TIL NORGE: Seks fly fra Icelandair landet på Værnes søndag. Foto: Espen Braata

Eurocontrol: - Håper at femti prosent av mandagens flygninger kan gjennomføres

(VG Nett) Etter vellykkede testflyginger og kritikk fra flere flyselskaper, åpner enkelte av flyplassene i Europa igjen for trafikk.

ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

Den enorme skyen av aske fra vulkanutbruddet på Island strekker seg nå fra polarsirkelen i nord til den franske atlanterhavskysten i sør og fra Spania i vest til Russland i øst.

Eurocontrol håper nå på at femti prosent av alle planlagte Europa-flygninger på mandag kan gjennomføres, melder SKY NEWS.

- Prognosene viser at halvparten av flygingene muligens kan avvikles i morgen. Det vil bli vanskelig å gjennomføre, derfor må vi samordne innsatsen, sa Spanias EU-minister Diego López Garrido søndag, skriver NTB.

Vellykkede testflygninger

Ifølge EUs transportkommissær Siim Kallas vil 50 prosent av luftrommet over Europa forhåpentligvis være utenfor faresonen mandag.

Flere europeiske flyselskaper, blant dem nederlandske KLM og tyske Lufthansa, gjennomførte flere testflyginger i helgen, og ingen av flyene viste tegn til skader.

Luftrommet over Nord- og Sentral-Europa har vært stengt i fire dager, men de vellykkede flygingene førte til at flere flyplasser i Frankrike, Tyskland og Spania åpnet igjen søndag ettermiddag.

Les også:Vurderer å åpne Gardermoen i løpet av kvelden

Les også:Flere testflygninger er gjennomført

Tilstanden i Norge

I Norge ble luftrommet fra og med Bergen åpnet i 15-tiden søndag.

Avinor vurderte søndag ettermiddag om resten av landet kunne åpnes i løpet av kvelden.

Flyselskapet Icelandair sendte søndag seks fly med strandede skandinaver fra Island til Trondheim.

Askeskyen har nå flyttet seg fra Norges kyst, og det gjorde det mulig å åpne for trafikk til Trondheim, skriver Icelandair i en pressemelding. De første flyene kom fram til Værnes lufthavn søndag kveld.

Flyselskaper kritiske

Både Lufthansa og Air Berlin kritiserer avgjørelsen om å stenge luftrommet i store deler av Europa. Flyforbudet var ikke basert på ordentlige undersøkelser, mener selskapene.

- Ikke en eneste værballong har blitt sendt opp for å måle hvor mye vulkanaske som er i lufta, sier Air Berlin-sjef Joachim Hunold til avisen Sonntag.

Lufthansa påpeker på sin side at flyforbudet kun er bestemt på bakgrunn av elektronisk beregning. Selskapet er heller ikke imponert over hvordan vulkanutbruddet er håndtert.

- Flyforbudet, som kun er bestemt på bakgrunn av elektronisk beregning, resulterer i milliardtap, sier talsmann Klaus Walter.

TIL NORGE: Seks fly fra Icelandair landet på Værnes søndag. Foto: Espen Braata

For strengt?

ACI Europe, organisasjonen for europeiske flyplasser og flyplasser, mener de strenge restriksjonene på flytrafikken må revurderes.

- For oss har sikkerhet høyeste prioritet, men vi setter likevel spørsmålstegn ved flyforbudene som er innført, sier ACI Europe i en uttalelse der det også vises til at lignende restriksjoner ikke er innført etter vulkanutbrudd i andre deler av verden.

Norske luftfartsmyndigheter avviste lørdag at avgjørelsen om å stenge luftrommet over store deler av Norge er tatt på sviktende grunnlag.

- Sikkerhet først

Flyselskapene får støtte av den islandske geofysikeren Magnus Tumi Gudmundsson.

- Selv om luftrom er blitt stengt, betyr ikke det at det er aske i luften i alle disse områdene, sier Gudmundsson.

STOPP: Frustrerte passasjerer konstaterer at det er liten sjanse for å komme seg fra Schiphol Lufthavn i Amsterdam med fly. Foto: AP Foto:

Han påpeker at sikkerhetsnivået er blitt lagt svært høyt, men at metodene man har for å måle askenivået, ikke er tilstrekkelige.

- Om man har bedre data, kan man redusere restriksjonene på flygingene. Da hadde kanskje bare en firedel av luftrommene måttet stenge, sier islendingen.

EUs luftfartsmyndighet Eurocontrol understreker at sikkerheten for passasjerene kommer i første rekke.

- Jeg kan forstå frustrasjonen hos dem som rammes av dette, men våre retningslinjer tilsier at sivil luftfart bare kan finne sted når askeskyen ikke utgjør noen risiko, sier Brian Flynn i Eurocontrol.

63 000 innstilte fly

Rundt 63.000 flyginger er innstilt i Europa siden torsdag, opplyser Eurocontrol.

Det var ifølge Eurocontrol ventet at det kun ville bli gjennomført 4.000 flyginger i europeisk luftrom søndag, mot 24.000 normalt.

Flyselskapenes tap er blitt anslått til 200 millioner dollar om dagen, i underkant av 1,2 milliarder kroner.

De samlede tapene til flyselskapene og reisebransjen de fire siste dagene blir anslått til 7 milliarder kroner av rådgivningsselskapet Lewis, melder det svenske nyhetsbyrået TT.

Enorme tap

Askeskyen og flyforbudene kommer trolig til å ramme internasjonal luftfart hardere enn angrepene 11. september 2001, opplyser Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart.

EU er i gang med å utrede tapene for flyselskapene, men Brussels Airlines har allerede signalisert at statlig støtte må til om selskapet skal overleve.

(Artikkelen fortsetter...)

ALTERNATIV: Alternativene begynner å fylles opp ettersom flyforbudet sprer seg i Europa. Her på togstasjonen Gare du Nord i Frankrike. Foto: Reuters Foto:

LES ALT OM VULKANASKEN HER!

Full stans enkelte steder

I Storbritannia er all flytrafikk satt på bakken frem til klokken 07.00 mandag morgen. Eksperter tror imidlertid at stoppet blir forlenget.

LES OGSÅ:Frykter konkurser blant flyselskapene

- Vi kan ikke se noe lys i enden av tunnelen, sa en talsmann fra den internasjonale luftfarttilsynet søndags morgen.

Gjennomfører testflygninger

Søndag gjennomføres det testflygninger i flere europeiske land.

Lufthansa fløy ti fly til Frankfurt fra München lørdag, noen av dem i lav høyde på 3.000 meter og andre opp til 8.000 meter.

- Alle flyene ble inspisert i Frankfurt og viste ingen tegn til skade på vinduene i cockpiten, på skroget eller i motorene, sier selskapets talsmann Aage Dünhaupt.

KLM fant ingen feil

KLM for sin del fløy ett Boeing 737-fly over Nederland i en normal høyde av 10.000 meter, og i flere andre lavere og høyere høyder.

- Vi har ikke funnet noe uvanlig eller noen uregelmessigheter, noe som indikerer at atmosfæren er ren og sikker for flyene, sier en talsmann for KLM til NTB.

KLMs administrerende direktør Peter Hartman, som var med på testflygingen, sier at ingenting unormalt ble registrert verken på turen eller under inspeksjon etterpå.

I går gikk Norwegian-sjef Bjørn Kjos ut og etterlyste reelle målinger av partikler i luftrommet.

LES OGSÅ:- Trolig ufarlig å fly over Norge

Verden rundt

Over hele verden merkes flyforbudet.

282 av 337 flyginger fra USA til Europa ble søndag kansellert, på samme måte som flyginger fra Singapore og andre steder i Asia, melder Eurocontrol.

ASKEFAST? Bruk VGs haikesentral

I Cancún i Mexico sitter 600 tyske turister som ikke kommer hjem, og i Kenya går det mot tap for millioner når leveransene av friske blomster og ferske grønnsaker stanser, ifølge NTB.

Fantasi og penger

Millioner av passasjerer som ble sittende fast da flytrafikken stanset opp, har måttet bruke all sin fantasi eller alle sine penger for å komme videre med andre transportmidler.

Les også:Stoltenberg kvitret seg gjennom Europa

Eurostar-togene under Den engelske kanal er fullbooket fram til tirsdag, og både togene gjennom Europa og ferjene over kanalen fylles raskt opp, melder NTB.

Den britiske forretningsmannen Tom Noble måtte kjøpe sykkel for å komme om bord i en ferje fra Frankrike fordi det ikke var flere billetter til passasjerer som kom til fots, og de ville bare slippe ham om bord om han var syklist.

I London melder taxiselskapet at flere titall av deres taxier er kjørt til kontinentet med passasjerer som har penger nok til å ta drosje for tusener av kroner.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder