KJØPEFEST: Alibaba-direktør Daniel Zhang snakker foran en skjerm som viser summen selskapet solgte bare på onsdag.
KJØPEFEST: Alibaba-direktør Daniel Zhang snakker foran en skjerm som viser summen selskapet solgte bare på onsdag. Foto: Kim Kyung-hoon , REUTERS

Kineserne netthandlet for én milliard dollar på åtte minutter

UTENRIKS

Glem Amazon og Ebay. Tirsdag solgte det kinesiske netthandelselskapet Alibaba varer for 123 milliarder kroner på bare 24 timer og knuste med det alle salgsrekorder.

Publisert: Oppdatert: 18.09.18 14:16

Siden 2009 har den 11. november, populært kalt «Singels Day», vært en stor handledag for kineserne. Dagen ble startet av Alibaba-grunnlegger Jack Ma og har blitt en begivenhet tilsvarende amerikanerness «Cyber Monday» eller «Black Friday», hvorar sistnevnte fenomen også har kommet til Norge de siste årene.

Tirsdag tok det kun åtte minutter før netthandelselskapet hadde solgt varer for 1 milliard dollar, eller 8,6 milliarder norske kroner, skriver BBC.

På det meste var hele 45 millioner kjøpeglade inne på nettsiden samtidig.

I løpet av 24 timer hadde handlelystne kinsere brukt svimlende 14,3 milliarder dollar, noe som tilsvarer 123 milliarder kroner.

Roses av regjeringen

Til sammenligning handlet vi i kjøpesterke Norge på nett for 32,2 milliarder kroner i hele 2014, ifølge Nordens største netthandelundersøkelse «E-handel i Norden».

Alibabas administerende direktør Daniel Zhang har tidligere uttalt om dagen at «hele verden vil bli vitne til den kinesiske kjøpekraftens styrke», ifølge The Guardian.

Hvert eneste år har dagen bragt med seg nye salgsrekorder, og fenomenet har blitt godt mottat av regjeringen i en tid hvor den økonomiske veksten har bremset opp, skriver avisen.

«Singels Day», på norsk «Singeldagen» har av Alibaba blitt markedsført som en «anti-valtiner-dag». Navnet kommer av de fire ettallene i datoen 11. november.

Her kan du lese mer om