Etterforskerne: Annenpiloten styrtet Germanwings-flyet med vilje

Andreas Lubitz (28) tok med seg 149 andre i døden

Etterforskerne: Jeg vil ikke kalle dette selvmord. Selvmord er noe man gjør alene.

Hørte skrik rett før flyet traff bakken

Her er den rystende årsaken til Germanwings-styrten: Annenpilot Andreas Lubitz stengte kapteinen ute fra cockpit, vendte nesen mot bakken – og tok med seg 149 andre i døden.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

– Lydopptakene tyder på at andrepiloten bevisst endret flyets høyde, og at han ønsket å ødelegge maskinen, sier Brice Robin, som leder etterforskningen av flystyrten i Alpene.

Dermed bekrefter ikke bare myndighetene opplysningene om at annenpilot Andras Lubitz var alene i cockpiten under styrten. De bekrefter også at den 28 år gamle tyskeren trolig med vilje tok med seg både fly og passasjerer i døden.

– Jeg vil ikke kalle dette selvmord. Selvmord er noe man gjør alene. I dette tilfellet har vedkommende tatt med seg 150 personer, sier etterforskningslederen.

Fant svar i svart boks

Det var da etterforskerne klarte å spille av innholdet på taleregistratoren at de gjorde den sjokkerende oppdagelsen:

På opptaket kan man angivelig høre hvordan den erfarne kapteinen forgjeves dundrer på cockpitdøren for å komme seg inn.

Samtidig sitter den 28 år gamle annenpiloten alene i den låste cockpiten, puster normalt og er helt taus, mens han i flere hundre kilometer i timen styrer mot den sikre døden noen tusen fot lengre nede.

Hørte skrik

En hører hvordan tårnet forsøker å kalle opp flyet uten å få svar. En hører hvordan flyets alarmer melde fra om at det nærmer seg bakken. Så hører man skrik, et smell som angivelig er flyet som treffer en liten fjelltopp.

Så blir det dørgende stille. Flyet er pulverisert i fjellsiden sør i Frankrike.

Artikkelen fortsetter under bildet

HER FANT DE SVARET: Dette er taleregistratoren fra Germanwings-flyet som styrtet i Sør-Frankrike denne uken. Det var her de fant den rystende årsaken til ulykken - at annenpiloten styrtet flyet med vilje. Foto:Handout,Reuters

Annenpiloten var i live helt frem til flyet traff bakken, ble det bekreftet på pressekonferansen.

– Flytårnet mottok aldri noen nødsignal fra flyet. Det var også pustesignaler fra cockpit som indikerer at andrepiloten var i live helt fram til styrten, sier Robin.

Uvanlig

Selv om det er uvanlig, har det skjedd flere ganger de siste tiårene – at en i mannskapet med vilje prøver å styrte store passasjerfly. VGs gjennomgang fra i fjor viser at over 500 har mistet livet i flyselvmord med passasjerfly de siste tiårene.

Nå kan en plusse på 150 nye ofre i den dystre statistikken.

LES SAKEN OG DE DRAMATISKE HISTORIENE PÅ VG+:De tok med seg passasjerene i døden

Foto: ,

- Fly-assisterte selvmord er tragiske, bevisste hendelser som er vanskelige å forutse og vanskelige å forhindre, skriver amerikanske Federal Aviation Authorities (FAA) i den ferske rapporten om selvmord med fly.

Passasjerene trolig uvitende

Videre forklarte etterforskerne at passasjerene sannsynligvis ikke visste hva som skjedde før det aller siste minuttet før flyet traff bakken.

– Passasjerene skal ikke ha vært klar over hva som skjedde før like før flyet krasjet, sier Robin.

På pressekonferansen understreket etterforskerne flere ganger at det ikke er noe som tyder på at dette er et terrorangrep.

- Han hadde ingen grunn til å gjøre det, sier etterforskeren.

145 norske piloter for syke til å fly

I fjor avdekket VG at 145 norske piloter er satt på bakken på grunn av helseproblemer siden 2006. 18 av disse mistet flytillatelsen på grunn av psykiske problemer.

– Selv om pilotselvmord skjer, er de uvanlige, og utgjør mindre enn en halv prosent av alle dødelige ulykker med fly, skriver FAA i sin rapport.

Nettopp for å unngå slike scenarioer, må piloter verden over regelmessig gjennomgå undersøkelser av helsepersonell. I Norge må piloter inn til grundige medisinske undersøkelser av spesialgodkjente flyleger årlig for å beholde flysertifikatet.

Likevel er ikke rutinemessig samtaler med psykolog eller psykiater en del av de årlige undersøkelsene.

– Det er ikke etablert systemer for rutinemessig psykologisk screening i forbindelse med legeattestene, men legene er forpliktet til å vurdere alle medisinske og personlige forhold som kan ha betydning for pilotens egnethet. Dersom de får mistanke om for eksempel mentale forhold som kan være problematiske skal det henvises videre til psykolog eller psykiater, sa sjeflege Trond-Eirik Strand ved flymedisinsk seksjon i Luftfartstilsynet til VG i fjor.

Ifølge rapporten fra FAA har 23 amerikanske piloter tatt sitt eget liv ved hjelp av fly de siste 20 årene, alle småfly.

– Pilotselvmord har den uheldige konsekvensen at de potensielt forårsaker store skader på liv og helse, er FAAs nøkterne oppsummering.

Foto: Grafikk:Tom Byermoen,

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder