Svensk politiker blir trolig sparket etter muslim-uttalelser

Sverigedemokraternas Martin Strid blir trolig kastet ut av partiet etter at han uttalte at muslimer ikke er fullt ut mennesker.

NTB
ARTIKKELEN ER OVER ETT ÅR GAMMEL

Uttalelsen til Strid under Sverigedemokraternas (SD) landsmøte, har skapt sterke reaksjoner, skriver SVT.

I et resonnement, som ble sendt direkte i SVT Forum lørdag, snakker Strid om en skala fra 0 til 100 der man i den ene enden er 100 prosent «menneske», og i den andre enden 100 prosent «muhammedaner».

– Hvis man er eks-muslim, da har man kommet ganske langt mot å bli fullt ut menneske, sier Strid, som også føyer til at han vil «befri muslimer fra islam».

Les mer: Sverigedemokraterna refses for å skade Sverige

Søndag startet partiet en prosess som etter alt å dømme betyr at han blir utestengt, skriver SVT.

– Det Martin Strid sa om muslimer og islam, er overhodet ikke forenlig med vår politikk eller hvordan vi uttrykker oss, sier Magnus Olsson, som leder en partikomité som har ansvar for å vurdere Strids medlemskap.

– Hvis jeg hadde vært Martin Strid, så hadde jeg forlatt partiet, sier han videre.

SD har i helgen avholdt landsmøte i Norrköping. Lørdag ble Jimmie Åkesson gjenvalgt som partiets leder.

Les også: Medlemmene strømmer til Sverigedemokraterna etter Skavlan-intervju

PARTIET REAGERER: Sverigedemokraterna har nå satt i gang en intern vudering av politikeren Martin Strid, etter at han under helgens landsmøte uttalte at muslimer ikke er 100 prosent mennesker. Partileder Jimmie Åkesson (bildet) har så langt ikke kommentert saken. Foto: Henrik Montgomery TT / NTB Scanpix