfoto: AFP

Bommet på tidevannet

SS «Norway» har kommet til Alang

(VG Nett) Nå i ettermiddag startet arbeidet med å dra SS «Norway» opp på stranden i Alang i India.

Rune Thomas Ege
ARTIKKELEN ER OVER 13 ÅR GAMMEL
Fakta om SS Norway (Fakta om Fartyg)Asia Pacific Cruises | Cruise Company | Star CruisesGreenpeace NorgeForside

Den uventede meldingen tok både miljøvernere, skipsentusiaster og pressefolk som har fulgt totalt på sengen.

Mye pekte nemlig mot at den tidligere norskeide stoltheten måtte vente i nærmere tre uker på neste høyvannsperiode før kjempeskipet ble dratt opp på stranden.

- Jeg snakket tidligere i kveld med kapteinene på slepebåtene som skal «beache» skipet. De fortalte at arbeidet med å dra SS «Norway» opp på land har startet. Men så viste det seg at de bommet på tidevannet, sier Ingvild Jenssen, som på vegne av blant annet Bellona og Greenpeace leder en internasjonal koalisjon som jobber for å bedre forholdene i skipsopphuggingsindustrien.

- Dermed har vi 20 timer på oss til å redde skipet og hindre en miljøkatastrofe, sier Jenssen til VG Nett.

HAR DU BILDER, MINNER ELLER INNSPILL OM SS «NORWAY»? KONTAKT VG NETTS REPORTER HER!

- Overser høyesterett

ALANG: Dette er forholdene som venter den tidligere norske stoltheten SS «Norway» i månedene fremover. Foto: GREENPEACE

Torsdag skulle indisk høyesterett behandle en klage underskrevet flere internasjonale miljøorganisasjoner, som mener at en opphugging av SS «Norway» vil være et brudd på flere internasjonale regler.

- I morgen er det helligdag i India, så opphuggingsselskapet har sett sitt snitt til å dra henne opp på stranden raskt. Da kommer de også indisk høyesterett i forkjøpet, sier Jenssen til VG Nett.

Hugges for hånd

- Cruiseskipet ankom skipsopphuggingsverftet i Alang mandag morgen, der det vil bli hugget opp, sier Anil K Rathod, havnefogd i Alang til nyhetsbyrået AP.

- Skipet har fått alle nødvendige tillatelser, og på bakgrunn av dette tillot vi at det kunne strandes på verftet, sier Rathod.

Det som venter SS «Norway» på stranden i Alang, er et korps av indiske arbeidere med skjærebrennere, som skal skjære 315 meter og over 70 000 tonn norsk skipsfartshistorie i biter for hånd.

- Hvis dette stemmer, er det trist. Når skipet ligger på stranden, er det et syn ingen kommer til å glemme. Alle vet at at det Malaysia-baserte Star Cruises står bak. Jeg fatter ikke at de tør, sier Truls Gulowsen, kampanjeleder i Greenpeace Norge.

Asbestbombe

Om bord på det tidligere norskeide cruiseskipet er det 1200 tonn asbest og store mengder giftig PCB, tungmetaller, lakk, olje og bunnstoff. Ifølge miljøvernorganisasjoner er opphuggingsselskapene på stranden i Alang ikke skikket til å ta seg av de enorme mengdene miljøgifter, og de har derfor klaget avgjørelsen om å hugge skipet inn for høyesterett.

Når over 40 år gamle «Norway» ankommer Alang, stikker den så dypt i sjøen at den trolig vil bli stående et godt stykke fra land på den langgrunne stranden.

- Dermed blir alle miljøgiftene skylt rett til havs av de enorme tidevannsforskjellene, sier Truls Gulowsen i Greenpeace.

Miljøvernorganisasjonene varsler at de vil fortsette å kjempe mot at «Norway» skal hugges på stranden.

- Selv om den skulle stå på land, kommer vi til å fortsette å jobbe med saken, med det mål at skipet ikke skal hugges opp i India, sier Ingvild Jenssen.

- Skal skipet bare stå der?

- Eierne kan iallefall ikke bare «beache» båten, og så satse på at det blit glemt, sier hun.

Spøkelsesskip

Det tidligere luksuscruiseskipet har vært ute av trafikk etter en eksplosjon i kjelerommet som drepte sju av besetningsmedlemmene i 2003. Skipet, som i flere år var selve symbolet på norsk skipsfart verden over, har de siste to månedene ligget som et spøkelsesskip utenfor kysten av India.

Myndighetene i Bangladesh sa tidligere i vår nei til å ta imot skipet. Men konkurrentene i India opplever dårlige tider, og opphuggerne presser myndighetene hardt for å få lov til å hugge opp den verdenskjente cruisekjempen.

Indiske myndigheter oppnevnte tidligere i sommer en komité som skulle avgjøre om det var trygt å hugge opp skipet i Alang.

Rapporten VG Nett har fått tilgang til, er relativt oppsiktsvekkende:

De eneste miljøfarlige stoffene komiteen fant på det 70 000 bruttotonn store skipet var noen brukte oljefiller.

Skipet ble sjøsatt som SS «France». Frem til hun ble tatt ut av trafikk på midten av 70-tallet, krysset hun Atlanteren mer enn 400 ganger. I 1979 kjøpte Kloster-familien skipet, døpte det om til SS «Norway» og satte det inn i cruisetrafikk. Til tross for dystre spådommer ble skipet en pengemaskin, som markerte starten på den norske cruisedominansen på verdensmarkedet.

Malaysia-baserte Star Cruises overtok hele Norwegian Cruise Line (NCL) i 2000, og frem til hun står på stranden, er det postboksselskapet

Bridgeend Shipping som eier SS «Norway», etter det VG Nett kjenner til. Skipet har nå endret navn til SS «Blue Lady».

NAVNEBYTTE: For å dempe medietrykket omkring saken, byttet Star Cruises navn på skipet før det ble solgt. Likevel omtales skipet som norsk verden over. Foto: AFP

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder