IKKE SLÅ: Den som ikke vet hvordan man behandler kvinner, fortjener ikke en øl, fremholder det meksikanske bryggeriet Tecate i en ny kampanje. Foto: Thomas Grabka VG

Meksikansk bryggeri: – Ikke øl til konebankere

Det meksikanske bryggeriet Tecate tar i en ny kampanje opp et stort problem i det meksikanske samfunnet- vold mot kvinner.

NTB
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

I den nye TV-reklamen til bryggeriet Tecate blir dørene til ølutsalget stengt for en mann som tidligere i reklamesnutten banket kona.

Kampanjen heter «Mexico uten vold mot kvinner» og lanseres etter statistikker har vist at vold i hjemmet i Mexico er økende.

– Med denne reklamen blir Tecate det første ølmerket til å fortelle menn «om du ikke vet hvordan du behandler kvinner, fortjener du ikke en Tecate,» sier markedsføringssjef for CM/Heineken i Mexico, Leandro Berrone, til nyhetsbyrået AP.

Brasil: 2 av 3 mener lettkledde kvinner må regne med å bli voldtatt

Ifølge det meksikanske statistiske byrået sier 68 av 100 meksikanske kvinner i alderen 30–39 at de er offer for vold.

Laura Garcia, lederen for kvinnerettighetsorganisasjonen Semillas, sier at hun applauderer Tecates initiativ, spesielt fordi hun mener de frem til nå vanligvis har fremstilt kvinner på en seksualisert og stereotyp måte.

– Kvinner er de som står i denne kampen, ikke bare som ofre som venter på å bli reddet, men det er viktig å informere folk om at kvinner er de som leder dette skiftet, sier Garcia.

Les også: Nå vil de kapre øl-landet Tyskland

Bryggeriets kvinnevoldskampanje ble lansert tirsdag med støtte fra blant annet meksikanske myndigheter, men ikke alle er udelt positive.

– Kampen mot vold handler om mye mer enn om du drikker øl eller ikke. Jeg er overrasket over at Tecate gjør noe slikt fordi deres reklamer vanligvis er den rene motsetningen. Vi får se hvordan denne kampanjen utvikler seg, sier David Lopez, koordinator i en interesseorganisasjon for voldtektsofre.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder