Norsk flybransje om Germanwings-tragedien: – Kan ikke gardere oss mot at noe slikt skal skje

EASA: – Vil komme store endringer i flysikkerheten

Det norske flymiljøet er forferdet og sjokkert over at annenpiloten skal ha styrtet Germanwings-flyet med vilje. Endringer i flysikkerheten varsles.

  • Ingvild Sagmoen
  • Rune Thomas Ege
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

EUs organ for flysikkerhet (EASA) varsler at det nå kan ventes store endringer i flysikkerheten, melder NTB.

– Flytragedien fører til at bransjen må overveie hvordan lignende hendelser skal kunne forhindres. Framfor alt må man finne nye løsninger for døren til cockpiten, sier styreleder Pekka Henttu i EASA.

Annenpilot Andreas Lubitz stengte kapteinen ute fra cockpit, vendte nesen motbakken – og tok med seg 149 andre i døden. Det var årsaken til at et Germanwings-fly styrtet tirsdag og 150 mennesker døde.

Kan ikke garantere

Leder Petter Førde i Norsk flygerforbund er sjokkert over nyheten om hvorfor flyet styrtet.

– Jeg er sjokkert, lei meg og overrasket, sånn som jeg tror alle som nettopp har fått denne nyheten er. Helt siden jeg hørte om flystyrten har jeg tenkt på de verste scenarioer, men dette hadde jeg aldri sett for meg, sier Førde til VG.

– En kan aldri garantere, og en skal aldri gardere seg mot at noe slikt kan skje. Men vi må ta alle ressurser i bruk innenfor vårt fagmiljø og finne en løsning og en måte å sikre at noe slikt ikke kan skje i fremtiden, sier Førde.

Utdannet havarietterforsker og leder i Flyoperativt forum, Morten Kjellesvig, sier det vil være ytterst vanskelig å gardere seg mot at en pilot styrter med vilje.

– Dette er tragisk. Ytterst, ytterst forferdelig. En hendelse som aldri skulle skjedd, sier han.

– Vanskelig å forutse

Selv om det er uvanlig, har det skjedd flere ganger de siste tiårene – at en i mannskapet med vilje prøver å styrte store passasjerfly. VGs gjennomgang fra i fjor viser at over 500 har mistet livet i flystyrt der piloten har styrtet de siste tiårene.

Nå kan en plusse på 150 nye ofre i den dystre statistikken.

LES SAKEN OG DE DRAMATISKE HISTORIENE PÅ VG+:De tok med seg passasjerene i døden

– Fly-assisterte selvmord er tragiske, bevisste hendelser som er vanskelige å forutse og vanskelige å forhindre, skriver amerikanske Federal Aviation Authorities (FAA) i den ferske rapporten om selvmord med fly.

Ifølge rapporten har 23 amerikanske piloter tatt sitt eget liv ved hjelp av fly de siste 20 årene, alle småfly.

–Selv om pilotselvmord skjer, er de uvanlige, og utgjør mindre enn en halv prosent av alle dødelige ulykker med fly, skriver FAA.

– Pilotselvmord har den uheldige konsekvensen at de potensielt forårsaker store skader på liv og helse, er FAAs nøkterne oppsummering.

145 norske piloter for syke til å fly

I fjor avdekket VG at 145 norske piloter er satt på bakken på grunn av helseproblemer siden 2006. 18 av disse mistet flytillatelsen på grunn av psykiske problemer.

Nettopp for å unngå slike scenarioer, må piloter verden over regelmessig gjennomgå undersøkelser av helsepersonell. I Norge må piloter inn til grundige medisinske undersøkelser av spesialgodkjente flyleger årlig for å beholde flysertifikatet.

Likevel er ikke rutinemessig samtaler med psykolog eller psykiater en del av de årlige undersøkelsene.

– Det er ikke etablert systemer for rutinemessig psykologisk screening i forbindelse med legeattestene, men legene er forpliktet til å vurdere alle medisinske og personlige forhold som kan ha betydning for pilotens egnethet. Dersom de får mistanke om for eksempel mentale forhold som kan være problematiske skal det henvises videre til psykolog eller psykiater, sa sjeflege Trond-Eirik Strand ved flymedisinsk seksjon i Luftfartstilsynet til VG i fjor.

Til NTB sier Strand at det som har skjedd under Germanwings-flystyrten kan få konsekvenser for regelverket.

Nyheten om at annenpiloten på Germanwingsflyet skal ha styrtet flyet med vilje tirsdag 24. mars, kan få følger for regelverket:

– Uavhengig av denne tragedien har det det siste året vært diskutert på høyeste nivå på internasjonalt plan hvordan man kan få på plass bedre undersøkelser av mentalt skikkethet. I luftfartsbransjen er det slik at alle hendelser blir nøye gjennomgått, med tanke på regelendringer: Regelverket bygger på de erfaringene vi har gjort oss.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder