I HUSARREST: Her er Paul Manafort i forbindelse med et rettsmøte i starten av november.
I HUSARREST: Her er Paul Manafort i forbindelse med et rettsmøte i starten av november. Foto: Jacquelyn Martin AP

Granskere: Paul Manafort planla debattartikkel i en annens navn

Publisert: Oppdatert: 05.12.17 00:31

Del saken på:

Lenken er kopiert
UTENRIKS

Ifølge rettsdokumenter jobbet Donald Trumps tidligere valgkampsjef med en debattartikkel sammen med en kollega som skal ha bånd til russisk etterretning.

Papirene er levert inn av staben til spesialetterforsker Robert Mueller. Der kommer det frem at Paul Manafort og kollegaen ønsket å publisere teksten under noen andres navn.

Intensjonen skal ha vært å påvirke den offentlige opinionen rundt Manaforts arbeid i Ukraina. Teksten ble skrevet så sent som i forrige uke, samtidig som Manafort sitter i husarrest. Kollegaen er ikke navngitt i rettsdokumentene, men det påpekes at han har base i Russland, og at han skal ha bånd til russisk etterretning. Granskerne navngir heller ikke personen som var ment å stå som avsender av kronikken.

Bakgrunn: Flere pass, falske navn og titalls bankkontoer – derfor ble Manafort og Gates satt i husarrest

Selv om kronikken skulle vise seg å være fullstendig presis og balansert, ville det være et brudd på en rettsordre fra 8. november om den hadde blitt publisert, påpeker granskerne i dokumentene som er levert inn til retten. «Problemet blir ytterligere komplisert av at den foreslåtte teksten ikke er en uhildet gjengivelse av fakta», heter det videre.

Fikk du med deg: Mener Trump kan indirekte ha implisert seg selv i Russland-sak

I oktober ble Manafort og hans forretningspartner Rick Gates siktet for en rekke forhold, blant annet for å ha mottatt store beløp fra Ukrainas tidligere president Viktor Janukovitsj og for å ha skjult dette for myndighetene. Manafort har avvist anklagene.

Manafort var Trumps valgkampsjef frem til august i fjor, men trakk seg da han ble anklaget for å ha hjulpet ukrainske myndigheter med å overføre millionbeløp til to store lobbyfirmaer i Washington i 2012.

Få oversikt: Her er Trumps Russland-skandale

Kilde: VG/NTB

Denne artikkelen handler om