KØER: Også utenfor flyplassen dannet det seg lange køer av folk som ventet.
KØER: Også utenfor flyplassen dannet det seg lange køer av folk som ventet. Foto: Ove Johnsen

Kaos på flyplassen på Rhodos: forventer forsinkelser gjennom dagen

UTENRIKS

En teknisk feil førte til at flere reisende til og fra den greske øya Rhodos måtte vente på flyplassen og hotell gjennom natten. Nå er feilen rettet, men det advares om forsinkelser gjennom dagen.

Publisert: Oppdatert: 30.07.18 12:24

Etter å ha vært uten informasjon hele natten, ble det rett før 9 meldt at innsjekkingen på Rhodos flyplass er i gang igjen. Ifølge flyplassen vil det være forsinkelser gjennom dagen.

– Den tekniske feilen er nå rettet, men det vil være forsinkelser i dag. Vi ber passasjerer kontakte sitt flyselskap- eller reisebyrå for nærmere informasjon, skriver Yannis Papazoglou, kommunikasjonsdirektør ved flyplassen i en e-post.

Reisebyrået Ving arbeider også med å få oversikt.

- Innsjekk på flyplassen på Rhodos er oppe og går igjen og vi jobber med å få nye flytider for de som skal hjem. De som er i Tyrkia blir kjørt med båt over til Rhodos igjen. Vi satser på å få alle gjester hjem så fort vi klarer, skriver informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff i en e-post.

Ving: – Langt fra bra nok

Selskapet, som har ansvar for flere hundre strandede nordmenn i området, går igjen i klagene VG har mottatt. Mange av de reisende er sendt til Sunwing Kallithea der de må sove ute på solsenger eller i resepsjonen.

– Det er langt fra bra nok. Det er en kjempekrevende situasjon for oss, erkjenner Røhr-Staff.

Flere hundre nordmenn er blant de reisende fra eller til flyplassen på Rhodos som har opplevd store forsinkelser eller omdirigeringer siden søndag kveld.

Ifølge danske BT skal det være et problem med flyplassens IT-systemer som fører til problemer. Dette bekreftes på flyplassens hjemmesider mandag morgen.

Gjennom natten har Ving-gjester vært innlosjert på hotellet Sunwing Kallithea, uten å bli oppdatert på situasjonen på flyplassen. Tord Eikås skulle fly til Bergen fra Rhodos kl. 00.30 i natt, og forteller at stemningen på hotellet er amper.

– Vi fikk ikke rom da vi kom i natt, så folk la seg til å sove i loungen og utenfor. Jeg vil tro det er omtrent 300 personer på hotellet her. Folk er trøtte og prøver å sove, og stemningen er litt amper vil jeg si, sier Eikås til VG.

Enkelte av VGs tipsere rapporterer om manuell innsjekking og timelange køer. Andre på vei til Rhodos er blitt omdirigert til Dalaman i Tyrkia og visste i 02-tiden ikke om de måtte tilbringe natten der eller ikke.

– Kjempefrustrerende situasjon

Røhr-Staff bekrefter at flyplassens innsjekkingssystem var nede søndag kveld og at det er dette som har skapt problemer.

– Vi må finne et sted der folk kan oppholde seg, på dårlig tid, midt i høysesongen. Da må man prøve å gjøre det beste ut av en vanskelig situasjon. Det er klart at det er en kjempefrustrerende situasjon for mange, spesielt for de med små barn. Vi sitter i krisemøter og prøver å finne gode løsninger, sier hun.

Ving har valgt å samle reisende i fellesområdene ved sine fullbookede hoteller. Der får de tilbud om mat og drikke.

– Mange VG-tipsere melder om dårlig informasjonsflyt fra Ving sin side. Hva vil dere si til de reisende?

– Det er fordi vi heller ikke får informasjon. Vi har ikke noe nytt å melde, og vi prøver å få gjestene våre til å være samlet og ha tilgang til oss. Vi jobber på spreng for å få løst situasjonen, sier hun.

Ifølge pakkereiseloven har man krav på erstatning når slike ting skjer.

– Det er bare å ta kontakt når man er tilbake, bekrefter informasjonssjefen.

Reiseselskapet TUI i Norge sier til VG at de ikke har norske gjester som er rammet av dette.

Kø og kaos

Kristoffer Vikebø (28) fra Askøy forteller til VG i 04-tiden at han skulle ha reist fra Rhodos klokken 00.30 natt til mandag, men at han endte med å vente utenfor flyplassen i fem timer.

– Vi fikk informasjon om datatrøbbel i innsjekkingssystemet. Videre måtte vi grave om informasjon. Nå skal vi på et hotell, men det er ikke garantert soveplass til alle. Vi venter fremdeles på bussen som skal frakte oss til hotellet. Det er fullstendig kaos og amatørmessig løst, sier han via e-post.

Vikebø beskriver også at barn sover i kofferter og at foreldre lar barn sove på skuldrene. Det skal være lange køer for å få mat, men passasjerene skal ha fått noe vann utlevert.

En annen tipser melder om at de må sove i sovesal, siden det ikke er nok senger på hotellene. Vedkommende venter fortsatt på buss 04.37 – flyet skulle gått 23.40.

Ove Johnsen (53) fra Nittedal reiser med familien og forteller at all innsjekking foregikk med penn og papir. De skulle ha reist 01.05 i natt.

05 lokal ti opplyser han at rundt 800 passasjerer sendt til et hotell der det bare er 10–15 ledige rom, og at rundt 700 må sove ute på solsenger.

På Twitter er det også flere internasjonale passasjerer som rapporterer om problemer. En britisk kvinne hevder flere britiske turister har sittet fast på flyplassen i over 20 timer.

TUI i Nederland bekrefter også at innsjekkingssystemet er nede. I 22-tiden søndag skriver de at flyplassen jobber hardt med å få løst problemet.

Her kan du lese mer om