MER RISIKABELT Å FLY: Etter flystyrten med et German Wings-fly tirsdag, går den svenske flyeksperten Jan Ohlsson ut og sier at det har blitt farligere å fly. Foto:Patrik Stollarz,

Svensk flyekspert: – Det er blitt farligere å fly

Den svenske luftfarts-eksperten Jan Ohlsson mener det er farligere å fly enn før. Og slik vil det fortsette.

Marie Kingsrød
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

– Antallet flyulykker går ned, men antallet dødsfall i ulykker stiger - og slik vil det fortsette. Selv om det fortsatt er trygt å fly, er det mye farligere enn før. Verden har blitt litt mer usikker når det kommer til flysikkerhet, og det er det vanskelig å komme seg unna, sier flyekspert og sjefredaktør for den svenske avisen Travel Insider, Jan Ohlsson, til VG.

FLYEKSPERT: Jan Ohlsson. Foto:Insider Plus,

Det var i Travel Insider han først ytret sin mening om at det har blitt farligere å fly. Han skrev dette i kjølvannet av den tragiske flystyrten i Frankrike på tirsdag, da 150 omkom.

Les alle VGs saker om flystyrten her

– Dødstallene øker

Ohlsson viser til følgende statistikk (kilde: Flight Safety Foundation) om dødsfall i forbindelse med flyulykker de siste årene:

2012: 475 døde i 23 ulykker2013: 265 døde i 29 ulykker2014: 676 døde i 20 ulykker (dersom nedskytningen av passasjerflyet i Ukraina telles med, ligger tallet på nær 1000 døde).2015: Ligger nå på tre ulykker, og er hittil i året over snittet for antall døde i flyulykker.

Ohlsson forklarer at ulykkestallene er stabile, men antallet dødsfall øker. Han har flere meninger om hvorfor det er slik.

– Flyulykkene skjer i større grad fra høyere luftlag. Det betyr ikke at det blir flere ulykker, men når man styrter fra høyere hold, har man ingen sjanse til å overleve. Da blir det flere som dør. Grunnen til dette er at klimaproblemene er en utfordring for flyene. Stormene er kraftigere, og det er kaldere i jetstrømmene, sier Ohlsson.

Frykter vindene og isen

Han forklarer at det har hendt at drivstoffet har fryst, og at instrumentene blir påvirket av den lave temperaturen. Han mener det er et økende problem.

En annen årsak til at Ohlsson mener det er farligere å fly er terrorfaren.

– Terroristene har midler det er vanskelig å håndtere. Hvis noen skyter en rakett fra Ukraina, og et fly kommer i veien, er det ikke lett å beskytte seg, sier Ohlson.

– Hvilke tiltak kan gjøres mot alle disse farene?

– Oppfølgingen av flyulykker er god, så det er det ingenting å utsette på. Men tiltak kan gjøres: For eksempel bør flere fly instilles dersom været er dårlig. Det vi frykter er vindene og isen.

– Terror er selvfølgelig en fare

Andre med god kjenskap til luftfart, sier til VG at det i prinsippet ikke er blitt farligereå fly. Det er imidlertid noen faktorer som kan øke risikoen, medgir de.

– Jeg tror ikke klimautfordringen rammer flyene ennå. Og hvis det skulle gjøre det konstrueres det hele tiden fly som er laget til å fly under omstendighetene som er nødvendige, sier flypsykolog og tidligere leder for flyhavarikommisjonen, Grete Myhre.

EKSPERT: Grete Myhre, flypsykolog og tidligere leder av statens flyhavarikommisjon. Foto:Gisle Oddstad,VG

Hun fortsetter:

– Men terror er selvfølgelig en fare. Terroristene finner stadig flere måter å ødelegge en flytur på.

Hun presiserer at fly fortsatt er det tryggeste transportmiddelet som finnes.

– Det er ikke noe poeng at folk er redde for å fly, sier Myhre.

Flyekspert: - Spekulasjoner

Andreas Sundt, leder i Norsk Flytekniker Organisasjon, kaller Ohlsson sine uttalelser for spekulasjoner.

– Rent flyteknisk ser jeg ikke at det er noen større problemer nå enn tidligere. Vi har hatt utfordringer som ising på for eksempel Gardermoen der regnet fryser til is på flyet, men det er et problem som er løst. Jeg tror heller ikke klimautfordringen er noe som gjør det farligere å fly. Se på Norge og våre utfordringer. Flyselskapene flyr ikke når det er for dårlig vær eller de flyr rundt været, og vi må stole på dømmekraften til pilotene, sier Sundt til VG.

Han kjenner ikke til det er noen utpreget trend som viser at stadig flere dør i flyulykker. Terrorrisikoen vil han ikke uttale seg om.

Les også

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder