NYE BILDER: Her ligger «Marjata» fortøyd ved den amerikanske marinebasen i Virginia. Etter syv måneder er hun nå klar for oppdraget: Å overvåke russisk militæraktivitet i Barentshavet.
NYE BILDER: Her ligger «Marjata» fortøyd ved den amerikanske marinebasen i Virginia. Etter syv måneder er hun nå klar for oppdraget: Å overvåke russisk militæraktivitet i Barentshavet. Foto: Imgur ,

Norske «Marjata» er verdens mest avanserte – klar for spionoppdrag i Barentshavet

Fikk utstyr og systemer like ved topphemmelig CIA-base

UTENRIKS

Her blir Etterretningstjenestens nye overvåkningsskip «Marjata» proppet med det nyeste nye av amerikansk teknologi – med en topphemmelig CIA-base som nærmeste nabo.

Publisert: Oppdatert: 08.11.15 20:59

VG kan i dag bringe nye bilder av det norske milliardskipet, tatt i York-elven i Virginia på den amerikanske østkysten.

Bildene viser en nesten helt ferdig «Marjata» ved den amerikanske marinens forsyningsbase Cheatham Annex.

**De mest synlige forskjellene på skipet som forlot det norske verftet Vard Langsten i Møre og Romsdal i vår, er de ni hvite radardomene som nå fyller hele skipets toppdekk. De skjuler avansert overvåkningsutstyr.

**De største endringene har likevel skjedd inne i skipets blåhvite skrog. Her har hun siden april blitt oppgradert og utstyrt med det mest høyteknologiske spionutstyret og -systemene som er tilgjengelig.

De siste dagene har hun etter det VG kjenner til vært på prøveturer i områdene utenfor basen. I løpet av de neste ukene settes kursen mot Norge.

– «Marjata» befinner seg i USA for å få installert operativt utstyr, skriver sjefen for Etterretningstjenesten, generalløytnant Kjell Grandhagen, i en e-post til VG – uten å gå nærmere inn på hva slags utstyr det dreier seg om.

GRANDHAGEN I STORT VG-INTERVJU: Russland mer uforutsigbart

Tilbake i Norge skal det som uten sammenligning blir verdens mest avanserte spionskip gjennom noen siste runder med oppgraderinger og opplæring, før hun skal settes inn i aktiv tjeneste i Barentshavet på nyåret.

– Nye «Marjata» vil være klar og starte sine operasjoner primo 2016, bekrefter Grandhagen overfor VG.

– Del av amerikansk spionnettverk

Da blir hun Norges desidert mest verdifulle etterretningsressurs, og ifølge flere amerikanske kilder en av de viktigste brikkene i USAs nye arktiske spionnettverk.

Ifølge LA Times har økt russisk og kinesisk aktivitet i Nordområdene ført til en betydelig økt amerikansk bekymring – og dermed opptrapping – i etterretningsvirksomheten i Arktis. Opptrappingen har ifølge avisen tre hovedstolper:

**Økt bruk av amerikanske spionsatellitter i nordområdene.

**En oppgradering av den kanadiske lytteposten CFS Alert, som i dag bemannes av over 100 etterretningsoffiserer.

**Det spesialbygde og splitter nye norske overvåkningsskipet «Marjata».

– For oss i Etterretningstjenesten har Nordområdene vært vårt viktigste satsingsområde siden vi ble opprettet. Slik situasjonen med Russland er nå, vil ikke Nordområdene få mindre betydning i tiden fremover, sa Grandhagen til VG i vinter.

Bildene VG i dag kan presentere, viser en annen detalj som forteller hvor tett det norsk-amerikanske etterretningssamarbeidet er:

De syv månedene «Marjata» har befunnet seg i USA, har hun ligget fortøyd like ved den topphemmelige CIA-basen Camp Peary – bedre kjent som «The Farm».

Artikkelen fortsetter under bildet

Området har vært fullstendig stengt for alle andre enn etterretningsoffiserer siden 1951, og blir offisielt omtalt som Armed Forces Experimental Training Activity (AFETA). Likevel har flere tidligere CIA-agenter fortalt hvordan basen i flere tiår har fungert som treningssenter for CIA-agenter.

Overfor VG avviser Etterretningstjenesten at personell fra CIA eller andre utenlandske etterretningsorganisasjoner skal være om bord på «Marjata» når hun settes i tjeneste i Barentshavet.

– Dette er et norsk fartøy med utelukkende norsk personell, sa Grandhagen i et intervju med VG i fjor.

«Marjata» er det fjerde skipet med samme navn siden 1960-tallet. Som forgjengerne skal hun følge russisk aktivitet i nordområdene tett.

– Oppgaven er å systematisk kartlegge all militær og en del sivil aktivitet i norske nærområder. Når vi har et så komplett bilde, klarer vi å se hva som er normal aktivitet. Da vil det også bli enklere å se avvik fra normalen. Det dette vi skal oppdage, og det er derfor vi er der, sier Grandhagen til VG.

FORVANDLINGEN: SLIK BLE «MARJATA» VERDENS MEST AVANSERTE SPIONSKIP

(artikkelen fortsetter under bildene)

Forrige «Marjata» ble bygget i 1995, og nærmer seg nå forventet teknisk levealder. Det er flere åpenlyse forskjeller på henne og hennes splitter nye spionsøster:

**Det mest åpenbare er skrogformen. Gamle «Marjata» har en såkalt Ramform – ikke ulikt et strykejern. Nye «Marjata» er lengre, slankere og har en tradisjonell form på skroget.

– Overgang til konvensjonelt skrog gir økt drivstoffbesparelse, økt hastighet og bedre sjøegenskaper. Åpenbare fordeler, men må også ses i sammenheng med potensialet for et større operasjonsområde, skriver E-tjenesten i en pressemelding i forbindelse med overtagelsen i fjor.

**Nye «Marjata» er også større, lengre, har høyere fribord og langt større overbygg. Det gir bedre plass både til utstyr og personell.

Artikkelen fortsetter under bildet

Større plass på toppdekk og økt høyde over havoverflaten gir mange gevinster i forhold til plassering av antenner, herunder mindre forstyrrelser, blindsoner og økt rekkevidde, skriver E-tjenesten i pressemeldingen.

**På papiret er det Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) som har drevet gamle «Marjata», og har stått for den 11 mann store maritime besetningen om bord. Nye «Marjata» har E-tjenestens våpenskjold på skorsteinen, som også offisielt skal ta over driften av fartøyet – ikke bare stå for etterretningspersonellet.

I motsetning til flere av Sjøforsvarets fartøyer, som har slitt med å få nok mannskap og ressurser til å seile, ligger «Marjata» sjelden til kai.

Flere kilder VG har snakket med, mener å vite spionskipet i flere år har hatt mellom 250 og 300 seilingsdøgn i året.

PS! Overfor VG understreker Etterretningstjenesten at de ikke ser på de nye bildene av «Marjata» som problematiske. – Vi kan bekrefte at fartøyet er i USA, og at vi ikke anser det som noe problem at det er fotografert. Det har også vært helt uproblematisk at dagens fartøy har vært avbildet en rekke ganger igjennom årenes løp, skriver Grandhagen i eposten til VG.

Her kan du lese mer om