Bruker: – Rart, men bra

MENSENTRUSE: Amerikanske kvinner har kastet seg over disse mensentrusene. Fire lag med absorberende materiale låser ned væske og dreper bakterier, og skal gjøre tamponger og bind overflødig. Foto: Thinx.com

Med disse trusene trenger du ikke bind eller tampong

LOS ANGELES (VG) Kan et par truser revolusjonere det lukrative intimproduktmarkedet for kvinner?

  • Camilla Bjørn

Artikkelen er over fire år gammel

– Tamponger ble oppfunnet i 1931. Med unntak av mensenkoppen og designmodifikasjoner på bind, har det ikke vært innovasjon i kvinners intimprodukter på 85 år. Jeg vil at kvinner skal glemme at de i det hele tatt har mensen, sier Miki Agrawal til VG.

Canada-kvinnen er tidligere profesjonell fotballspiller og har vunnet priser for sine selskaper innen mat og miljø.

Nå får hun amerikanske kvinner til å juble for et mer økonomisk og miljøvennlig alternativ til dagens intimproduktindustri; «mensen-tette» truser.

Les om nytt bokfenomen: – Mensenbølgen er her!

Det siste året har Agrawals selvskapt Thinx solgt flere hundre tusen truser og opplevd en vekst på over 20 prosent i måneden siden oppstart i 2014. Det siste året har også amerikanske medier, spesielt næringslivsjournalister, fått øynene opp for produktet, med omtaler i alt fra Fobes, Huffington Post og Buzzfeed.

– Vi brukte tre og et halvt år på selve produktteknologien og forbedrer dem kontinuerlig. Kundene våre glemmer helt at de har mensen – det er en frihet og glede, fortsetter 37-åringen som har base i New York.

Trusene produseres på samme fabrikk som undertøyet til Victoria´s Secret. De har fire lag som suger til seg blod, hindrer lekkasje, dreper bakterier og gir brukeren en følelse av å være tør, ifølge Agrawal. Hun forklarer at trusene skal tåle opp til det som tilsvare to tamponger med blod.

Les hva brukere mener lenger ned i saken.

11.000 bind og tamponger i løpet av livet

Hver kvinne menstruerer i snitt 37 år av livet sitt og vil bruke rundt 11 000 bind og tamponger, ifølge Huffington Post.

ENTREPRENØR: Miki Agrawal vil gjøre intimprodukter mer økonomiske og miljøvennlige med sitt selskap Thinx. Deler av inntektene går til den idelle organisasjonen AFRIPads i Afrika. Foto: PRIVAT

Ikke rart intimproduktindustrien for kvinner anslås å omsette for 128 milliarder kroner på verdensbasis innen 2017, ifølge analysebyrået Global Industry Analysts Inc.

Markedet er dominert av noen få merker eid av selskaper som Procter & Gamble og Johnson & Johnson.

Intimproduktene fyller ikke bare opp søppeldyngene men inneholder flere miljøgifter som absorberes både av kropp og natur, viser et studie av Environmental Protection Agency i USA.

Les: Instagram tråkker i sensursalaten

Sosialt ansvar


Det finnes stadig flere miljøvennlige alternativer på markedet som bind og tamponger av økologisk bomull. I tillegg har menstruasjonskoppen blitt et populært alternativ som selges på apotek og nettet.

Ifølge FN fullføre kun 43 prosent av jenter i u-land grunnskolen. En av årsakene til dette er at de har liten eller ingen tilgang til bind og tamponger, som gjør det vanskelig å delta på skolen når de har mensen.

For hver Thinx-truse solgt går en fast sum til AFRIPads i Uganda, som gjør for å gjøre intimprodukter mer tilgjengelig i Afrika.

Les også: Mensen rett i koppen

REGNESTYKKE: Thinx-trusene koster mellom 200- 300 kroner. Et sett med syv par vil koste en kvinne ca. 1700 kroner og holde i to år. Huffington Post anslår at en kvinne bruker rundt 1000 kroner i året på intimprodukter. Foto: Thinx

Hva sier brukerne?

Brukernes dom er positive med unntak.

– Rart men bra. De funket som reklamert, jeg er ganske fornøyd, sier en australsk kunde til teknologimagasinet Mic.

To 17-åringer testet trusene for nettstedet sexetc.org og konklusjonen er at trusen er beste for lettere menstruasjons dager.

– Jeg prøvde et par som skal være på linje med 1,5 tamponger, og blødde fortsatt igjennom på mindre enn tre timer. (…) De er mye bedre på de lettere dagene, eller på dagene når du venter på mensen og ikke har lyst til å bruke et bind eller tampong, skriver Jordan Chester.

Helseskribenten til Huffington Post var ikke like fornøyd;

– Jeg følte meg litt som en kvinne med mensen på 1800-tallet, da jeg brukte trusene på min tyngste dag. Men jeg vil definitivt anbefale dem til lettere dager, skriver hun.

– Vi sier til kundene at de må kjenne sin blødning. Er du en veldig tung bløder, kombiner gjerne trusene med bind eller tampong de første dagene. Men de fleste av våre kunder bruker de alene, er Miki Agrawals replikk.

Les også

  1. Ukas boktips!

    Les deg opp på Erik Fosnes Hansen før filmen «Løvekvinnen» kommer, sjekk ut en ny barnebokserie som passer for alle som…
  2. Kim Friele rørte kronprinsessen til tårer

    Da hun skulle presentere Kim Friele og oppsummere hva hun har kjempet for, brast det for kronprinsesse Mette-Marit.
  3. Mette-Marit om «Skam» og «Mensen»: – Tar opp viktige temaer

    VOSS (VG) Kronprinsesse Mette-Marit har ingen skam rundt mensen, men er stor fan av «Skam».
  4. Kadra Yusuf: «Vi må snakke mer om mensen»: Bokanmeldelse: «Mensen»

    Finnes det noe mer normalt enn mensen? Som samtidig er så fortiet?

Mer om

  1. Teknologi
  2. Helse
  3. USA

Flere artikler

  1. Kadra Yusuf: «Vi må snakke mer om mensen»: Bokanmeldelse: «Mensen»

  2. Amerikanere hektet på omstridt dop-godteri

  3. Hvor rik er TikTok-stjernen?

  4. Youtuber Mina Jacobsen (18) er høstens «hemmelige» bestselger

  5. Pluss content

    Derfor elsker vi formene våre

Fra andre aviser

  1. Mange vet ikke om menskopp, men forsk­ning viser at den er et trygt alter­nativ

    Fædrelandsvennen
  2. Tise-gründer om suksessen: – Etter det nordiske markedet er målet Europa og verden

    Bergens Tidende
  3. Eirik Newth slettet Facebook i 2011. I fjor kom han tilbake. Grunnen er enkel.

    Aftenposten
  4. Mange snakker om å forlate Facebook. Eirik Newth gjorde det i 2011, men kom tilbake av en enkel grunn.

    Aftenposten
  5. Dette er alt søppelet Kristine har etterlatt seg siden oktober 2015

    Bergens Tidende
  6. Her er alt søppelet etter Kristine siden høsten 2015

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder