FLERE TUSEN DREPT: Flere tusen mennesker er drept av flodbølger i Sri Lanka, India, Indonesia og Thailand etter et av de kraftigste jordskjelvene i historien. Her fra turiststedet Phuket i Thailand. Foto: REUTERS

-Mektig forbannet på reiseselskapene

(VG Nett) Nordmennene på Karon i Thailand er fortvilet over den manglede servicen fra de norske reiseselskapene.

Bodil Fagerheim
ARTIKKELEN ER OVER 15 ÅR GAMMEL

-Folk er temmelig forbannet og frustrert. De sier det er umulig å komme i kontakt med selskapene de reiser med. Ikke tar de telefonen og ikke er de til stede på hotellene, sier Frode Haukås som arbeider på 2vikings på Karon.

Han forteller at 2Vikings er fullsatt av nordmenn som spiser og drikker, og det går for det meste i vann.

-De fleste er preget av situasjonen, sier Haukås.

Møtested

2Vikings er nærmest etablert som et møtested for nordmenn i Phuket-området.

-Det vi opplever er at folk som reiser med Ving, Saga Solreiser og Star Tour og andre norske reisebyråer kommer til oss og forteller at ikke får noen informasjon fra de respektive byråene. De blir mer og mer fortvilt fordi reisevertene ikke er der de skal være, og at de telefonnumrene som de har fått oppgitt ikke fungerer. Enten er telefonen avslått eller så svarer det ikke. Folk ringer i timevis, sier Haukås.

Han snakket med omkring 40-50 stykker i dag som sa akkurat det samme.

-De er mektig forbanna for at de ikke får noen kontakt. I de få tilfellene hvor de får kontakt med reisebyråene møter de ofte unge, uerfarne reiseverter som ikke takler presset og den vanskelige situasjonen.

Ikke kontakt med alle

Salgsdirektør Christian Grønli i My Travel (Ving og Saga Solreiser) sier til VG Nett at de gjør hva de kan for å informere sine gjester, men at de ennå ikke har fått kontakt med alle.

- Vi har hatt kontakt med omkring 70 prosent av de 723 gjestene som vi har i området Kata, Karon, Patong og Krabi, og dette arbeidet fortsetter, sier salgsdirektøren.

Han forteller at de viktigste oppgavene er å få oversikt over alle gjestene og forsikre seg om at de er i god behold. Det vurderes også hva som kan gjøres i forhold til en eventuell evakuering.

Grønli sier han ikke har oversikt over når det kan bli aktuelt for folk å begynne å reise hjem.

- Vi må huske på at dette er en katastrofe som har et enormt omfang i hele regionen her, så det tar tid å få koordinert arbeidet, sier Grønli.

De færreste vil hjem

Haukås forteller at på tross av katastrofen som rammet området vil de færreste nordmenn hjem nå.

- Vi hadde en liten spørreundersøkelse og resultatet var at av 100 nordmenn var det bare fem som ville reise hjem nå. Men som sagt så er de temmelig oppgitt over selskapene de reiser med, sier han.

Trenger noen hjelp?

Den norske ambassaden i Bangkok har etablert en lokal avdeling på på Phuket Internationale Hospital, hvor det er to konsuler fra ambassaden i Bangkok og to assistenter. Der er det også prest og et kriseteam med leger og psykologer.

Hos 2viking på Kaaron Plaza kan folk få råd og vink og også hjelp til praktisk ting.

-Vi har internett og vi kan hjelpe til med det meste. Vi har nordmenn som har bodd her i over 20 år. Men vi tar ikke på oss ting som er ambassaderelatert, f. eks. pengerspørsmål. Men vi kan hjelpe til med mye annet, som å kjøre folk til sykehus eller ambassaden, sier Haukås.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder